Jak zarabia się w afiliacji? Modele rozliczeniowe
Modele rozliczeniowe w afiliacji
Ilość modeli rozliczeniowych - jakie możesz spotkać prowadząc działania reklamowe online - jest dosyć pokaźna, ale oczywiście są takie, które przeważają na rynku. Najbardziej popularne to: CPS, CPL, CPA, CPC i FF. Teraz pewnie te wszystkie skróty brzmią trochę jak czarna magia, ale już za chwilę wszystko stanie się jasne.
CPS - Cost per sale
To najpopularniejszy model rozliczeniowy dostępny w sieciach afiliacyjnych czy programach partnerskich. Prowizja przyznawana jest za sprzedaż danego produktu czy usługi. W kampaniach rozliczanych w CPS, wysokość prowizji liczona jest najczęściej jako określony procent z wartości złożonego zamówienia. Przykładowo, jeśli planujesz kupić laptop i chcesz na tym zarobić, powinieneś założyć konto w LeadStar i wybrać kampanię sklepu, w którym zakupisz sprzęt. Ustalmy, że wybrałeś sklep ze stawką CPS 8%. Poprzez wygenerowany w panelu link afiliacyjny wchodzisz na stronę sklepu, wybierasz laptop, kupujesz go i czekasz na prowizję. Jeśli wybrany sprzęt kosztował 2500zł, otrzymujesz aż 200zł (8% z 2500zł), które możesz spokojnie wydać jeszcze na torbę czy myszkę (lub wrzucić na konto oszczędnościowe, jeśli lubisz zbierać kasę do skarbonki ). Co więcej, możesz także podesłać link znajomemu, wrzucić go na swoje social media czy na bloga i od zamówień złożonych po wejściu w Twój link także otrzymasz prowizję. Brzmi dobrze, prawda? Laptop to oczywiście tylko przykład, ponieważ korzystając z linków możesz kupić także odzież, kosmetyki, meble czy nawet jedzenie. Daje to ogrom możliwości zarabiania na zakupach w sklepach internetowych i to nie tylko swoich. Nie musisz nawet wychodzić z domu, no chyba że tylko po to, aby odebrać zamówioną paczkę. ;)
CPL - Cost per lead
Jest to model rozliczeniowy, w którym prowizja naliczana jest za każdy wypełniony i dostarczony do reklamodawcy wniosek (lead). Musi on oczywiście spełniać kilka warunków, takich jak prawdziwe i poprawne dane, możliwość kontaktu, czy też musi być to nowy klient w bazie danych. Takie rozliczenie często spotykane jest w kampaniach kredytowych, pożyczkowych i ubezpieczeniowych. Stawki są bardzo różne, ale za jeden wniosek możesz otrzymać nawet kilkadziesiąt złotych! A jeśli wiesz jak dotrzeć do potencjalnych klientów (osób, które mogą być zainteresowane skorzystaniem z oferty) i wiesz jak polecać im produkty, to Twoja prowizja może stać się naprawdę duża.
CPA - Cost per action
Tutaj mamy do czynienia z kolejnym modelem rozliczeniowym, gdzie prowizję otrzymujesz za konkretną akcję, np. za zapis do newslettera, pobranie aplikacji czy wypełnienie ankiety. Stawki w tych kampaniach są nieco niższe niż w CPL, jednak często akcje do wykonania są o wiele mniej wymagające, niż wypełnienie wniosku. Im prostsze kroki ma wykonać klient, abyś mógł otrzymać swoją prowizję, tym więcej klientów zazwyczaj udaje się namówić na skorzystanie z danej oferty. Dlatego, pomimo że w modelu CPA stawki są niższe niż w CPL, to możesz więcej zarobić na tego typu kampaniach (rozliczanych za akcję) w porównaniu do kampanii rozliczanych za leady.
CPC - Cost per click
Ten model rozliczeniowy to super sprawa dla osób z bazą mailingową czy własną stroną internetową/blogiem. Tutaj prowizję otrzymasz za każde kliknięcie w link (kierujący np. na stronę sklepu internetowego). Stawki nie są oczywiście tak wysokie, jak w modelach CPS, CPL i CPA, ale przy sporym zainteresowaniu promowaną kampanią może uzbierać się spora kwota. W sieciach afiliacyjnych czy programach partnerskich jest coraz mniej kampanii rozliczanych w CPC. Reklamodawcy przy prowadzeniu kampanii w Internecie, skupiają się coraz częściej na modelach rozliczeniowych, które pozwalają na przyznawanie prowizji za konkretny efekt (pozyskanie klienta, zrobienie zamówienia, itp.). Ilość kliknięć w dany link nie przyniesie efektu, jeśli nie przełoży się na zwiększenie ilości zamówień czy ilości klientów zainteresowanych produktem/usługą.
FF - Flat fee lub po prostu ‘stałka’
Jest to model dosyć ryzykowny dla reklamodawców, ponieważ w FF wysokość prowizji nie jest zależna od zaangażowania, sprzedaży czy ilości kliknięć. Tutaj Wydawca otrzymuje stałą stawkę za samo umieszczenie reklamy (na określony czas) w swoim serwisie, na blogu, na swoich profilach w mediach społecznościowych. Z wiadomych przyczyn, kampanie rozliczane w modelu FF nie są czymś często spotykanym w afiliacji.
CPM – Cost per mile
Ten model rozliczeniowy spotyka się zarówno w działaniach display, jak i w prowadzeniu kampanii mailingowych. W obu tych przypadkach jest inaczej liczony. Gdy posiadasz własną stronę www czy w ogóle powierzchnię, na której możesz umieścić banner reklamowy, to CPM będzie stawką liczoną za 1000 wyświetleń tego banneru (wyświetleń, nie kliknięć). A jeśli masz własną bazę e-mail i chcesz na niej zrealizować mailing reklamowy w modelu CPM, to będzie on rozumiany jako prowizja za 1000 wysłanych e-maili. Na przykład z wysyłki do 100 000 adresów e-mail, jeśli CPM = 15zł, otrzymasz 1 500 zł (czyli 15zł * 100 000 / 1 000).
Modele hybrydowe
Wszystkie wymienione tutaj modele mogą się ze sobą łączyć i mieszać – tworzą wtedy tak zwane modele hybrydowe. A wszystko po to, by zwiększyć możliwość otrzymania prowizji przez wydawcę. :) Najczęściej spotykaną hybrydą jest CPS+CPA (na przykład CPS za otwarcie konta, CPA za wykonanie transakcji na nim). Co ważne, aby otrzymać prowizję, nie musisz spełnić obu warunków. Jeśli spełnisz warunki jedynie do CPS, otrzymasz tę wartość prowizji. Wprawdzie rozliczenie za CPA Cię ominie, ale lepsze to niż nic. A gdy uda się spełnić warunki zarówno dla CPS, jak i CPA, to należna Ci prowizja się sumuje (CPS + CPA)!
Modele rozliczeniowe inaczej
W Internecie możesz spotkać również takie określenia jak PPC, PPL, PPS. To te same modele rozliczeniowe, które opisane zostały w tym artykule, ale nazwane z innego punktu widzenia. PPC oznacza Pay per click, czyli płatność (przychód) za kliknięcie. Stawka za kliknięcie będzie przychodem dla wydawcy, a kosztem dla reklamodawcy. Tak więc PPC to to samo co opisane wyżej CPC. PPL z kolei to Pay per lead. Definicja jest tożsama z CPL. Wydawca będzie na ten model patrzył jak na przychód za leada, a reklamodawca jak na koszt za leada (bo płaci za niego wydawcy). PPS to skrót od Pay per sale. Czyli to to samo co CPS.
Podczas prowadzenia działań reklamowych poprzez sieci afiliacyjne / programy partnerskie zazwyczaj używa się określania stawek w modelach CPL, CPA, CPS, CPC, itp. Częściej zatem spotkasz się z tymi właśnie oznaczeniami efektywnościowych modeli rozliczeniowych.
Pamiętaj, że rynek afiliacyjny tak naprawdę cały czas się rozwija, więc mogą pojawiać się tutaj inne - nowe - modele. Te opisane w artykule są najbardziej podstawowe i jednocześnie najpopularniejsze, a przede wszystkim sprawdzone i zaakceptowane przez tysiące Wydawców. Skoro im udało się zarobić, to Tobie też się uda! Zacznij od rejestracji na LeadStar.pl* i zarabiaj online!
*LeadStar to jeden z najszybciej rozwijających się programów partnerskich/afiliacyjnych w Polsce. Przystępny panel, dostosowany do początkujących użytkowników, jak i do tych zaawansowanych. Mnóstwo narzędzi do promocji. Blog z pomysłami i wskazówkami, jak zarabiać w Internecie.
Miłego zarabiania!
Gabriela z LeadStar.pl