Praca jako dyspozytor lotniczy – zarobki, licencja, wymagania

Aktualizacja: 11 października 2021
4 min
Wyznaczanie trasy przelotu, obliczanie i zamawianie niezbędnego paliwa oraz wybór lotnisk zapasowych – wbrew pozorom czynności tych nie wykonuje pilot samolotu, a licencjonowany dyspozytor lotniczy. Zawód ten, choć mało znany wśród opinii publicznej, jest kluczowy dla sprawnego funkcjonowania całej branży lotnictwa cywilnego, co przekłada się nie tylko na konieczność uzyskania odpowiedniej licencji, ale też na bardzo atrakcyjne wynagrodzenie. Czym zajmuje się dyspozytor lotniczy? Kto może nim zostać i jakie wymagania musi przedtem spełnić? Ile zarabia dyspozytor lotniczy? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej!Praca jako dyspozytor lotniczy – zarobki, licencja, wymagania

Czym zajmuje się dyspozytor lotniczy?

Dyspozytor lotniczy to naziemny pracownik linii lotniczej odpowiedzialny za planowanie, przebieg oraz bezpieczeństwo lotu. W praktyce przekłada się to na składanie zamówień, przygotowywanie analiz oraz prowadzenie dokumentacji. Mimo że praca tak właściwie nie różni się aż tak bardzo od typowej pracy biurowej, to zawód ten jest regulowany, a dyspozytorzy lotniczy muszą posiadać aktywną licencję.

A zatem dyspozytor lotniczy jest tą osobą, której zadaniem jest kompleksowe zaplanowanie oraz przygotowanie lotu w taki sposób, by pilot samolotu mógł się skupić jedynie na pilotażu i bezpieczeństwie pasażerów. Wśród licznych obowiązków dyspozytora lotniczego warto wyróżnić:

· wyznaczenie trasy lotu samolotu z uwzględnieniem aktualnych danych pogodowych;

· wyznaczanie lotnisk zapasowych;

· obliczenie i zamówienie niezbędnej ilości paliwa;

· przygotowanie raportu dla pilotów zawierającego najważniejsze informacje, w tym aktualną prognozę pogody;

· samodzielna koordynacja kwestii logistycznych takich jak hotele dla załogi samolotu, obsługa naziemna na lotnisku startowym i docelowym, wypakowanie bagaży itd.;

· załatwianie kwestii formalnych, w tym pozwoleń lotniskowych;

· pomoc załodze we wszelkich nieprzewidzianych sytuacjach.

Dyspozytorzy lotniczy pracują w systemie 12-godzinnych zmian. Warto przy tym pamiętać, że dyżury odbywają się też w noce, weekendy oraz święta – za te ostatnie przysługuje niewielki dodatek do pensji.

Jak widać dyspozytorzy lotniczy mają na głowie nie tylko liczne obowiązki, ale też poważne zobowiązania. Każda pomyłka może skończyć się tragedią i utratą życia pasażerów, a pechowy pracownik w takiej sytuacji poniesie odpowiedzialność prawną za niedopatrzenia.

Jak zostać dyspozytorem lotniczym?

Jak już wspomnieliśmy dyspozytor lotniczy znajduje się na liście zawodów regulowanych, a zatem kandydaci są zobligowani do wyrobienia uprawnień w postaci licencji nadawanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). By móc ubiegać się o uzyskanie uprawnień, kandydaci muszą ukończyć kilkumiesięczny kurs na dyspozytora lotniczego prowadzony przez jeden z kilku polskich ośrodków szkoleniowych. Następnie należy zdać testy teoretyczne oraz egzamin praktyczny w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i wyrobić bezpłatne praktyki, na które składa się aż 90 dyżurów trwających po 12 godzin. Dopiero po pomyślnym zakończeniu okresu szkoleniowego EASA wyda licencję dyspozytora lotniczego.

Jeśli chodzi o wymagania dla kandydatów chcących zapisać się na kurs, wystarczy być osobą pełnoletnią mogącą pochwalić się średnim wykształceniem oraz perfekcyjną znajomością języka angielskiego, włącznie z dobrą orientacją w słownictwie związanym z branżą lotniczą. W praktyce warto także posiadać konkretną wiedzę na temat samolotów oraz zdolności matematyczne, które znacząco ułatwią naukę i zwiększą szansę na zdanie egzaminów. Rozważając zapisanie się na kurs dyspozytora lotniczego należy uwzględnić konieczność poniesienia wysokich kosztów (ok. 12 tys. włącznie z opłatą za egzaminy), a także brak wynagrodzenia za okres praktyk zawodowych.

Ile zarabia dyspozytor lotniczy?

Niewielka liczba dyspozytorów lotniczych na polskim rynku (nieco ponad 200 osób posiada aktywną licencję) oraz duża odpowiedzialność przekładają się na wysokie zarobki w zawodzie. W zależności od doświadczenia oraz wielkości linii lotniczej zarobki dyspozytora lotniczego wynoszą od 8 tys. do 14 tys. złotych brutto miesięcznie, podczas gdy średnie wynagrodzenie wynosi 11 tys. złotych miesięcznie. Warto przy tym zauważyć, że branża lotnicza w Polsce nie jest aż tak rozwinięta, jak w innych krajach, w których wciąż jest duży popyt na osoby pracujące w tym zawodzie. Wydawana przez EASA licencja jest ważna na terenie innych państw Unii Europejskiej, dzięki czemu niektórzy polscy dyspozytorzy lotniczy szukają zatrudnienia za granicą.

Czy dyspozytor lotniczy może liczyć na awans?

Zawód dyspozytora lotniczego opiera się przede wszystkim na samodzielnym planowaniu pracy, co przekłada się na dużą niezależność od struktur firmy. Wyróżniający się pracownicy mogą liczyć na awans i dalszy rozwój kariery w liniach lotniczych, ale mimo wszystko zdarza się to nadzwyczaj rzadko. Zamiast tego na dyspozytorów lotniczych czekają podwyżki zależne od doświadczenia oraz stażu pracy.