Co to są umiejętności interpersonalne?
Umiejętności interpersonalne to cechy, zdolności i strategie, które pozwalają nam budować satysfakcjonujące i efektywne relacje z innymi ludźmi. Odgrywają ważną rolę zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Umiejętności interpersonalne - przykłady
Do umiejętności interpersonalnych zaliczamy między innymi:
- umiejętność nawiązywania nowych relacji
- umiejętność dbania o istniejące relacje, np. z przyjaciółmi i rodziną
- umiejętności komunikacyjne
- umiejętność prowadzenia negocjacji
- umiejętność pracy zespołowej
- zdolności przywódcze
- uważność na siebie i innych
- umiejętność zauważania potrzeb innych ludzi
- umiejętność pocieszania innych
- umiejętność przekazywania konstruktywnej odpowiedzi zwrotnej (feedbacku)
- umiejętność motywowania innych
- wyrozumiałość i cierpliwość względem innych ludzi
- szacunek dla każdego bez względu na różnice
- wrażliwość na emocje innych
- umiejętność przekonywania innych ludzi (perswazja)
- umiejętność przekazywania wiedzy innym ludziom
- inteligencja emocjonalna
Umiejętności komunikacyjne - przykłady
Szczególnie ważną grupą umiejętności interpersonalnych są umiejętności komunikacyjne, wśród których znajdują się między innymi umiejętności uważnego słuchania, przemawiania w miejscach publicznych, a także posługiwania się komunikacją niewerbalną. Na tę ostatnią składają się między innymi mimika, ton głosu, przerwy w mówieniu, postawa ciała czy kontakt wzrokowy. Eksperci twierdzą, że tak zwana mowa ciała stanowi nawet 90% komunikatu.
Dlaczego umiejętności interpersonalne są ważne?
Bez względu na to, na jaką pracę się zdecydujecie, w życiu zawodowym na pewno będziecie komunikować się z innymi ludźmi. Mogą to być współpracownicy, klienci, zleceniodawcy, kontrahenci czy osoby, którym zlecicie wykonanie określonych usług, na przykład pracownicy biura księgowego. Poniżej zebraliśmy kilka argumentów obrazujących rolę umiejętności interpersonalnych w pracy:
- Dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalnepomogą wam osiągać postawione cele.Badania pokazują nawet, że wysokie zdolności interpersonalne to predyktor życiowego sukcesu.
- Każdy z nas wie, jak trudna jest praca z ludźmi, z którymi nie potrafimy się dogadać. Umiejętności interpersonalnepozwalą budować lepsze relacje, które są źródłem satysfakcji i samospełnienia, a także chronią nas przed nadmiernym stresem.
- Nawet najbardziej nowoczesne roboty nie są w stanie odtworzyć autentycznej międzyludzkiej interakcji. Ludzie uczyli się skutecznej komunikacji przez tysiące lat. O ilesztuczna inteligencja doskonale radzi sobie z działaniem na danych, nie zastąpi nas w wykonywaniu zadań wymagających umiejętności społecznych. Z tego powodu praca nad nimi wydaje się być bardzo sensowna i przyszłościowa w kontekście rozwoju zawodowego.
- Firmy zatrudniające pracowników, którzy umiejętnie komunikują się klientami,odnoszą znacznie lepsze wyniki oraz budują pozytywny wizerunek marki.To właśnie dlatego wasze umiejętności miękkie będą tak ważne dla rekruterów.
- Wszędzie tam, gdzie pracują ludzie, zdarzają się konflikty. Ważne jest jednak to, abyumieć je dostrzegać oraz rozwiązywać w sposób, który wzmocni obie strony.Z tego powodu umiejętność zarządzania konfliktami to jedna z najważniejszych umiejętności interpersonalnych.
Czy można rozwijać umiejętności interpersonalne?
Mało kto rodzi się z bardzo wysokim poziomem umiejętności interpersonalnych. Zdobywamy je raczej w toku wychowania, socjalizacji, dojrzewania i pracy nad sobą. Bardzo ważna informacja jest taka, że nad umiejętnościami interpersonalnymi można pracować również w dorosłym życiu - i to z powodzeniem! Podobnie jak z nauką gotowania czy gry na gitarze, do nauki umiejętności interpersonalnych potrzeba tylko motywacji, chęci i pozytywnego nastawienia.
Oto kilka sprawdzonych sposobów na rozwinięcie umiejętności interpersonalnych:
- Proś innych ludzi o informację zwrotną na swój temat - pozwoli ci to zrozumieć, nad jakimi obszarami powinieneś pracować oraz docenić to, co jest twoją mocną stroną.
- Przeprowadź autoanalizę - wgląd w siebie pomoże ci zrozumieć, jaką umiejętność powinieneś posiąść, aby lepiej komunikować się z innymi ludźmi.
- Obserwuj innych ludzi i staraj się zauważyć, co przesądza o sukcesie lub porażce ich interakcji.
- Naucz się aktywnego słuchania - bądź skoncentrowany na swoim rozmówcy, utrzymuj z nim kontakt wzrokowy oraz daj wyraz temu, że rozmowa jest dla ciebie ważna (na przykład poprzez zadawanie pytań czy podsumowywanie).
- Pracuj nad mową ciała - naucz się utrzymywać kontakt wzrokowy, zadbaj o odpowiednią postawę oraz ton głosu.
- Poświęć czas na opracowanie scenariuszy rozwiązań dla najczęstszych sytuacji, które są dla ciebie trudne w relacjach z innymi ludźmi - pozwoli ci to ograniczyć związany z tymi sytuacjami stres, a także przekonać się, że potrafisz sobie poradzić.
- Skorzystaj z pomocy profesjonalisty - weź udział w specjalnych zajęciach organizowanych przez couchów, psychologów lub trenerów biznesu.
- Sięgnij po literaturę na ten temat - na rynku dostępnych jest wiele poradników, które pomagają rozwinąć wybrane umiejętności, jak na przykład asertywność, umiejętności liderskie, komunikację bez przemocy (nonviolent communication - NVC) czy zdolności negocjacyjne.
Umiejętności interpersonalne w CV i rozmowie kwalifikacyjnej
Umiejętności społeczne to rzecz, która bardzo interesuje rekruterów. Ciężko jest obecnie znaleźć ogłoszenie o pracę, w którym któreś z oczekiwań pracodawcy nie byłoby właśnie z nimi związane. Mając na względzie na ten trend, pamiętajcie, aby tworząc CV, koniecznie zawrzeć w nim informacje o posiadanych zdolnościach interpersonalnych. Odpowiednim miejscem na to jest część poświęcona umiejętnościom miękkim. Nie zapominajcie też, że poziom wielu waszych umiejętności interpersonalnych może być szybko zweryfikowany podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Niekiedy specjaliści ds. HR oraz psycholodzy przeprowadzają nawet specjalne testy, w ramach których aranżują sytuacje sprawdzające chociażby umiejętności pracy w grupie, aktywnego słuchania czy rozwiązywania sytuacji konfliktowych.