Praca jako aktuariusz – zarobki, obowiązki, rozwój kariery
Na czym polega praca aktuariusza?
Aktuariusz to licencjonowany specjalista zajmujący się przeprowadzaniem analiz związanych z ryzykiem finansowym. Zawód ten jest wywodzi się z branży ubezpieczeń. Pierwotnie aktuariusze kalkulowali ryzyko i na podstawie dokonanych obliczeń wyceniali produkty oferowane klientom zakładów ubezpieczeniowych. Obecnie jednak zakres ich obowiązków jest szerszy i obejmuje także ogólną analizę aktywów oraz pasywów podmiotów gospodarczych, przygotowywanie raportów na temat płynności finansowej przedsiębiorstw czy kontrolę i analizę raportów rocznych lub kwartalnych.
A zatem przedmiotem zainteresowania aktuariusza jest przede wszystkim ocena ryzyka przy pomocy narzędzi analizy ekonometrycznej. Zważywszy na zakres obowiązków, praca aktuariusza wiąże się z ogromną odpowiedzialnością - błędy w wyliczeniach lub ocenie ryzyka mogą doprowadzić do wielomilionowych strat, a nawet bankructwa firmy. Wiele dużych korporacji zatrudnia aktuariuszy z myślą o regularnej i kompleksowej analizie stanu finansowego przedsiębiorstwa. Zgodnie z wymogiem nałożonym przez ustawodawcę robią to też wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe. Jak zauważają eksperci, realistyczna ocena ryzyka to klucz do sukcesu na współczesnym rynku, dzięki czemu zawód aktuariusza ma przed sobą długą przyszłość.
Jak zostać aktuariuszem?
Od 2014 roku aktuariusz nie jest już zawodem zamkniętym, co oznacza, że do podjęcia pracy nie jest wymagana obecność w rejestrze aktuariuszy prowadzonym przez Ministerstwo Finansów. Warto jednak zaznaczyć, że mimo wszystko zdecydowana większość firm wymaga od kandydatów posiadania ważnej licencji. Jak zostać certyfikowanym aktuariuszem?
Jakie wymagania musi spełnić certyfikowany aktuariusz?
Aby zostać licencjonowanym aktuariuszem należy podejść do egzaminu aktuarialnego przeprowadzanego dwa razy w roku przez Komisję Nadzoru Finansowego. Od kandydatów wymagane jest wyższe wykształcenie i zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa gospodarcze. Po prawidłowym zdaniu egzaminu niezbędne będzie odbycie rocznej praktyki zawodowej pod okiem licencjonowanego aktuariusza. Dopiero wtedy KNF zgodzi się na wydanie licencji i wpisanie do rejestru aktuariuszy.
Jak wygląda egzamin aktuarialny?
Egzamin aktuarialny składa się z dziewięciu testów, sprawdzających wiedzę ze szczegółowych zagadnień z zakresu ekonomii, matematyki oraz finansów. Są to egzaminy z:
- matematyki finansowej,
- matematyki ubezpieczeń na życie,
- rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w zakładzie ubezpieczeń,
- prawdopodobieństwa i statystyki,
- matematyka pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych,
- ekonomii,
- modelowania (tworzenia modeli ekonometrycznych),
- zarządzania ryzykiem zakładu ubezpieczeń,
- prawa ubezpieczeniowego i podatkowego.
Datę najbliższego egzaminu oraz szczegółowe informacje na temat listy sprawdzanych zagadnień można znaleźć na stronie Komisji Nadzoru Finansowego.
Ile zarabia aktuariusz?
Wspomnieliśmy już, że aktualnie na polskim rynku pracuje ponad 400 licencjonowanych aktuariuszy. Ich niewielka liczba, a także wyspecjalizowanie w niezwykle wąskim zagadnieniu (analiza ryzyka) sprawiają, że w zawodzie tym zarabia się powyżej średniej krajowej.
Dominującą formą zatrudnienia jest umowa o pracę. W zależności od źródeł zarobki aktuariusza wynoszą od 6 do 15 tys. złotych brutto. Tak ogromna rozbieżność jest spowodowana wahaniami zarobków związanymi z posiadanym doświadczeniem. Podobnie jak w przypadku informatyków, początkujący aktuariusze zazwyczaj zarabiają niewiele, by już po kilku latach awansować i nawet podwoić swoją wypłatę. Z reguły nieco wyższą pensją mogą pochwalić się osoby pracujące dla korporacji związanych z branżą finansową (np. dla banków), zaś nieco mniej zarabiają aktuariusze w firmach ubezpieczeniowych. Mimo to różnice są raczej niewielkie, a doświadczony aktuariusz może liczyć na pensję wynoszącą co najmniej 9 tys. złotych brutto.
Czy aktuariusz może liczyć na awans?
W większości korporacji i firm ubezpieczeniowych stanowisko aktuariusza jest na poziomie specjalisty eksperta. Początkujący pracownicy zazwyczaj zaczynają jako młodsi specjaliści, by potem móc awansować na stanowisko zwykłego, a następnie starszego specjalisty. W większości towarzystw ubezpieczeniowych pracuje kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu aktuariuszy i to właśnie tam są najlepsze perspektywy dalszego rozwoju kariery.