Praca jako youtuber – co warto wiedzieć o karierze na Youtube?
Czym zajmuje się youtuber?
Youtuber to osoba zajmująca się nagrywaniem i wrzucaniem filmów na Youtube, niezwykle popularny portal społecznościowy należący do firmy Google. Znaleźć na nim można bezpłatne filmy różnego rodzaju – od amatorskich i półprofesjonalnych produkcji fabularnych i dokumentalnych, przez różnego rodzaju recenzje, felietony i eseje video, aż po krótkie, dowcipne filmiki z memami i zabawnymi sytuacjami z życia codziennego.
Na Youtube jest właściwie wszystko, co przekłada się na ogromną popularność tej platformy, szczególnie wśród osób młodych, które często przywiązują się do konkretnych twórców treści, czyli youtuberów. Tworzą oni content różnego rodzaju i dla różnych grup docelowych – mogą to być materiały z gier i vlogi dla młodzieży, ale też np. komentarze do życia społecznego i politycznego czy treści popularnonaukowe lub specjalistyczne dla wąskiego grona odbiorców.
Trzeba podkreślić, że karierę na Youtube robią przede wszystkim te osoby, które trafiają w gusta masowej publiczności, co jest związane z kwestią zarobków. Dokładnie przyjrzymy się im później, ale w największym skrócie: im więcej wyświetleń, tym większy zysk.
Youtuber jako influencer
To właśnie dlatego na życie z tworzenia treści na Youtube mogą sobie pozwolić przede wszystkim youtuberzy będący również influencerami, czyli osobami z dużym wpływem na widzów. Fani youtubera są nie tylko skłonni oglądać jego twórczość, ale też kupić gadżety i zainteresować się produktami i usługami, które reklamuje ich idol. W czołówce zarobków polskich i zagranicznych youtuberów plasują się kanały prowadzone przez pojedyncze osoby z silną osobowością, zdolne zyskać szerokie grono wiernych fanów.
Warto jednak zauważyć, że na Youtube znaleźć można duże kanały prowadzone przez firmy, które też zatrudniają youtuberów, a także mniejsze kanały, często skupione wokół konkretnego zagadnienia. Także i one pozwalają na osiąganie zarobków, choć znacznie mniejszych, niż w przypadku youtuberów będących influencerami.
Jak zostać youtuberem?
Youtuberem zostać może każdy – wystarczy posiadać komputer i sprzęt do nagrywania (np. zwykły smartfon), założyć konto na portalu i zacząć wrzucać filmy. Całkiem proste, prawda? Niestety jest pewien haczyk – na Youtube codziennie wrzucane są miliony filmów, a zdecydowana większość początkujących youtuberów zwyczajnie nie jest w stanie zyskać więcej niż kilku stałych widzów. Zdobycie dużej liczby wyświetleń i popularności to największy problem, jaki stoi przed osobami myślącymi o karierze na Youtube.
Jak wybić się na Youtube?
Najłatwiejszym sposobem wybicia się na Youtube jest współpraca z innymi, popularnymi youtuberami. Wymaga to jednak odpowiednich znajomości, a także czegoś unikalnego i atrakcyjnego, co skłoni ich do współpracy. Zdecydowana większość youtuberów nie ma jednak takiego szczęścia i musi samodzielnie budować rozpoznawalność. By tego dokonać, trzeba tworzyć treści w określonej niszy.
Warto podejść do tego jak do każdego innego przedsięwzięcia biznesowego, czyli określić grupę docelową, poznać jej potrzeby i postarać się dostarczyć content, który na nie odpowie. Oczywiście nie wolno przy tym zapominać o autentyczności oraz pasji – większość widzów docenia zaangażowanie ulubionych twórców i szybko odbije się od sztucznych, wymuszonych filmów. Ponadto należy budować wspólnotę wokół kanału, czy to poprzez różne konkursy, czy też ciągły kontakt z wiernymi widzami.
Wbrew pozorom zyskiwanie popularności jako Youtuber to długa i wyczerpująca praca, która wymaga cierpliwości oraz doskonałego rozumienia sposobu działania mediów społecznościowych. Nie każdemu się uda – czasem trzeba umieć zaakceptować niepowodzenie.
Ile zarabia youtuber?
Wysokość zarobków youtubera jest ściśle związania z ilością wyświetleń pod jego filmikami. Prowadząc działalność na Youtube można zarabiać na szereg różnych sposobów. Są to:
- reklamy AdSense na filmach,
- współprace partnerskie z markami,
- afiliacja,
- sprzedaż gadżetów i produktów związanych z kanałem,
- wpłaty od fanów.
Na każdym z tych sposobów można nieźle zarobić, a wysokość zarobków zależy nie tylko od popularności youtubera, ale też od przyjętej strategii monetyzacji kanału.
Zarobki z reklam AdSense na Youtube
AdSense to program partnerski umożliwiający zarabianie na reklamach, które pojawiają się przed i w trakcie filmów. Amerykański serwis dzieli się z twórcami częścią zysków – aktualnie youtuberzy otrzymują od 55 do 68 proc. kwoty zapłaconej przez reklamodawcę. Dokładna kwota zależy głównie od rodzaju i tematyki reklamy, a także od kraju, w którym mieszkają widzowie.
Najwięcej można zarobić na widowni pochodzącej z bogatych państw europejskich, np. z Norwegii, Finlandii, Niemiec czy Wielkiej Brytanii. 1000 wyświetleń z Norwegii to średnio ok. 25 dolarów. W przypadku wyświetleń z USA kwota ta wyniesie ok. 9 dolarów, a za 1000 wyświetleń z Polski youtuber dostanie średnio 2,5 dolara. Oczywiście stawki te są szacunkowe, bo dużo zależy od tematyki i długości samego filmu.
AdSense stanowi ważne źródło zarobku zarówno dla początkujących, jak i najpopularniejszych youtuberów. Należy jednak pamiętać, że zyski z reklam są mimo wszystko ograniczone. Warto traktować je jako wisienkę na torcie i monetyzować kanał także na inne sposoby.
Współpraca z markami – ile można zarobić?
Znacznie ważniejsze są współprace partnerskie z markami– to właśnie na nich można zarobić tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy złotych za jeden film! Na takie sumy mogą liczyć youtuberzy mający kilkaset tysięcy wyświetleń pod każdym filmem. Mniejsze kanały muszą poprzestać na drobnych kwotach za product placement lub na współpracy barterowej (reklama w zamian za produkt).
W przypadku krótkiej, 30-sekundowej reklamy na początku filmu kanał z ok. 100 tys. aktywnej widowni może liczyć na ok. 2-3 tys. złotych. Ogromny wpływ na stawkę ma nie tylko liczba wyświetleń, ale też wizerunek kanału. Zaufani i powszechnie lubiani youtuberzy mogą liczyć na dużo wyższe stawki od wulgarnych skandalistów.
Afiliacja a własny kanał na Youtube
Zarabianie na afiliacji przypomina współpracę z markami – z tym, że nie otrzymujemy jednorazowego wynagrodzenia za reklamę, a procent ze sprzedaży reklamowanych produktów. To skuteczny sposób na zarobek, bo możemy dobrać program zgodnie z tematyką kanału i zainteresowaniami widowni.
Z reguły zyski są podobne, co w przypadku bezpośredniej współpracy z markami. Co istotne, zarobek jest rozłożony w czasie – jeśli widz obejrzy materiał za rok od jego premiery, to wciąż może kliknąć w link afiliacyjny i skorzystać w promocji. Afiliacja pozwala zamienić kanał Youtube w maszynę do generowania dochodu pasywnego.
Zarabianie na sprzedaży gadżetów i koszulek
W przypadku większości youtuberów sprzedaż gadżetów to jedynie dodatek do zysków z reklam AdSense, afiliacji i współprac z markami, ale nie należy go lekceważyć. Ciekawe gadżety stanowią gratkę dla najwierniejszych widzów i pomagają w budowie pozytywnego wizerunku kanału. Najczęściej są to kubki i koszulki, choć niektórzy youtuberzy zaskakują kreatywnością i sprzedają np. deski do krojenia ze specjalnym nadrukiem.
Dotacje, czyli wpłaty od fanów
Na sam koniec zostawiliśmy kwestię wpłat od fanów – serwisy w rodzaju Patronite umożliwiają otrzymywanie comiesięcznych dotacji bezpośrednio od widzów. Opcja ta też jest dostępna bezpośrednio w Youtube. Serwis umożliwia wspieranie ulubionych twórców, a także wysyłanie dotacji w formie wyróżnionych komentarzy pod filmem.
Na dotacjach można dużo zarobić – w przypadku większych kanałów często są to kwoty rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Nie należy jednak przesadzać i żebrać o wpłaty, bo może to zniechęcić większość widzów.
Czy na Youtube naprawdę można zarobić?
Jeżeli myślisz o karierze na Youtube, to mamy dla ciebie złą wiadomość – szansa na to, że się wybijesz i uzyskasz dochód wystarczający na normalne życie, jest niewielka. Z drugiej strony kanał na Youtube można monetyzować na wiele różnych sposobów – nie tylko z reklam AdSense, ale też w ramach afiliacji, dotacji od widzów, współprac z markami oraz ze sprzedaży gadżetów.
Na polskim Youtube funkcjonuje nie więcej niż kilkuset twórców, którzy utrzymują się z robienia treści, a jedynie kilkudziesięciu z nich może liczyć na zarobki w wysokości co najmniej kilkuset tysięcy rocznie. To niewielkie, elitarne grono, do którego trudno jest się dostać. By tego dokonać, trzeba mieć nie tylko dobry plan i dużo samozaparcia, ale też ogrom szczęścia.