Co to jest afiliacja i jak zacząć na niej zarabiać?

Aktualizacja: 17 września 2022
8 min
Marketing afiliacyjny, nazywany często afiliacją, w ciągu ostatnich lat stał się głównym źródłem utrzymania tysięcy internautów z całego świata. To świetny i, co najważniejsze, skuteczny sposób zarabiania przez internet, w którym zyski zależą głównie od zaangażowania oraz ilości włożonej pracy. Co to jest afiliacja? Jak działa i co trzeba zrobić, by zacząć na niej zarabiać?Co to jest afiliacja i jak zacząć na niej zarabiać?

Co to jest afiliacja?

Afiliacja to rodzaj współpracy między reklamodawcą i wydawcą, w której ten ostatni otrzymuje wynagrodzenie w zamian za polecanie produktu lub usługi. Niezbędne do tego jest źródło ruchu – własny blog lub strona internetowa albo też na przykład popularny profil w mediach społecznościowych. By lepiej zrozumieć, jak działa marketing afiliacyjny, wyjaśnijmy, jakie strony biorą w nim udział. Są to:

  • reklamodawca – oferuje on prowizję za sprzedaż produktu lub dotarcie z ofertą do użytkowników internetu,
  • wydawca lub partner – promuje on ofertę reklamodawcy w zamian za wynagrodzenie,
  • użytkownik – internauta zainteresowany produktem reklamodawcy, który wejdzie na jego stronę z linku promowanego przez wydawcę,
  • sieć afiliacyjna – firma, która zbiera oferty setek reklamodawców i pozwala je promować wydawcom.

Na pierwszy rzut oka zależności pomiędzy tymi czterema stronami mogą być skomplikowane, ale nic bardziej mylnego – tak naprawdę afiliacja jest banalnie prosta! Jak wygląda to w praktyce?

Marketing afiliacyjny w praktyce

Początkujący wydawca zapisuje się do sieci afiliacyjnej, która zapewnia dostęp do setek, a czasami nawet tysięcy reklamodawców. Zakres oraz tematyka możliwych do promowania produktów i usług jest na tyle szeroka, że każdy znajdzie coś dla siebie. Po zapisaniu się do programu dostajemy specjalny, unikalny link afiliacyjny. Za każdym razem, gdy użytkownik w niego kliknie i wykona pożądaną przez reklamodawcę czynność (np. zakupi produkt, zapisze się do newslettera, aktywuje okres próbny itd.), wydawca otrzyma jednorazowo wynagrodzenie.

Sieć afiliacyjna pośredniczy między wydawcą i reklamodawcą, pobierając opłaty, wypłacając wynagrodzenia i dostarczając infrastrukturę informatyczną śledzącą kliknięcia użytkowników. O dziwo, jej usługi nie są konieczne – zdarza się, że wydawca i reklamodawca dogadują się ze sobą bezpośrednio. Mimo to większość osób korzysta z usług sieci afiliacyjnej, bo tak jest najwygodniej. Wydawcy w jednym miejscu mają dostęp do setek programów afiliacyjnych, a reklamodawcy mogą od razu dotrzeć do tysięcy wydawców zainteresowanych współpracą.

Jakie są rodzaje rozliczeń w afiliacji?

W marketingu afiliacyjnym funkcjonują cztery najpopularniejsze modele rozliczeń między reklamodawcą a wydawcą. Okazuje się, że ten ostatni otrzyma pieniądze za różne akcje użytkowników, a wysokość wynagrodzenia może drastycznie różnić się w zależności od wielu czynników. Cztery rodzaje rozliczeń w afiliacji to:

  • Cost Per Sale (CPS) – wydawca otrzymuje procentową prowizję od wartości zamówienia złożonego przez użytkownika na stronie reklamodawcy,
  • Cost Per Click (CPC) – wydawca otrzymuje stałe, niewielkie wynagrodzenie za każdego użytkownika, który wejdzie na stronę reklamodawcy z linku polecającego (działa to na takiej samej zasadzie, jak zwykła reklama internetowa, np. Google AdSense),
  • Cost Per Lead (CPL) – wydawca otrzymuje stałe wynagrodzenie w zamian za wykonanie przez użytkownika określonej akcji na stronie reklamodawcy, np. zapisanie się do newslettera, przekazanie danych kontaktowych, rozpoczęcie okresu próbnego usługi, wypełnienie ankiety, założenie i potwierdzenie konta w serwisie itd.,
  • Cost Per Install (CPI) – wydawca otrzymuje stałe wynagrodzenie w zamian za zainstalowanie przez użytkownika aplikacji mobilnej lub komputerowej promowanej przez reklamodawcę.

Większość reklamodawców oferuje wydawcom zysk tylko z jednego modelu rozliczeniowego, choć zdarzają się też programy łączone, w których można otrzymać wynagrodzenie np. za kliknięcie użytkownika (CPC) oraz prowizję od złożonego przez niego zamówienia (CPS).

Ile można zarobić na afiliacji?

W marketingu afiliacyjnym nie ma górnego limitu zarobków, a najlepsi wydawcy otrzymują wynagrodzenie rzędu kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych na miesiąc. To ogromna suma, ale pamiętajmy, że mówimy tutaj o wąskiej elicie. Większość wydawców może pochwalić się dużo skromniejszymi zarobkami, które rzadko kiedy przekraczają tysiąc złotych miesięcznie. Skąd bierze się taka różnica?

W przypadku afiliacji duże znaczenie ma dobre źródło ruchu. W końcu im więcej użytkowników kliknie w nasz link, tym więcej zarobimy... Przynajmniej w teorii, bo kluczowy jest też tzw. współczynnik konwersji. Jest to procent użytkowników, którzy po kliknięciu w link wykonali akcję wymaganą przez reklamodawcę.

Oczywiście im wyższy współczynnik konwersji, tym większe zarobki, dlatego w marketingu afiliacyjnym tak naprawdę najważniejsze jest inteligentne promowanie produktu. Nie wolno spamować – trzeba dotrzeć do zainteresowanych użytkowników i zaciekawić ich na tyle, by kliknęli w link afiliacyjny.

Wielu wydawców działa w afiliacji na niewielką skalę i traktuje to nie jako sposób na życie, a jako dodatkowy zarobek przez internet. Dotyczy to szczególnie blogerów czy właścicieli specjalistycznych stron, którzy rzadko kiedy mogą pochwalić się ogromnym ruchem. W ich przypadku dochody z sieci reklamowych w rodzaju Google AdSense byłyby mikroskopijne. Afiliacja pozwala im zarobić dużo większe pieniądze, dostarczając przy tym ich czytelnikom wartościowych produktów lub usług, które faktycznie się do czegoś przydają.

Jakie sieci afiliacyjne działają na polskim rynku?

Na polskim rynku działa kilkadziesiąt większych i mniejszych sieci afiliacyjnych, ale to nie wszystko. W końcu użytkownicy z Polski mogą też współpracować z zagranicznymi sieciami afiliacyjnymi, a tych są już tysiące. Większe sieci mają w ofercie możliwie szeroki przekrój reklamodawców, podczas gdy mniejsze firmy z reguły specjalizują się w konkretnym segmencie rynku. Najpopularniejsze sieci afiliacyjne w Polsce to:

  • LeadStar,
  • MyLead,
  • Comperialead,
  • webePartners,
  • Lead.network,
  • Convertiser.

To oczywiście tylko kilka spośród kilkudziesięciu polskich sieci afiliacyjnych. W każdej z nich można znaleźć unikalne i ciekawe programy, których promowanie po prostu się opłaca!

Jak zacząć zarabiać na afiliacji?

Do zarabiania na afiliacji niezbędne jest źródło ruchu. Może to być cokolwiek, co trafia do dużej liczby zainteresowanych użytkowników. Najlepiej sprawdzają się strony internetowe, blogi oraz profile w mediach społecznościowych. Zarobki w marketingu afiliacyjnym są ściśle skorelowane z wielkością ruchu, ale już nawet mało popularne strony internetowe mogą promować wybrane programy i osiągać pierwsze zarobki.

Kluczem do skutecznego zarabiania na afiliacji jest jednak promowanie właściwych programów. Należy dopasować je do zainteresowań użytkowników, których można pozyskać z posiadanego źródła ruchu. Odwiedzających blog wędkarski raczej nie zainteresuje nowy błyszczyk od popularnej firmy kosmetycznej, ale już część z nich może skorzystać z oferty internetowego sklepu wędkarskiego. Dobierając program należy kierować się logiką, ale zawsze można pozwolić sobie na małe eksperymenty.

Wspomnieliśmy już, że im wyższy współczynnik konwersji, tym większe zarobki z marketingu afiliacyjnego. Na ten parametr kluczowy wpływ ma nie tylko to, co się promuje, ale też to, w jaki sposób promuje się dany program. Warto zadbać o to, by treść była dla użytkownika interesująca. Przykładowo pisząc recenzję filmu można wstawić link afiliacyjny do serwisu streamingowego, na którym można obejrzeć produkcję. Warto wspomnieć, co dokładnie oferuje promowany serwis, a także zachęcić użytkowników do kliknięcia w link. Nie należy jednak przesadzać – zbyt nachalna reklama znacząco zmniejszy współczynnik konwersji i może zniechęcić wielu potencjalnych użytkowników.

Afiliacja a zagraniczni klienci

Warto pamiętać, że w ramach afiliacji można zarabiać nie tylko na polskich, ale też na zagranicznych klientach. Wystarczy, że posiadamy źródło ruchu umożliwiające dotarcie do użytkowników z innych krajów i wybierzemy program skierowany do obcokrajowców.

Sieci afiliacyjne z reguły oferują inną stawkę wynagrodzenia w zależności od miejsca zamieszkania użytkownika. Najwięcej płaci się za mieszkańców USA, Kanady i Wielkiej Brytanii, zaś stawki za użytkowników z Indii czy krajów afrykańskich są raczej symboliczne.

Czy zarabianie na afiliacji jest legalne?

Zarabianie na afiliacji jest w pełni legalne, o ile współpracujemy z reklamodawcą lub siecią afiliacyjną w legalny sposób. Oznacza to, że musi istnieć jakaś forma umowy (może to być np. regulamin zaakceptowany przy rejestracji w sieci afiliacyjnej), a przychody z marketingu afiliacyjnego należy rozliczać w Urzędzie Skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania.

Należy wystrzegać się oszustów, wciąż licznie działających w branży marketingu afiliacyjnego. Zdarzają się ogłoszenia, w których oferują oni szybkie i genialne sposoby na zarobek – problem w tym, że one po prostu nie istnieją, w przeciwieństwie do oszustów czyhających na nasze pieniądze. W rzeczywistości zarabianie na marketingu afiliacyjnym to ciężka praca, wymagająca czasu, błyskotliwych pomysłów oraz dużej ilości samozaparcia.

Warto zauważyć, że nie wszystkie programy afiliacyjne można promować zgodnie z polskim prawem. Czasami nakłada ono ograniczenia na to, w jaki sposób można mówić o reklamowanych produktach. Dotyczy to np. branży hazardowej – nie wolno promować zagranicznych firm bez polskiej licencji, należy też informować użytkowników o ryzyku finansowym związanym z hazardem. Podobne ograniczenia dotyczą też innych branż i usług, dlatego przed rozpoczęciem promowania programu afiliacyjnego należy się upewnić, że faktycznie można to robić w legalny sposób.

Jak rozliczyć przychody z afiliacji?

Istnieją różne sposoby na rozliczanie przychodów z afiliacji. Jeśli dochody są duże, a marketing afiliacyjny stał się pracą na pełen etat, najłatwiej jest założyć działalność gospodarczą i rozliczać się na zasadzie B2B. Natomiast nie jest to konieczne – z afiliacji można też rozliczać się na zasadach ogólnych, płacąc 18 proc. od zarobków powyżej kwoty wolnej od podatku.

Alternatywnie można wybrać rozliczanie się na zasadzie ryczałtu. W tym modelu podatek odprowadzamy co miesiąc, płacąc 8,5 proc. od dochodu. Jeśli w danym roku podatkowym przekroczymy kwotę 100 tys. złotych stawka opodatkowania rośnie do 12,5 proc dla nadmiarowego dochodu.

Afiliacja i marketing afiliacyjny – podsumowanie

Afiliacja to świetny sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy w internecie. Dla wielu osób jest to sposób na życie, często świetnie płatny, ale dojście do wysokich zarobków wymaga dużo czasu i wysiłku. Marketing afiliacyjny świetnie sprawdzi się w przypadku osób prowadzących blogi czy strony internetowe, a także influencerów, którzy mogą promować produkty wśród swoich odbiorców.

Dzięki afiliacji możesz pracować jak chcesz, ile chcesz i kiedy chcesz – bez konieczności wychodzenia z domu. To najważniejsza z wielu zalet, jakimi charakteryzuje się marketing afiliacyjny!

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij