Co to jest B2C?

Aktualizacja: 17 września 2021
2 min
Kiedy dwie firmy współpracują ze sobą, mówimy wtedy o modelu B2B. Skrót ten – pochodzący z języka angielskiego – Business to Business – jest coraz częściej spotykany w świecie biznesu i handlu. Charakteryzuje go współpraca pomiędzy dwoma podmiotami mającymi status firmy, niezależnie od tego czy jest to duża spółka czy jednoosobowa działalność gospodarcza. Wspomniana współpraca może dotyczyć zarówno nabywania towarów czy usług, jak również ustanowienia stosunku pracy. A jak jest w przypadku, gdy firma świadczy usługę dla klienta indywidualnego? Czy istnieje również osobny termin określający relację pomiędzy pojedynczym kupującym, a firmą, od której nabywany jest towar?

Business to Consumer – czyli od firmy dla konsumenta, to znacznie rzadziej pojawiający się w codziennym życiu skrót, pomimo tego, że dużo częściej znajduje swoje zastosowanie w praktyce. Powodem jest prawdopodobnie fakt, że nikt z nas nie definiuje swojego życia jako modelu współpracy z lokalnym biznesem. Dlatego też, swojego codziennego wyjścia po bułki nie nazywamy mianem zakupu w modelu B2C.

W rzeczywistości jednak, pojęcie B2C funkcjonuje w przypadku zakupów, odbywających się za pośrednictwem platform elektronicznych, gdzie osoba prywatna kupuje jakieś określone dobra w danej firmie, będącej najczęściej sklepem internetowym.

W odróżnieniu od transakcji, która ma miejsce pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, w modelu B2C proces zarówno planowania zakupu, decydowania o wyborze korzystniejszej oferty, a także sam proces zakupu i obsługi posprzedażowej jest dużo prostszy, szybszy i nie wymaga zaangażowania tak sporej liczby osób decydujących o przebiegu transakcji, co w przypadku relacji pomiędzy podmiotami firmowymi.

W przypadku modelu B2C, jedną z najistotniejszych funkcji odgrywają social media, dlatego tak istotna jest dbałość o wizerunek firmy na Instagramie czy Facebooku, jeśli dane przedsiębiorstwo nastawione jest na współpracę z klientami indywidualnymi.