Aktualizacja: 17 września 2021
2 min
Od kilku już lat w społeczeństwie funkcjonuje mylne przekonanie, że w dzisiejszych czasach ukończenie studiów nic nie znaczy i na niewiele się przydaje. Do pewnego stopnia stwierdzenie to jest prawdziwe. Nie chodzi jednak o fakt zdobywania wykształcenia, lecz o jego rodzaj, poziom i stopień. Tytuł licencjacki, inżynierski czy magisterski mają dziś faktycznie dużo mniejsze znaczenie niż jeszcze dwie dekady temu, jednakże stanowią one niezbędny fundament do dalszego rozwoju zawodowego.

Jednym z przykładów, dzięki któremu ścieżka rozwoju naszej kariery może nabrać tempa jest podjęcie studiów, które w skrócie nazywane są MBA. Ten pochodzący (jak zazwyczaj) z języka angielskiego skrót, po jego rozwinięciu oznacza Master of Business Administration. W rozumieniu dosłownym termin ten oznacza magistra kierowania biznesem.

A jak jest w praktyce? Studia MBA to studia podyplomowe, najczęściej realizowane w trybie nauki niestacjonarnej, czyli zaocznej. Osoby, które decydują się zostać słuchaczem takich studiów to osoby posiadające już wykształcenie, a co więcej – również doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym lub właściciele firm, którzy chcą doszkolić swoje umiejętności w zakresie prowadzenia własnego biznesu. Ponadto, wśród uczestników wykładów ciężko spotkać studentów, którzy dopiero co ukończyli wcześniejszy etap studiów i uzyskali tytuł magistra, licencjata czy inżyniera. Na zgłębianie wiedzy na studiach MBA decydują się zazwyczaj osoby, które zdążyły już nieco „odpocząć” od uczęszczania na zajęcia, a w swojej karierze zawodowej zauważyli potrzebę dokształcenia się.

W toku studiów na tym kierunku, uczestnicy mogą zgłębić swoją wiedzę w zakresie finansów, księgowości, zarządzania, a nawet marketingu, gdyż ten ostatni to bardzo ważna, a zarazem niezbędna pozycja w kreowaniu wizerunku nowoczesnej firmy w XXI wieku. Bez odpowiednich działań marketingowych nasi potencjalni klienci nie dowiedzą się przecież o naszym istnieniu, a co za tym idzie – nie skorzystają z naszej oferty na zakup towarów, które oferujemy lub skorzystania z usług, które świadczymy.

Historia MBA sięga lat pięćdziesiątych i zakorzeniona jest na terenie Stanów Zjednoczonych, gdyż to właśnie tam najwcześniej zaczęto zwracać uwagę na metodę kierowania biznesem. W Polsce świadomość tej potrzeby przyszła nieco później, a zatem również kształcenie w tym kierunku pojawiło się niejako z opóźnieniem, lecz bardzo szybko zyskało ono na popularności i tym samym stało się jednym z najbardziej popularnych sposobów na wzbogacanie fachowej wiedzy w zakresie zarządzania oraz szlifowanie umiejętności biznesowych.