Czym zajmuje się branża FMCG?

Aktualizacja: 29 października 2024
2 min
Na co dzień rzadko zastanawiamy się, jak to możliwe, że w supermarkecie zawsze znajdziemy świeży chleb, warzywa lub ulubione kosmetyki. Za realizację podstawowych potrzeb konsumentów odpowiada branża FMCG. Czym jest i co warto o niej wiedzieć?Czym zajmuje się branża FMCG?

Czym jest branża FMCG?

Branża FMCG (ang. Fast-Moving Consumer Goods), znana w Polsce jako branża dóbr szybkozbywalnych, obejmuje produkty codziennego użytku, które konsumenci kupują regularnie i zużywają stosunkowo szybko. Do tej grupy należą produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości, wyroby tytoniowe i napoje. Co łączy te produkty? Otóż mają one raczej krótką datę ważności (choć są oczywiście wyjątki) i wysoką rotację na półkach sklepowych – klienci kupują je bardzo często, dużo częściej, niż np. sprzęt AGD czy urządzenia elektroniczne.

Jak wygląda praca w sektorze FMCG?

Tak naprawdę skrót FMCG określa całą branżę, a nie jakiś konkretny zawód. W praktyce oznacza to, że branża FMCG potrzebuje specjalistów od produkcji, logistyki, marketingu, sprzedaży, innowacji, zarządzania ludźmi – zupełnie jak każdy inny biznes. Oczywiście dla pracodawców doświadczenie w FMCG jest dużą zaletą, bo jest to dość specyficzny biznes – najważniejsza jest w nim skala, a większość produktów jest raczej nisko- lub średniomarżowa.

Równie duże znaczenie ma sprawność operacyjna, ponieważ produkty muszą szybko przemieszczać się przez magazyny, aby jak najszybciej trafić na półki sklepowe. Warto również pamiętać, że odbiorcą produktów FMCG są klienci detaliczni, czyli zwykli konsumenci, a nie inne firmy. Stąd nakłady na marketing są tutaj dużo wyższe, niż w przypadku rynku B2B.

Wpływ innowacji na branżę FMCG

Branża FMCG stale się rozwija, choć wdrożone zmiany często są niewidoczne gołym okiem dla przeciętnego konsumenta. Zdarzają się jednak wyjątki, czego przykładem są ekologiczne opakowania oraz produkty bio. W sektorze FMCG coraz większe znaczenie odgrywa handel online, w tym platformy e-commerce, które umożliwiają zrobienie zakupów spożywczych i kosmetycznych online.

To ważny trend, ale pamiętajmy, że największy wpływ na branże FMCG ma wskaźnik konsumpcji indywidualnej, czyli ilość produktów, które kupujemy jako indywidualni klienci. Ten w polskiej gospodarce jest bardzo wysoki, dzięki czemu cały sektor rozwija się w szybkim tempie.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij