Co to jest employer branding?
W wizerunku firmy jako pracodawcy chodzi przede wszystkim o to, aby przedsiębiorstwo stało się dla pracownika „pracodawcą z wyboru”, co oznacza nic innego jak miejsce, w którym przykłada się ogromną uwagę do satysfakcji i rozwoju pracującym w nim osób.
Określenie employer branding pojawiło się pierwszy raz w 1996 roku na łamach magazynuJournal of Brand Management, w którym to dostrzeżono pojawiający się nowy wówczas trend, w myśl którego firmy położyły nacisk w równym stopniu zarówno na pozyskanie klienta / konsumenta jak i na zwerbowanie do swoich szeregów jak najlepszych i najbardziej wartościowych pracowników w taki sposób, aby poczuli się docenieni i chcieli zostać w firmie jak najdłużej.
W pojęciu employer branding rozróżnia się podział działań odpowiedzialnych za kreowanie wizerunku na działania wewnętrzne i zewnętrzne.
Działania wewnętrzne nakierowane są na pracujących aktualnie w firmie pracowników. Prowadzone są w celu wybudowania u nich poczucia, że pracodawca docenia ich pracę i dba o nich. Obecnie, kwestia wynagrodzenia nie jest już wystarczająca, aby pracownik poczuł się doceniony i potrzebny, dlatego firmy organizują pracownikom wyjazdy integracyjne, zapewniają prywatną opiekę zdrowotną, udostępniają karty typu „BeneFIT” lub „Multisport”, wydają firmową gazetkę czy też wspierają rozwój pracowników, inwestując w przeprowadzanie szkoleń rozwijających ich potencjał, a czasem umożliwiają pracownikom nawet zaciąganie niskooprocentowanych pożyczek na bardzo atrakcyjnych warunkach. Wszystko to sprawia, że w takich przedsiębiorstwach funkcjonuje szeroko rozwinięty system motywacyjny.
Zewnętrzny employer branding natomiast, ma na celu ocieplenie komunikacji pomiędzy pracodawcą, a kandydatami na pracowników. Prowadzone działania mają charakter powiązany z procesami ściśle rekrutacyjnymi, których celem jest zbudowanie u przyszłego pracownika pozytywnego wizerunku nowego pracodawcy. Firmy biorą udział w targach pracy oraz aktywnie działają w mediach społecznościowych oraz tematycznych forach branżowych oraz udzielają się na portalach dla osób szukających zatrudnienia, a niejednokrotnie również blisko współpracują z uniwersyteckimi biurami karier. Dodatkowo, firma dbająca o kwestię zewnętrznego employer brandingu przykłada również dużą wagę do tego, w jaki sposób skonstruowane są publikowane przez nią ogłoszenia, kładąc szczególny nacisk na profesjonalny wygląd i format oferty pracy, która ma trafić do potencjalnego kandydata.
Zewnętrzne działania z zakresu employer branding skutkują najczęściej zwiększonym napływem aplikacji od potencjalnych kandydatów, ogłoszeniami od osób, które wybrały daną firmę dlatego, że to właśnie w niej chcą pracować (pracodawca z wyboru), a nie dlatego, że akurat pojawiła się na liście ogłoszeń. Ponadto, dzięki wyrobieniu sobie etykiety bycia dobrym pracodawcą, firma podnosi również jakość swojego wizerunku również u swoich dostawców oraz konsumentów.
W Polsce, zagadnienie employer brandingu jest jeszcze na dość wczesnym poziomie rozwoju, a badania przeprowadzone w 2017 roku wykazały, że strategia employer brandingu została opracowana jedynie u 14% polskich pracodawców, a jednocześnie te same badania przynoszą informację, że aż 86% pracodawców jest zdania, iż employer branding to skuteczne narzędzie, wpływające na łatwość przyciągania do firmy kandydatów.