Jak napisać artykuł?

Aktualizacja: 6 listopada 2024
4 min
Już nawet duże media sięgają po sztuczną inteligencję, która pisze dla nich artykuły. Nie ma co się dziwić – to szybkie, tanie i wygodne rozwiązanie, ale niestety traci na tym jakość. Zresztą ludzie wolą czytać teksty pisane przez ludzi, nawet jeśli nie każdy potrafi to zrobić. Postanowiłem wykorzystać moje doświadczenie i wam w tym pomóc – wyjaśniam, jak napisać dobry artykuł i co powinno się w nim znaleźć!Jak napisać artykuł?

Krok pierwszy: ustal cel i grupę docelową artykułu

Zanim zabierzesz się do pisania artykułu, musisz ustalić, jaki cel Ci przyświeca i do kogo kierujesz swoje słowa. Czy chcesz przekazać informacje, wyrazić swoją opinię, zareklamować coś, a może przekonać odbiorcę do jakiegoś poglądu? Większość artykułów realizuje więcej niż jeden cel naraz – nie ma w tym nic złego, o ile wyznaczysz jeden, główny cel tekstu, który konsekwentnie zrealizujesz.

Bez wybrania grupy docelowej nie napiszesz dobrego tekstu – wyjątkiem są artykuły informacyjne i poradnikowe adresowane do wszystkich, ale nawet w ich przypadku warto pomyśleć o odbiorcach. Dlaczego? Musisz zadecydować, do kogo kierujesz swoje słowa. Na przykład artykuły specjalistyczne są pisane z myślą o osobach, które mają już jakieś pojęcie w danym temacie – nie musisz im tłumaczyć podstaw. Natomiast jeśli piszesz o fizyce kwantowej, ale twoim celem są zwykli czytelnicy, a nie naukowcy, to musisz wytłumaczyć po drodze wszystkie pojęcia i zależności – i to możliwie prostym językiem.

Przed napisaniem artykułu zawsze ustalam, jaki jest jego cel oraz grupa docelowa. Polecam to robić nawet w przypadku innych, krótkich tekstów. W tym wypadku celem artykułu jest przekazanie informacji o tym, jak pisać artykuły, z dodatkiem mojej osobistej opinii (w końcu opisuję metody oraz podejście do pisania, które uważam za najlepsze). Natomiast grupą docelową są wszystkie osoby, które chcą dowiedzieć się czegoś na temat pisania artykułu – niezależnie od wieku czy umiejętności pisarskich.

Krok drugi: stwórz strukturę artykułu

Wiesz już, do kogo piszesz i jaki przyświeca Ci cel – teraz musisz go przekuć na logiczną, zrozumiałą strukturę. Najlepiej jest to zrobić za pomocą nagłówków H2 oraz H3, czyli subnagłówków. Nie stosuje się ich we wszystkich tekstach, ale pamiętaj, że przed opublikowaniem artykułu zawsze możesz je usunąć, a powinny Ci pomóc podczas pisania.

Najlepsza struktura to taka, która prowadzi czytelnika krok po kroku przez cały artykuł. Najpierw mamy krótki wstęp, potem rozwinięcie, w którym należy po kolei omawiać kolejne zagadnienia, na końcu można (choć nie trzeba) umieścić krótkie podsumowanie. Zamiast niego możesz stworzyć listę najważniejszych punktów, które poruszysz w artykule – to wygodne rozwiązanie, bo czytelnik od razu wie, czego dowie się podczas lektury tekstu.

Krok trzeci: napisz wstęp, który zarzuci haczyk

Wstęp pełni funkcję „haczyka”, który ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika i zachęcić go do dalszego czytania. Musisz wzbudzić jego ciekawość, a przy okazji od razu określić, jaki jest cel i temat artykułu. Możesz postawić na żart, grę słowną, wstawić krótką anegdotę, wreszcie nawiązać do tytułu artykułu, albo otwarcie napisać, o co Ci chodzi – „haczyków” jest tyle, ile pomysłów na tekst.

Krok czwarty: napisz właściwą część artykułu

Pisząc właściwą część artykułu, stawiaj na konkrety. Ogólniki może i brzmią fajnie, ale rzadko kiedy dostarczają czytelnikom rzeczywistą wartość. Akapity powinny być raczej krótkie– najlepiej, jeśli jeden akapit to jedna, względnie dwie powiązane ze sobą informacje lub myśli. Pamiętaj, że lepiej napisać więcej, niż mniej, aby czytelnicy rzeczywiście zrozumieli, o co Ci chodzi. Nie zmieniaj też za często tematu, bo zwiększa to próg wejścia w tekst.

Unikaj ściany tekstu, bo nikt jej nie lubi. Jeśli masz jakieś wątpliwości, zerkaj na listę najważniejszych punktów, jakie chcesz zawrzeć w artykule. Myśl też ciągle o swojej grupie docelowej oraz celu tekstu. Jeśli masz wątpliwości co do jakiegoś zdania lub myśli, zastanów się, czy realizuje ona cel, jaki sobie postawiłeś/aś. Jeśli nie, możesz je usunąć bez szkody dla tekstu.

Krok piąty: poprawki, poprawki, poprawki

Postawiłeś/aś ostatnią kropkę? To świetna wiadomość, ale nie jest to koniec twojej pracy nad tekstem. Teraz czeka Cię redakcja i korekta, czyli niezbędne poprawki. Przeczytaj gotowy artykuł pierwszy raz i zastanów się, czy udało Ci się zrealizować swój cel.Jeśli tak, to przeczytaj go drugi raz i poprawiaj od razu błędy gramatyczne lub interpunkcyjne.

Jeśli masz jakieś wątpliwości, to lepiej poprawić niejasne zdanie i napisać je prościej, niż zostawić coś, co trudno jest zrozumieć czytelnikom. Upewnij się, że styl jest spójny w całym tekście (np. zawsze zwracasz się do czytelników w tej samej formie) i że korzystasz z tej samej terminologii. Jeśli masz czas do deadline’u, odstaw gotowy artykuł na kilka godzin i ponownie go przeczytaj. Popraw wtedy jeszcze raz błędy lub niedoskonałości, które widzisz. Gdy to zrobisz, tekst jest gotowy do publikacji!

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij