Jak rozmawiać o podwyżce?
Podwyżka nie przyjdzie sama
Rozmowy o pieniądzach nie są łatwe. Towarzyszy im stres i zakłopotanie. Często liczymy na to, że kwestia podwyżki rozwiąże się sama. Jednak przyjmowanie biernej pozycji nie jest najlepszą strategią, kiedy chodzi o finanse. Jeśli nadszedł ten moment, gdy coraz częściej myślisz o podwyżce, sumiennie przygotuj się do rozmowy. Jest kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę, chcąc zwiększyć swoją skuteczność. Warto także zapoznać się z warunkami umowy i zasadami obowiązującymi w danej firmie w kwestii zwiększania wynagrodzeń. Niektóre firmy praktykują podwyżki jedynie przy okazji rocznych przeglądów, inne nie mają sztywnych reguł. W sytuacji, gdy zasady przyznawania podwyżek nie są ujednolicone, przygotowanie się do negocjacji jest tym bardziej istotne.
Jak wybrać dobry moment do rozmowy?
Aby skutecznie negocjować wynagrodzenie, dobrze jest wiedzieć nie tylko co i jak mówić, ale też kiedy. Jest kilka kluczowych momentów na podjęcie rozmowy z szefem. Oto kilka z nich:
· zakończenie ważnego projektu, który zakończył się sukcesem. Oczywiście z naszym udziałem. Jest to świetny sposób na podkreślenie swoich umiejętności i wartości, jakie one kreują. Sukces firmy przekłada się także na jej sytuację finansową. Trudno o lepszy moment na rozmowę o pensji.
· roczny przegląd wyników pracy, podczas którego podwyżka może być jednym z tematów w kwestii przyszłości pracownika. Jeśli jesteś w stanie określić swoje osiągnięcia liczbami, użyj tego argumentu. W innym przypadku powołaj się na takie wartości jak zadowolenie klientów czy zwiększenie wydajności pracy.
Z całą pewnością rozmowy o wynagrodzeniu nie należy planować w czasie trwania gorączkowego okresu w firmie. Nerwowość, brak czasu i cierpliwości szefa mogą spowodować, że temat zostanie szybko ucięty. Tego typu rozmów nie odbywa się także w tak zwanym międzyczasie – na korytarzu, podczas przerwy czy pomiędzy spotkaniami w piątkowe popołudnie. Dużo lepiej jest umówić się wcześniej na spotkanie, podczas którego przełożony będzie mógł poświęcić nam całą swoją uwagę. Planując rozmowę, warto uwzględnić także aktualną sytuację finansową firmy. Jeśli wiemy, że odnotowano spadek zysków, rozmowę najlepiej jest przełożyć na bardziej przychylny moment.
Etap przygotowawczy - zbierz argumenty
Podwyżka to przede wszystkim konsekwencja naszych umiejętności, sukcesów i zasług. Zanim udamy się na rozmowę z szefem, warto przygotować listę dokonań, które przełożyły się pozytywnie na wyniki firmy. Uwzględnij tu takie kwestie jak:
· dodatkowe obowiązki, wykraczające poza zakres ujęty w umowie. Skuteczne wykonywanie zwiększonej ilości zadań wymaga jeszcze większej energii i doskonałej organizacji czasu.
· podwyższenie kwalifikacji, które wpływają na zwiększenie efektywności. Pracownik rozwijający swoje kluczowe kompetencje jest jednocześnie podstawą usprawnień w firmie. Te z kolei, przekładają się na zwiększenie zysków.
· dobre wyniki, o których należy mówić konkretnie. Jeśli możesz, przytocz liczby, np. statystyki sprzedaży, które udokumentują Twoje sukcesy.
Myśl o rozmowie na temat podwyżki wywołuje u Ciebie ogromny stres? Pamiętaj, że nie masz nic do stracenia. Nie stracisz pracy, tylko dlatego, że podejmiesz próbę negocjowania wynagrodzenia. Zdecydowana większość pracodawców ceni sobie osoby, które potrafią wykazać inicjatywę. Jeśli zdecydujesz się na zainicjowanie rozmowy o podwyżkę, masz większe szanse dostać ją szybciej niż w przypadku czekania na ruch szefa. Jednocześnie w przypadku powodzenia, poczujesz podwójną radość ze swoich osiągnięć. Udane negocjacje i w efekcie wyższe wynagrodzenie to większa satysfakcja z pracy.
Określ wysokość podwyżki
Ważnym etapem przygotowań do rozmowy o podwyżce jest określenie jej wysokości. Dopasuj ją do swoich osiągnięć, pamiętając, że na każdym stanowisku obowiązują zazwyczaj widełki płacowe. Dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie zarobków na podobnej posadzie w konkurencyjnej firmie. Warto także nieco zawyżyć swoje oczekiwania, jednak zachowując przy tym umiar. Negocjacje jak wiadomo, nie oznaczają, że szef wprost zaakceptuje zaproponowaną kwotę. Dlatego też należy przygotować się na ustępstwa i zachować pewien margines, z którego można zrezygnować, pozostając wciąż zadowolonym z podwyżki. Efekt rozmowy musi być satysfakcjonujący zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Może się też zdarzyć, że mimo odmownej odpowiedzi w kwestii pensji, szef zaproponuje inne benefity. Zastanów się, czy i jakie dodatkowe udogodnienia mogą Cię zainteresować.
W czasie rozmowy
Odpowiednie przygotowanie do rozmowy o podwyżce ułatwi zachowanie spokoju i profesjonalizmu w trakcie jej trwania. Na spotkanie najlepiej jest udać się z pozytywnym nastawieniem i pewnością siebie. Im lepiej się przygotujemy, tym łatwiej będzie zminimalizować stres i napięcie towarzyszące negocjacjom. Konstruktywna rozmowa bez emocji jest w tym przypadku kluczowa. Podczas konwersacji należy unikać takich zwrotów jak:
· potrzebuję,
· chcę,
· należy mi się.
Oprócz dobrze przygotowanej listy argumentów należy pamiętać jeszcze o niewerbalnej stronie komunikacji. Postaraj się uniknąć nerwowych gestów jak stukanie palcami, zabawa przedmiotami trzymanymi w dłoni. Podtrzymuj kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą i rozmawiaj naturalnym tonem głosu. Nie da się zupełnie wyeliminować stresu towarzyszącego negocjacjom, ale odpowiednie przygotowanie z pewnością pozwoli go ograniczyć. Dzięki temu będziesz w stanie skupić się na treści i formie wypowiedzi co może przełożyć się na dużo lepsze rezultaty.
Czego nie robić podczas rozmowy o podwyżce?
Rozmowa o podwyżce wynagrodzenia powinna być spokojna i rzeczowa. Nawet jeśli pierwsza reakcja przełożonego nie jest zbyt pozytywna, nie warto stawiać sprawy na ostrzu noża. W ten sposób nie pozostawia się pola do negocjacji i wypracowania kompromisu. Grożenie odejściem z pracy nie jest dobrym rozwiązaniem. Podobnie jak sugerowanie, że inna firma zaproponowała Ci lepszą stawkę. Efekt takiej rozmowy może być zupełnie odwrotny od oczekiwanego. Szczególnie jeśli wcale nie masz upatrzonej już innej posady. Nie argumentujmy też podwyżki sytuacją rodzinną. Zmiana wynagrodzenia może wynikać jedynie z wykonywanych obowiązków. Co ważne, muszą one dotyczyć wyłącznie naszej osoby. Nie warto powoływać się na wyższą pensję innej osoby z pracy lub co gorsza, wskazywać, że ktoś wykonuje swoje obowiązki gorzej od nas. Podczas rozmowy z pracodawcą należy skupić się na własnej osobie i indywidualnych osiągnięciach. To Twoja praca i wkład w rozwój firmy będą w tym momencie oceniane, a nie współpracowników.
Tak naprawdę nikt nie lubi rozmawiać o pieniądzach. Warto jednak przełamać ten strach. Określ swoje oczekiwania, tak aby były realne. Wykonaj pracę domową i przygotuj listę argumentów, odpowiadając sobie na pytania: czy jest coś, czym się wyróżniam, co robię specjalnego, co zmieniło się w liczbie zadań, które wykonuję? Następnie umów się na spotkanie z szefem i...negocjuj. Dla zarządzających ważny jest rozwój firmy, na który bezpośredni wpływ mają pracownicy, których wkład jest zauważalny. Dlatego nie stawiaj się z góry na przegranej pozycji. Tak naprawdę wymarzona podwyżka może być w zasięgu ręki.
Chcesz dowiedzieć się więcej o na temat rozmów o podwyżce?
Jeżeli chcesz lepiej przygotować się do swojej rozmowy o podwyższe, polecamy poniższy film autorstwa kanału Życie w korpo.