Co to jest onboarding?

Aktualizacja: 24 sierpnia 2021
2 min
Czy to na skutek rotacji pracowników, czy z uwagi na rozwój przedsiębiorstwa, w każdej firmie, nie tylko na początku, ale również w trakcie trwania jej cyklu życia, pojawiają się nowi pracownicy. Zazwyczaj nie są oni zbyt otwarci i rozmowni. Raczej ich pierwsze dni w nowym miejscu są niczym błądzenie po omacku i odkrywanie różnych zakamarków przedsiębiorstwa. I nie mam tu na myśli odkrywania przestrzeni biurowej, lecz filozofii firmy, opracowywanych projektów czy obowiązujących w przedsiębiorstwie zasad czy relacji.

W takim momencie z pomocą przychodzi pojęcie onboardingu, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza wdrażanie. W tym przypadku chodzi oczywiście o wdrażanie nowego pracownika w istniejącą już strukturę projektów i ludzi. W innym przypadku pojęcie to określane jest mianem socjalizacji organizacyjnej, a jego pierwsze użycie sięga lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Dzięki owej socjalizacji, nowy pracownik nabiera wiedzę o działaniu przedsiębiorstwa, o zasadach, systemie i organizacji pracy, ale także o ludziach i relacjach panujących między nimi. Dzięki odpowiedniemu wdrożeniu nowej osoby do zespołu zwiększamy szansę na to, że zaznajomiony z organizacją pracownik pozostanie w niej na dłużej, co z kolei wpłynie na zmniejszenie uporczywej rotacji wśród pracowników.

Dzięki zastosowaniu onboardingu, minimalizowane jest również ryzyko negatywnego zaskoczenia pracownika, gdy jego oczekiwania rozminą się pewnego dnia z rzeczywistością i dotrze do niego, że realizowane projekty czy nawet atmosfera w miejscu pracy są dalekie od tego, czego się spodziewał nawet już podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Pracownik, który poczuje, że jest częścią zespołu, a nie intruzem z zewnątrz, szybciej wdroży się w swoje zadania i będzie realizował je zgodnie z założeniami przełożonych.

Aby onboarding był skuteczny należy pamiętać o precyzyjnej i przejrzystej komunikacji z nowo przyjętą do pracy osobą. Informacje przekazywane nowemu pracownikowi muszą być zwarte i konkretne, przy czym jednocześnie należy pamiętać aby nie nastąpiło zjawisko przesycenia nadmiarem informacji. W tym celu można poświęcić kilka dni na adaptację nowej osoby w nowym miejscu, podczas które poza serią odpowiednich szkoleń, przedstawiane są pracownikowi informacje o samej firmie, a także ciekawe historie z przeszłości organizacji.

Jednak skuteczność onboardingu to także postępowanie według konkretnego planu, w którym chociaż istnieje pewna doza spontaniczności, to jednak nie ma miejsca na chaos, a wszystkie przekazywane informacje i zagadnienia powinny być precyzyjnie ułożone i zaplanowane.