Co to jest compliance?

Aktualizacja: 17 września 2021
2 min
Aby firma dobrze funkcjonowała, konieczne jest ustalenie, a następnie przestrzeganie pewnych zasad, działanie zgodnie z ustalonymi standardami oraz przestrzeganie reguł zarówno tych, które obowiązują w danym państwie czy regionie, lecz również tych, które ustalone zostaną w danym przedsiębiorstwie przez osoby, posiadające odpowiednie kompetencje do ustalania tego rodzaju zasad. Ponadto, każde przedsiębiorstwo, które posiada już jakąś historię działalności, stara się wypracować sobie tak zwane dobre praktyki, które następnie są powielane i powtarzane, a także przekazywane nowym pracownikom w toku procedury onboardingu.

Pojęcie, a zarazem podejście nazywane z angielskiego Compliance czyli „zgodność”, to sposób prowadzenia biznesu w taki sposób, aby zachować zgodność jego funkcjonowania z ustalonymi odgórnie standardami.

Przedsiębiorstwo zorganizowane w myśl compliance funkcjonuje w sposób ustrukturyzowany, w którym każda jednostka ma ściśle określone zadania i obowiązki, a cała firma postępuje zgodnie z krajowymi, międzynarodowymi i/lub lokalnymi przepisami, w tym również zgodnie z przepisami, które dotyczą konkretnej firmy, a które zostały ustalone przez osoby, zasiadające na stanowiskach kierowniczych.

Poza przestrzeganiem przepisów, przedsiębiorstwo działające zgodnie z ideą compliancebędzie opracowywać, zapisywać, gromadzić i przekazywać nowo przybywającym do firmy pracownikom dobre praktyki działania firmy, które zazwyczaj powstają na skutek wielomiesięcznego lub wieloletniego analizowania działań własnych firmy, zmieniania ich i testowania różnych wariantów pracy tak, aby odkryć najbardziej efektywne i najbardziej ekonomiczne metody działania, które w efekcie mogą dać najbardziej pożądany efekt końcowy w postaci np. dobrego wyrobu lub fachowo zrealizowanej usługi.

Aby wdrożenie compliancebyło jak najbardziej efektywne, firma musi przygotować się na uruchomienie tego systemu pracy zarówno w sposób zewnętrzny jak i wewnętrzny. Płaszczyzna wewnętrzna to właśnie szereg przepisów, standardów i dobrych praktyk, które stanowią podstawy etycznego i opłacalnego działania firmy. Zaś płaszczyzna zewnętrzna to zachowanie uczciwości podczas współpracy z kontrahentami, klientami, innymi instytucjami, wraz z dbałością o to, aby wszelkie zawierane z nimi umowy były zgodne z prawem oraz aby wszelkie tajemnice zawodowe oraz wrażliwe dane osobowe pozostały nieujawnione osobom lub firmom trzecim. W zakres działań zewnętrznych wlicza się również zwalczanie wszelkich prób manipulacji finansowych w przedsiębiorstwie czy eliminacja zagrożenia wycieku danych wrażliwych.