Jakie są korzyści z networkingu?
Networking pozwala na zdobywanie wiedzy, nowych perspektyw oraz bezcennych informacji branżowych, które nie są dostępne publicznie. Gdy budujemy relacje z osobami mającymi doświadczenie w danej dziedzinie, zyskujemy dostęp do ich wiedzy i umiejętności. Nie trzeba chyba dodawać, że kontakty biznesowe po prostu przydają się w praktyce – gdy chcemy się czegoś dowiedzieć, coś załatwić, wreszcie gdy potrzebujemy pomocy przy jakimś projekcie. Wówczas możemy sięgnąć do książki telefonicznej (czy, obecnie, na profil na LinkedIn lub do historii e-maili) i uzyskać wsparcie od ludzi, którzy przez lata zdobywali doświadczenie i doskonalili swoje kompetencje.
Ważną korzyścią z networkingu jest możliwość znalezienia nowych okazji zawodowych. Często oferty pracy czy współpracy nie są publikowane oficjalnie, lecz krążą w ramach kontaktów i rekomendacji. Osoby, które aktywnie angażują się w networking, mają większe szanse na szybkie i skuteczne dotarcie do tych ofert – znacznie chętniej zostaną również zatrudnione, w końcu nie są kimś całkowicie obcym. To sieć relacji pomaga w budowaniu kariery w sposób bardziej świadomy i strategiczny.
Networking to również narzędzie do budowania własnej marki osobistej. Dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi, zyskujemy opinię osoby kompetentnej i godnej zaufania. A autorytet i reputacja w branży przekłada się również na konkretne korzyści, chociażby finansowe – możemy wydać e-booka lub opracować kurs, żeby podzielić się zdobytą wiedzą, a przy okazji zarobić!
Jak skutecznie budować relacje zawodowe?
Skuteczny networking nie polega jedynie na zbieraniu wizytówek czy dodawaniu osób do listy kontaktów na portalach społecznościowych. Aby naprawdę osiągnąć sukces, relacje muszą być oparte na wzajemnym zaufaniu i korzyściach. Ważne jest, aby inwestować czas i energię w pielęgnowanie tych kontaktów, np. poprzez częste spotkania, wymianę informacji oraz, oczywiście, oferowanie pomocy w rozwiązywaniu problemów drugiej osoby.
Kiedy budujemy naszą sieć kontaktów, powinniśmy pamiętać o autentyczności. Osoby, które są szczere i otwarte, szybciej zyskują sympatię i zaufanie. Nie chodzi tutaj o tworzenie sztucznej narracji, udawanie, że osiągnęliśmy wielkie sukcesy czy zakładanie fałszywej maski. Autentyczne relacje opierają się na uczciwości, bez niej nie ma realnej współpracy oraz zaufania, które powinny charakteryzować relacje networkingowe.
Jeśli chodzi o praktykę, to do budowy sieci kontaktów zawodowych najlepiej sprawdzają się wydarzenia na żywo, np. spotkania, konferencje, eventy branżowe, konferencje naukowe itd. W ten sposób można znacznie łatwiej nawiązać kontakt, choć rzecz jasna nie wolno ignorować siły internetu. LinkedIn też jest bardzo skutecznym narzędziem networkingowym i warto z niego regularnie korzystać (niekoniecznie codziennie), natomiast najlepiej się on sprawdza do dbania o już istniejące relacje networkingowe.