Praca jako sekretarka – zarobki, wymagania i zakres obowiązków

Aktualizacja: 18 maja 2022
4 min
Jeden z nielicznych zawodów, który potrzebny jest w każdej firmie – mowa o pracy sekretarki. O samym zawodzie krąży wiele mitów, a jeden z najpopularniejszych to ten o parzeniu kawy. Nic bardziej mylnego! Osoba z takim fachem jest niezbędna w każdym biurze, kancelarii i gabinecie. Najczęściej sekretarka dba o kalendarz firmowy, zajmuje się obsługą skrzynek mailowych oraz czuwa nad sprawnym obiegiem informacji w całej firmie. Ty tylko kilka z obowiązków, za które odpowiada i nie są one związane tylko z przygotowywaniem kawy dla szefa. Jakie inne obowiązki wykonuje? Jakie wymagania należy spełnić, aby móc pracować w tym zawodzie? I ile wynosi pensja sekretarki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.Praca jako sekretarka – zarobki, wymagania i zakres obowiązków

Praca jako sekretarka – wymagania

Praca na stanowisku sekretarki wymaga wiele kwalifikacji, umiejętności i określonych predyspozycji. Co do wykształcenia, to wystarczy ukończyć szkołę średnią, jednak coraz więcej firm oczekuje od kandydatów na to stanowisko wykształcenia wyższego. Najlepiej na kierunku administracja, ale nie jest to reguła. W tej pracy o wiele bardziej niż ukończona szkoła liczą się kompetencje miękkie takie jak: dokładność i dbałość o szczegóły, radzenie sobie w sytuacjach stresujących, doskonała organizacja pracy i duża samodzielność. Nie można zapomnieć również o łatwości w nawiązywaniu kontaktów, wysokiej kulturze osobistej oraz uczciwości i rzetelności. Z kompetencji twardych idealny kandydat to taki, który biegle posługuje się językiem obcym, zarówno w mowie, jak i piśmie, posiada doskonałą znajomość pakietu MS Office oraz urządzeń biurowych. Często w ogłoszeniach wymagane jest także posiadanie czynnego prawa jazdy kat. B oraz umiejętność poprawnej pisowni. To tylko ogólne wymagania, które znajdują się praktycznie w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisku sekretarki. Zdarzają się również inne, bardziej specjalistyczne, jednak jest to już mocno indywidualne stanowisko i zależy od danej firmy. Zajęcia sekretarki zahaczają również o zadania związane z finansami, dlatego niektóre firmy oczekują także takich umiejętności jak wystawianie faktur czy kontakt z księgowością. Praca na tym stanowisku wiąże się również ze ścisłą współpracą z innymi działami firmy.

Praca jako sekretarka – zakres obowiązków

Zakres obowiązków sekretarki jest szeroki i zależy od miejsca, w którym się pracuje.Do ogólnych, najczęściej powtarzających się obowiązków należy zaliczyć rejestrację gości, ich powitanie, a także przygotowanie dla nich poczęstunku, odbieranie telefonów, przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, a także jej rejestracja i dalszy obieg. Sekretarka na co dzień zaopatruje biura w najpotrzebniejsze przedmioty spożywcze i biurowe, rezerwuje sale konferencyjne, współorganizuje imprezy firmowe, dokonuje researchu, przygotowuje pisma oraz raporty. Zdarza się także, że bierze udział w spotkaniach firmowych czy biznesowych, a następnie przygotowuje notatki z ich przebiegu. Takie obowiązki należą do sekretarki w większości biur. Jeśli chodzi o nieco bardziej specyficzne zdania, to z pewnością dotyczą one sekretarek w szkole lub na uczelni. Do obowiązków w takiej placówce należy zaliczyć przede wszystkim przyjmowanie uczniów czy studentów. Dodatkowo przygotowanie i wydawanie legitymacji, prowadzenie zapisów na ubezpieczenie, sporządzenie dyplomów, duplikatów i odpisów starych świadectw oraz prowadzenie dokumentacji uczniów.

Praca jako sekretarka – warunki pracy i gdzie najlepiej jej szukać

Sama praca ma charakter ciągły, dlatego z reguły na tym stanowisku obowiązuje umowa o pracę. Z racji tego, że sekretarka czuwa nad całym biurem, najczęściej jej praca odbywa się stacjonarnie w siedzibie firmy. Ostatnio popularna jest praca wirtualnej asystentki, czyli w bardzo dużym uproszczeniu – sekretarka, która pracuj zdalnie. Tutaj najczęściej obowiązuje umowa zlecenie lub B2B. Jest to całkiem nowa profesja, która powstała przez specyfikę pracy niektórych firm. Najczęściej wirtualne asystentki zatrudniane są przez osoby, które nie mają stacjonarnego biura lub prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i potrzebują doraźnej pomocy. Pracę sekretarki można znaleźć na popularnych stronach z ogłoszeniami, na grupach w mediach społecznościowych, poprzez polecenia innych osób, a także na stronie większych korporacji lub szkół czy uczelni. I choć praca sekretarki kojarzona jest z kobietami, to okazuje się, że statystycznie 11% osób zajmujących takie stanowiska to mężczyźni.

Pracy jako sekretarka – wynagrodzenie

Wynagrodzenie w tej pracy jest bardzo różne i zależy od wykształcenia, stażu pracy oraz województwa. Wpływ ma również wielkość firmy i wymiar pracy. Mediana zarobków w pracy sekretarki wynosi 3980 zł brutto. Mowa tutaj o pracy na pełen etat. Zdarzają się oferty, które oferują kwoty powyżej 4710 zł brutto.Pracując na pół etatu, należy liczyć się z adekwatnie mniejszym wynagrodzeniem.Dla porównania mediana wynagrodzenia pracy w sekretariacie szkoły wynosi ponad 3200 zł brutto. Dodatkowe benefity wynikające z takiej pracy to prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, dofinansowanie szkoleń lub różnych kart sportowych.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij