Aktualizacja: 17 sierpnia 2020
6 min
Każde pokolenie, wchodząc na rynek pracy, ma do czynienia z inną rzeczywistością. Podczas gdy nasi rodzice pierwszej pracy poszukiwali głównie w gazetach, pokolenie X i Y swoje kroki zamiast do kiosku... kieruje do Internetu. Ten ma natomiast to do siebie, że rozwija się w tempie, za którym czasem ciężko nadążyć. Jak grzyby po deszczu pojawiają się kolejne narzędzia, portale i trendy. Jedne z nich mogą być bardziej przydatne, a drugie mniej, ale istnieje serwis, z którym koniecznie musicie być zaznajomieni - LinkedIn. Co to jest LinkedIn?

Co to jest LinkedIn?

LinkedIn jest portalem społecznościowym, którego działalność skupia się wokół rozwoju kariery i budowania sieci kontaktów zawodowych. To miejsce, w którym profesjonaliści z różnych branż mogą poszukiwać pracy, tworzyć swoje portfolia, wymieniać się pomysłami czy wzajemnie wystawiać sobie rekomendacje. Z profilu użytkownika możemy dowiedzieć się przede wszystkim, w jakich firmach i na jakich stanowiskach pracował w danym czasie, jak przebiegała jego edukacja oraz jakie umiejętności i kwalifikacje posiada. Brzmi podobnie do treści CV, prawda? Konto na LinkedIn jest rzeczywiście waszą zawodową wizytówką, podobnie jak i tradycyjny dokument CV. Po uzupełnieniu odpowiednich informacji na portalu możecie wygenerować plik CV, którego będziecie mogli użyć na potrzeby rekrutacji. Mówiąc wprost, LinkedIn to narzędzie, które oferuje bardzo wiele możliwości i z pewnością powinniście rozważyć korzystanie z niego, planując swój rozwój zawodowy. Generalnie korzystanie z portalu jest całkowicie bezpłatne, istnieją jednak subskrypcje premium, które dają więcej możliwości.

Do czego wykorzystać LinkedIn?

Funkcjonalność LinkedIn polega na tym, że może on być pomocny na wielu etapach procesu poszukiwania pracy. Upraszczając, można powiedzieć, że łączy w sobie cechy kreatora CV, strony z ofertami pracy, czatu i portalu informacyjnego. LinkedIn pozwala w przejrzysty sposób zaprezentować waszą dotychczasową drogę zawodową i edukacyjną. Można w nim budować sieci kontaktów (networks) - na przykład z dawnymi współpracownikami, członkami zespołu, w którym pracujecie obecnie, znajomymi ze studiów czy osobami, które mają takie same zainteresowania zawodowe co wy. Jedną z funkcjonalności LinkedIn jest giełda ofert pracy. Jeśli poszukujecie pracy, polecamy, abyście skierowali swoje kroki właśnie na tę stronę. Coraz więcej ekspertów twierdzi nawet, że to właśnie od LinkedIn powinno zaczynać się poszukiwanie pracy.

Students.pl na LinkedIn

Skoro już wiecie, że na LinkedIn można śledzić ciekawych pracodawców lub marki które was interesują, zachęcamy na rozgrzewkę do obserwowania Students.pl na LinkedIn 😉

Poszukiwanie pracy na LinkedIn

Przewaga LinkedIn nad typowymi portalami z ogłoszeniami o pracę polega na tym, że poza opisem stanowiska uzyskujecie tutaj dostęp do szeregu innych informacji, które mogą okazać się pomocne. Jedną z nich jest chociażby stopień dopasowania umiejętności wymienionych w waszym CV do wymagań stanowiska. LinkedIn poinformuje was także o tym, czy wśród waszych znajomych jest osoba związana z daną firmą, a także to, jak popularna wśród użytkowników portalu jest dana oferta (ilość wyświetleń i aplikacji). Łatwo znajdziecie także dane o ogłoszeniodawcy, a nawet dowiecie się, skąd pochodzą pracownicy i jakie szkoły ukończyli.

Dlaczego warto mieć konto na LinkedIn?

LinkedIn jest narzędziem, które pozwala na budowanie waszej marki osobistej, tak ważnej w dzisiejszych czasach. Warto zabrać się za to jak najwcześniej. Gorąco polecamy uczniom i studentom, aby już teraz zaczęli budować swoją reputację na LinkedIn. Pomimo braku doświadczenia zawodowego, możecie umieścić na waszych profilach wiele informacji cennych choćby przy poszukiwaniu stażu lub praktyki. Z czasem będziecie wzbogacać waszą wizytówkę o kolejne cenne elementy, m.in. zdobywane umiejętności zawodowe, odbyte kursy czy zajmowane stanowiska. Dbajcie więc o wasz wizerunek od samego początku drogi zawodowej.

Na LinkedIn działa także olbrzymia giełda pracy. Na portalu funkcjonuje 20 milionów firm, z czego aż 90% korzysta z niego na potrzeby własnej rekrutacji. Często oferty pracy same “przychodzą” do użytkowników. Bardzo wielu rekruterów samodzielnie poszukuje bowiem atrakcyjnych kandydatów i informuje ich o możliwości złożenia aplikacji.

LinkedIn to również duża skarbnica wiedzy. Użytkownicy dzielą się tutaj swoimi doświadczeniami zawodowymi oraz informacjami branżowymi. Obserwując wybrane firmy, możecie ponadto być na bieżąco z prowadzonymi przez nie rekrutacjami i projektami, a także śledzić ich strategie rozwoju.

Jak zbudować dobry profil na LinkedIn? Rady dla ucznia i studenta

Oto kilka rzeczy, o których powinniście pamiętać, chcąc stworzyć konto, które zainteresuje rekruterów:

  • czas - co prawda konto na LinkedIn zakłada się w minutę, ale stworzenie dobrego, kompletnego profilu wymaga zdecydowanie więcej czasu. Nie warto też zwlekać z pojawieniem się na LinkedIn. Im wcześniej założycie konto, tym szersza może być wasza sieć kontaktów i bogatsza lista rekomendacji. Jeśli macie wątpliwości co do tego, czy wasz profil jest kompletny, nie martwcie się - LinkedIn wam to podpowie.
  • zdjęcie - LinkedIn jest co prawda portalem społecznościowym tak jak Facebook czy Instagram, jednak rządzi się swoimi prawami i zdecydowanie nie każde zdjęcie profilowe okaże się atutem waszego profilu. Aby wybrać odpowiednie, warto przejrzeć profile osób z firmy lub branży, w której pracujecie lub do której aplikujecie. Niektóre organizacje preferują typowo biznesowe zdjęcia (zasadniczo podobne do zdjęć do CV), inne stawiają na prezentację pracownika w działaniu. Pamiętajcie, że dobre zdjęcie może pomóc wam w kształtowaniu wizerunku, na którym wam zależy.
  • nagłówek - wyświetla się zaraz po imieniu i nazwisku, więc prawdopodobnie jest rzeczą, na którą zwraca uwagę większość rekruterów. Wielu użytkowników wpisuje w nagłówku wykonywany zawód lub zajmowane stanowisko. Nie jest to złe rozwiązanie. Aby zachwycić rekrutera, warto jednak zawrzeć w nagłówku coś wyróżniającego. Może to być informacja o wartościach, które są dla was ważne, o dotychczasowym sukcesie lub posiadanej cesze charakteru. Jeśli poszukujecie pierwszej pracy i nie macie doświadczenia zawodowego, wykorzystajcie nagłówek do “sprzedania” siebie jako człowieka. Na przykład nagłówek: “Reliable, goal-oriented IT student willing to seek solutions to people’s everyday problems”, jest dużo lepszy od zwykłego “IT student”, ponieważ zamiast braku doświadczenia uwypukla cechy cenione na rynku pracy.
  • język - w realnym życiu nie bardzo chcemy nawiązywać relacje z ludźmi niedostępnymi i wyniosłymi, prawda? Ta sama zasada obowiązuje na LinkedIn. Używajcie takiego języka, który sprawi, że rekruterzy i inni użytkownicy będą chcieli bliżej was poznać. Postarajcie się pisać o sobie w sposób kreatywny, unikając oklepanych formułek. Pozwólcie się poznać, wtrącając informacje o waszych zainteresowaniach i tworząc obraz ciepłej, przyjaznej osoby. Unikajcie długich, pompatycznych opisów.
  • multimedia - umieszczenie zdjęcia, filmu czy pokazu slajdów może być kolejnym sposobem na bycie zauważonym. Jako uczniowie i studenci możecie zilustrować chociażby wasze doświadczenie w pracy charytatywnej.
  • umiar - powróćmy jeszcze raz do przykładu nowych relacji face to face. Czy zdarzyło wam poznać kogoś, kto, choć wydaje się fajnym człowiekiem, zmęczył was ilością informacji o sobie na tyle, że odpuściliście sobie dalszą znajomość? Jeśli tak, powinniście doskonale rozumieć, dlaczego piszemy o zachowaniu umiaru. Opisywanie wszystkiego w najmniejszych szczegółach może przytłoczyć odbiorcę i sprawić, że zaniecha on śledzenia waszego profilu. Warto przyjrzeć się naszemu kontu na chłodno i ocenić, czy przypadkiem nie próbujemy zbombardować innych wiedzą o nas samych.