Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?
Ubiór a rozmowa kwalifikacyjna – co warto wiedzieć?
Głównym celem rozmowy o pracę powinno być zaprezentowanie posiadanych umiejętności oraz zrobienie dobrego wrażenia na rekruterze. Napisaliśmy rozbudowany artykuł o tym, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, ale wybór właściwego ubioru to kwestia na tyle skomplikowana, że zasługuje na osobny tekst. Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną? Czy ubiór faktycznie ma duże znaczenie?
Choć poszukiwanie pracy to mocno sformalizowany proces, to w praktyce ogromne znaczenie mają nie tylko kompetencje zawodowe i umiejętności, ale też prywatna opinia rekrutera. Prawdopodobnie przeprowadzi on kilka, a nawet kilkanaście rozmów kwalifikacyjnych na to samo stanowisko – dlatego warto pozytywnie wyróżnić się z tłumu kandydatów, dbając nie tylko o wartość merytoryczną rozmowy, ale też o odpowiedni wygląd, zgodny z dress code obowiązującym w danej branży. Czy ubiór faktycznie jest tak ważny?
Czy ubiór ma znaczenie na rozmowie kwalifikacyjnej?
Tak – ubiór faktycznie ma duże znaczenie na rozmowie kwalifikacyjnej,choć czasami jest on przeceniany przez niektórych ekspertów. Badania naukowe pokazują, że większość z nas podświadomie ocenia ludzi na podstawie wyglądu, który ma kluczowe znaczenie w zrobieniu pierwszego wrażenia. Niechlujny, niedostosowany ubiór może znacząco pogorszyć opinię rekrutera, podczas gdy schludny strój podkreśla profesjonalizm kandydata.
Warto jednak pamiętać, że ubiór ma znaczenie głównie w przypadku prac biurowych. W zawodach wymagających pracy fizycznej oraz w części branży usługowej wybór odpowiedniego kodu ubioru ma drugo-, a nawet trzeciorzędne znaczenie – w końcu strój budowlańców musi być przede wszystkim wygodny i bezpieczny, a kasjerzy czy kelnerzy z reguły dostają gotowe, zunifikowane ubrania od pracodawcy.
Jeśli strój nie ma znaczenia w wybranym zawodzie, to na rozmowę kwalifikacyjną można przyjść, będąc ubranym właściwie dowolnie. Natomiast w pozostałych przypadkach warto świadomie zastosować odpowiedni dress code. Tylko czym jest ów dress code i jakie są jego rodzaje?
Czym jest dress code?
Dress code to zbiór zasad mających na celu dopasowanie ubioru stosownie do okazji. Kody ubioru z reguły nie są sformalizowane (choć niektóre firmy mogą zapisywać je w regulaminie lub umowie podpisanej z pracownikiem) – to rodzaj umowy społecznej wchodzącej w skład savoir-vivre, czyli norm społecznych funkcjonujących w społeczeństwie. A zatem do dress code nie trzeba się stosować... A przynajmniej tak jest w teorii, bo w praktyce ignorowanie nieformalnych zasad jest źle widziane przez dużą część społeczeństwa, co może prowadzić do ostracyzmu oraz wykluczenia, także podczas poszukiwania pracy.
Podstawowe rodzaje dress code
Istnieje wiele rodzajów dress code, a poszczególne kody ubioru różnią się w zależności od regionu świata. W Polsce obowiązuje dress code zachodni, zapożyczony z USA oraz Europy Zachodniej. Oto podstawowe rodzaje kodów ubioru w Polsce, obowiązujące też w przypadku wszystkich innych państw, które zaadaptowały zachodni dress code.
Casual dress code
Casual to najprostszy rodzaj dress code. W praktyce jest to właściwie dowolny ubiór, który jest schludny, czysty i nieprzesadnie wyzywający. Nie należy oczywiście przesadzać – nawet w casual dress code nie wolno pozwolić sobie na więcej, niż zezwalają obecne normy społeczne. Coraz więcej pracodawców w trosce o samopoczucie pracowników wprowadza swobodny kod ubioru. Najczęściej są to firmy z szeroko pojętej branży kreatywnej, medialnej, ale też IT – wszędzie tam, gdzie kontakt z klientem jest rzadki.
Dressy casual dress code
Dressy casual to bardziej elegancka wersja stylu casual. Wciąż dysponujemy dużą swobodą w doborze ubrań i dodatków, ale powinny one być możliwie stonowane oraz schludne. W przypadku mężczyzn najczęściej jest to zwykła koszula, polo lub sweter, a u kobiet sukienka albo spódnica czy jeansy z bluzką. Dressy casual to popularny dress code wśród wielkich, zagranicznych korporacji, które szukają złotego środka między eleganckim wyglądem a swobodą pracowników.
Casual business dress code
Casual business dress code jest bardziej formalną wersją stylu dresy casual. Elegancka koszula lub polo to podstawa w przypadku mężczyzn – można je uzupełnić prostą marynarką oraz stonowanym krawatem. Natomiast kobiety powinny wybrać ciemną sukienkę bądź spódnicę. Kluczowe znaczenie ma tutaj komfort – strój w stylu casual business powinien być wygodny. Ten kod ubioru najczęściej występuje w firmach oraz działach, w których kontakt z klientem jest częsty. Stosują go głównie firmy z sektora handlowego, usługowego oraz produkcyjnego.
Business formal dress code
Business formal to styl, który obowiązuje głównie w kancelariach prawnych, dyplomacji, polityce, instytucjach finansowych czy urzędach państwowych. Czasami wymagają go niektóre korporacje, ale większość wielkich firm raczej odchodzi od tak wygórowanych wymagań. Ubiór w stylu business formal musi być możliwie elegancki – kobiety powinny ubrać się w ciemny żakiet, a mężczyźni w pełen garnitur z pasującym krawatem. Pod względem kolorystycznym wskazana jest biel i czerń lub, ewentualnie, stonowane i raczej ciemniejsze kolory (np. granatowy, szary, brązowy).
Black tie oraz white tie dress code
Black tie oraz white tie to dress code’y obowiązujące przy formalnych okazjach. Black tie jest nieco mniej sztywny – najczęściej pojawia się na weselach, ślubach, pogrzebach czy podczas wyjść do opery lub filharmonii. Natomiast white tie jest dużo bardziej restrykcyjny – zarezerwowano go właściwie tylko i wyłącznie na oficjalne uroczystości wieczorowe. Oba kody ubioru obowiązują jedynie w przypadku przedstawicieli wybranych zawodów, np. konferansjerów, mistrzów ceremonii lub kelnerów podczas uroczystych przyjęć.
Dodatki i detale a dress code
Dodatki i ozdoby są ważnym elementem każdego dress code. W przypadku wszystkich kodów ubioru poza casual powinny być stonowane i nie mogą nadmiernie się wyróżniać. Szczególną uwagę warto zwrócić na buty – nie mogą odbiegać wyglądem od reszty stroju czy zwracać specjalnej uwagi.
Jeśli chodzi o kobiety, ogromne znaczenie ma wybór torebki. W stroju business oraz casual business powinna ona być elegancka i stonowana, natomiast style dress casual oraz casual dopuszczają dużo większą swobodę. Natomiast mężczyźni powinni wyposażyć się w zegarek – to wciąż bardzo popularna ozdoba w przypadku stylów biznesowych. Ponadto obie płcie mogą założyć biżuterię. Kobiety mają pod tym względem niemal dowolny wybór, natomiast w przypadku mężczyzn w stylu casual business oraz business formal akceptowalne są jedynie obrączka ślubna oraz sygnety rodowe, a także spinki do mankietów lub krawata.
Jaki dress code wybrać na rozmowę kwalifikacyjną?
W przypadku rozmowy o pracę nie należy przesadzać. Warto wybrać możliwie umiarkowany kod ubioru. Przed rozmową należy sprawdzić w internecie, w jakim sektorze działa firma i czy udostępnia ona wewnętrzne regulacje na temat stroju pracowników – może to być cenna wskazówka, która pozwoli na wybór dopasowanego ubioru.
Zazwyczaj najlepszym dress code na rozmowę o pracę jest dressy casual – to idealnie wyważone połączenie elegancji i swobody, które sprawdzi się w przypadku większości pracodawców. Wyjątkiem od tej zasady są firmy wymagające sformalizowanego ubioru biznesowego. W takiej sytuacji warto ubrać się zgodnie z zasadami casual business lub business formal. Oba kody ubioru powinny zrobić na rekruterze dobre wrażenie, choć w trakcie rozmowy o pracę można postawić na nieco więcej swobody, niż zazwyczaj, wybierając casual business zamiast business formal.
Jak ubrać się na rozmową kwalifikacyjną: podsumowanie
Ubiór ma duże znaczenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej – to właśnie na jego podstawie rekruter wyrabia sobie pierwsze wrażenie o kandydacie, co może mieć decydujący wpływ na wynik rekrutacji. Co istotne, dress code jest istotny jedynie w przypadku niektórych zawodów. Kody ubioru obowiązują głównie w przypadku pracy biurowej, gdzie należy dostosować strój do dress code’u obowiązującego w firmie. Nie wolno jednak przesadzać – zbyt swobodny lub elegancki strój podczas rozmowy kwalifikacyjnej może zostawić złe wrażenie na rekruterze.