Praca jako specjalista ds. zakupów – zarobki, wymagania, jak zostać?
Obowiązki specjalisty ds. zakupów
Głównym zadaniem specjalisty ds. zakupów jest zapewnienie, że organizacja posiada wszystkie potrzebne produkty i usługi, które są niezbędne do jej funkcjonowania. Proces ten obejmuje wybór dostawców, negocjacje cen, kontrolę dostaw, a także dbanie o jakość zakupionych produktów. Specjalista ds. zakupów współpracuje z różnymi działami firmy, opracowuje ich potrzeby i na tej podstawie przygotowuje ofertę dla dostawców. Negocjowanie korzystnych warunków zakupu (oczywiście o ile jest skuteczne!) zmniejsza koszty operacyjne firmy, a więc poprawia jej rentowność.
Oprócz negocjacji specjaliści ds. zakupów są odpowiedzialni za monitorowanie rynku oraz analizowanie trendów cenowych. Dzięki temu są w stanie choć częściowo przewidzieć zmiany ce, a więc dostosować do nich plany sprzedażowe. W ramach swoich obowiązków muszą także kontrolować zapasy. Stan magazynowy nie może być za duży, bo generuje to dodatkowe koszty związane z magazynowaniem, szczególnie w przypadku produktów o krótkiej trwałości oraz dużych gabarytach. To właśnie od doświadczenia oraz umiejętności specjalistów ds. zakupów zależy jakość, a więc i efektywność procesów zakupowych w firmie.
Jak zostać specjalistą ds. zakupów?
Pracodawcy najczęściej preferują kandydatów, którzy ukończyli studia związane z logistyką, zarządzaniem, ekonomią lub inżynierią produkcji. Coraz częściej jednak spotyka się również osoby z wykształceniem technicznym, szczególnie w branżach, które wymagają specjalistycznej wiedzy na temat produktów (np. przemysł motoryzacyjny, przemysł wysokich technologii). Dodatkową zaletą są certyfikaty związane z zarządzaniem zakupami. Najpopularniejsze, najważniejsze z nich to:
- CPSM – Certified Professional in Supply Management,
- CIPS – Chartered Institute of Procurement & Supply.
Uzyskanie ich jest dość drogie, ale większe firmy często sponsorują kursy swoim pracownikom w ramach programów doszkalających. Można je oczywiście wyrobić również we własnym zakresie.
Oczywiście doświadczenie również odgrywa wielką, a nawet największą rolę w procesie rekrutacji. W przypadku zwykłych specjalistów minimum to co najmniej rok pracy na podobnym stanowisku, albo kilka lat w logistyce, spedycji lub zarządzaniu. W praktyce duże znaczenie mają również umiejętności miękkie, szczególnie z zakresu negocjacji oraz nawiązywania kontaktów biznesowych.
Ile zarabia specjalista ds. zakupów?
Wynagrodzenie specjalisty ds. zakupów zależy doświadczenia, branży oraz lokalizacji. Średnie wynagrodzenie na tym stanowisku w Polsce waha się między 6 000 a 10 000 zł brutto miesięcznie. Specjaliści z kilkuletnim doświadczeniem, zwłaszcza w dużych korporacjach lub w sektorze technologicznym, mogą liczyć na pensje rzędu 12 000 zł lub więcej. Wynagrodzenie jest również uzależnione od stopnia odpowiedzialności – kierownicy działów zakupów czy menedżerowie ds. zakupów często otrzymują wyższe pensje, jest to nawet 15 000 zł brutto miesięcznie.
Praca na stanowisku specjalisty ds. zakupów wiąże się z dodatkowymi premiami, zwłaszcza jeśli wynik negocjacji przekłada się na realne oszczędności dla przedsiębiorstwa. W grę wchodzą również dodatkowe benefity pozapłacowe, w tym szkolenia z negocjacji oraz możliwość zrobienia certyfikatów zawodowych.