Praca jako dróżnik przejazdowy: jak nim zostać i ile można zarobić?
Czym zajmuje się dróżnik przejazdowy?
Dróżnik przejazdowy obsługuje infrastrukturę na przejeździe kolejowym. Czuwa nad bezpieczeństwem pieszych i kierowców, którzy chcą przejść przez tory. Jego głównym zadaniem jest opuszczanie rogatek, gdy pociąg zbliża się do przejścia. W tym celu musi współpracować z dyżurnymi ruchu, mającymi dostęp do aktualnych informacji.
Ponadto dróżnik przejazdowy dba o infrastrukturę znajdującą się w pobliżu przejazdu kolejowego. Jeśli zauważy jakieś problemy z dyżurką, systemem informatycznym, rogatkami czy światłami dla samochodów, musi jak najszybciej zawiadomić centralę. Do zadań dróżnika należy również obchód, czyli sprawdzanie stanu torów kolejowych w pobliżu przejazdu.
Jak zostać dróżnikiem przejazdowym?
Żeby zostać dróżnikiem kolejowym, należy przejść przez pierwszy etap rekrutacji, a następnie zdać egzamin. Mogą do niego jednak przystąpić jedynie osoby, które spełniają wymagania postawione przez PKP. Dróżnicy przejazdowi muszą:
- mieć wykształcenie zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego,
- odbyć szkolenie teoretyczne, szkolenie praktyczne oraz staż stanowiskowy pod okiem doświadczonego dróżnika przejazdowego,
- zdać egzamin kwalifikacyjny na dróżnika przejazdowego oraz egzamin z warunków miejscowych, który umożliwia podjęcie pracy na wybranym przejeździe kolejowym.
Procedura szkoleniowa zajmuje od 4 do 5 tygodni, nie uwzględniając czasu niezbędnego na odbycie praktyk pod okiem instruktora.
Ile zarabia dróżnik przejazdowy?
Dróżnik przejazdowy zarabia ok. 5000 zł brutto, uwzględniając premie oraz dodatki stażowe. PKP zatrudnia tylko i wyłącznie na podstawie umowy o pracę. Wynagrodzenia są nieco wyższe w przypadku doświadczonych dróżników przejazdowych, którzy obsługują przejazdy przez ważne arterie komunikacyjne.
Praca w tym zawodzie nie zapewnia wysokich zarobków, ale jest stabilna i nieskomplikowana, a dobrzy dróżnicy mają gwarancję zatrudnienia na długie lata.