Praca jako taksówkarz – zarobki i wymagania

Marek Wojna
Ekspert kariery w Students.pl
Aktualizacja: 29 listopada 2021
5 min
Gdy transport publiczny zawodzi i nie możesz wsiąść za kierownicę własnego samochodu, tam pojawia się on – taksówkarz. Dowiezie cię tam, gdzie trzeba, a dzięki jasno ustalonej stawce oraz licznikowi kilometrów wiesz, że zapłacisz uczciwą cenę. Choć historia tego zawodu jest długa i fascynująca, to obecnie traci on na znaczeniu ze względu na rosnącą popularność Ubera, Bolta oraz innych aplikacji oferujących usługi przewozowe. Czym dokładnie zajmuje się taksówkarz i czym różni się od zwykłej osoby przewożącej pasażerów? Kto może zostać kierowcą taksówki i jakie wymagania musi spełnić? Ile zarabia taksówkarz? Od czego zależy wysokość jego wynagrodzenia? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej!Praca jako taksówkarz – zarobki i wymagania

Czym zajmuje się taksówkarz?

Taksówkarz to licencjonowany kierowca zajmujący się przewozem pasażerów z miejsca na miejsce, zgodnie z ich życzeniem. Prowadzi on taksówkę, czyli specjalnie oznakowany pojazd wyposażony w taksometr oraz kasę fiskalną. Działalność taksówkarza jest regulowana przez przepisy, które dokładnie wskazują, jakie wymagania należy spełnić, by móc pracować w zawodzie. Posiadanie uprawnień jest niezwykle istotne, bo przewóz pasażerów bez ważnej licencji może (choć nie musi) wiązać się z wysokimi karami finansowymi. Gdy taksówkarz przyjmuje zlecenie, musi podjechać na miejsce wskazane przez klienta, poczekać na niego, a następnie zawieźć na wskazane miejsce, pamiętając o naliczaniu opłat zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Na tym jednak nie kończą się obowiązki taksówkarza – musi on wystawić paragon fiskalny za przejazd, a także zadbać o pojazd (dotyczy to zarówno czystości, jak i kwestii technicznych oraz prawnych).

Czy praca jako taksówkarz jest prosta?

Choć z pozoru praca jako taksówkarz jest prosta i opiera się na przewozie osób z punktu A do punktu B, tak naprawdę po drodze często pojawiają się nieprzewidziane problemy. Każdy taksówkarz odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów. Stosowanie się do zasad ruchu drogowego jest zatem koniecznością, szczególnie że zbyt duża liczba punktów karnych za ewentualny mandat może doprowadzić do utraty prawa jazdy. Niestety zdarza się, że pasażer zrobi coś nieprzewidzianego (np. nie zapnie pasów, wyjdzie z pojazdu na środku ulicy i doprowadzi do kolizji) – odpowiedzialność ponosi wtedy kierowca. Problemy pojawiają się też w przypadku samej taksówki, która musi spełnić wymagania nałożone przez liczne przepisy. Zdarza się, że zepsuje się jakiś element jej wyposażenia, albo taksówkarz zapomni włączyć taksometru i nie może wydać paragonu. Ponadto taksówkarze często wiozą osoby nietrzeźwe lub pod wpływem narkotyków, co potencjalnie prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Niestety praca przy przewozie osób wcale nie jest łatwa, choć wielu taksówkarzy wciąż uwielbia wykonywać swój zawód.

Czy taksówkarze oszukują klientów?

Zgodnie z popularnym mitem taksówkarze bardzo często oszukują swoich klientów, manipulując wskazaniami taksometru czy przyjmując złe taryfy przy rozliczaniu kursu. Choć takie sytuacje rzecz jasna czasami się zdarzają, to przez ostatnie kilkanaście lat rynek znacząco się zmienił, a zdecydowana większość taksówkarzy uczciwie realizuje usługi. Warto pamiętać, że każdy klient po kursie powinien otrzymać paragon fiskalny, zawierający informacje o taryfie oraz liczbie impulsów. Jeśli taksówkarz odmawia jego wydania, to popełnia przestępstwo skarbowe i naraża się na bardzo poważne konsekwencje. W takiej sytuacji można wezwać policję, która zajmie się sprawą. Korzystając z usług taksówkarzy należy zachować ostrożność, ale szansa na to, że padnie się ofiarą oszustwa, jest niewielka.

Jak zostać taksówkarzem?

By zostać taksówkarzem, należy wyrobić dokument o nazwie Licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką. Uprawnienia mogą uzyskać osoby powyżej 21 roku życia, legitymujące się prawem jazdy kategorii B, zaświadczeniem o niekaralności oraz o braku przeciwwskazań zdrowotnych, a także tytułem prawnym do pojazdu. W przypadku miast powyżej 100 tys. mieszkańców niezbędne będzie także ukończenie szkolenia z transportu drogowego (z czego są zwolnieni kierowcy zawodowi o co najmniej pięcioletnim stażu). Licencję uzyskuje się w urzędzie gminy właściwym dla miejsca wykonywania zawodu – jest ona czasowa (od 2 do 50 lat), a złożenie wniosek kosztuje kilkaset złotych. Urząd gminy powinien dać odpowiedź w ciągu maksymalnie siedmiu dni. Jeżeli będzie ona pozytywna, otrzymasz licencję i będziesz mógł rozpocząć pracę jako taksówkarz.

Praca dla korporacji czy na własny rachunek?

Przeważająca część taksówkarzy decyduje się na pracę dla korporacji taksówkarskich. W Polsce działa ich kilkadziesiąt, a te największe zdominowały rynek w dużych miastach. Praca dla dużej firmy zapewnia niższe zyski, ale też stabilność oraz stały dostęp do zleceń. Jeżdżenie na własny rachunek jest bardzo ryzykowne – trudno znaleźć klientów, a za przewóz nie można brać stawek wyższych, niż przewiduje lokalny samorząd. Dlatego większość taksówkarzy wybiera jednak korporacje. Zapewniają one radio, kasę fiskalną i inne niezbędne wyposażenie, ale często wymagają korzystanie z własnego samochodu, który nie może być starszy niż 8-10 lat.

Ile zarabia taksówkarz?

Średnie zarobki taksówkarzy wynoszą ok. 4200 zł brutto miesięcznie. Od tej kwoty trzeba jednak odjąć koszty takie jak amortyzacja samochodu, a w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej także paliwo, świadczenia społeczne, podatki itd. W praktyce największy wpływ na wynagrodzenie taksówkarza mają czas i godziny pracy. Warto zauważyć, że w nocy obowiązują wyższe stawki, ale też trudniej jest znaleźć klientów, szczególnie w dni tygodnia. Na najlepsze zarobki można liczyć podczas pracy w weekendowe wieczory i noce, o czym wie chyba każdy, nawet początkujący kierowca. Co ciekawe, najgorszym wrogiem taksówkarza są korki – zwiększają one czas przejazdu i nie przekładają się na wzrost płacy, dlatego wielu taksówkarzy stara się unikać godzin szczytu. Praca w tym zawodzie jest nieprzewidywalna i dostarcza wielu wrażeń, a jeden dobry kurs to często zarobek wyższy niż utarg z całego dnia jeżdżenia.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij