Praca jako tajemniczy klient - wymagania, zakres obowiązków i wynagrodzenie

Aktualizacja: 23 lipca 2022
4 min
O profesji jako tajemniczy klienta słyszał prawie każdy. Sama praca kojarzona jest raczej jako przyjemna. Najczęściej wyzwań w tym zakresie podejmują się osoby, które na co dzień posiadają stałe źródło dochodu lub studenci. Z reguły jest to praca dorywcza. Do głównych obowiązków mystery shoppera, bo tak też inaczej nazywany jest tajemniczy klient, należy przede wszystkim prowadzenie badań pod kątem jakości usług lub towarów w najróżniejszych punktach usługowych i handlowych. Jakie wymagania należy spełniać, aby móc pracować w tym zawodzie? Jakie dokładnie obowiązki posiada tajemniczy klient? Ile można zarobić pracując w tej profesji? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.Praca jako tajemniczy klient - wymagania, zakres obowiązków i wynagrodzenie

Praca jako tajemniczy klient – wymagania

Aby zostać tajemniczym klientem, nie trzeba posiadać specjalnego wykształcenia. Z tego powodu jest to świetna praca dla studentów lub osób, które chcą dorobić do swojego domowego budżetu. W tej profesji bardziej liczą się odpowiednie predyspozycje oraz cechy charakteru niż posiadane wykształcenie. Przede wszystkim mystery shopper powinien być komunikatywny, mieć obycie jako klient, powinien być dokładny i sumienny. To właśnie te cechy liczą się najbardziej. Tajemniczy klient wykonujący audyty musi robić to rzetelnie i szczegółowo. Tylko w ten sposób może wyłapać wszelkie nieprawidłowości w obsłudze klienta oraz jakości usług czy towarów. Co więcej, przydatne są również pewne umiejętności aktorskie. Prawdziwy tajemniczy klient nie może dać po sobie poznać, że wykonując zakupy czy korzystając z usługi, tak naprawdę jest w pracy. Dodatkowo konieczna jest cierpliwość i odporność na stres. W tej profesji ważne jest, aby zadawać wiele pytań oraz być nieco uszczypliwym klientem. Tylko w ten sposób można sprawdzić prawdziwą jakość usługi. Takie obowiązki mogą prowadzić do pewnych stresujących sytuacji. Warto również zadbać o znajomość języków obcych. Czasem pojawiają się zlecenia, aby sprawdzić poziom obsługi klientów, którzy na co dzień nie posługują się językiem polskim. W niektórych ogłoszeniach można znaleźć informację, że kandydat na tajemniczego klienta powinien posiadać prawo jazdy i własny środek komunikacji. Dzieje się tak ze względu na konieczny dojazd do oddalonych miejsc. Ostatnia ważna cecha, o której należy pamiętać to terminowość. Tajemniczy klient powinien wykonywać raporty od razu po wykonaniu zlecenia, wtedy jego pamięć jest świeża i łatwiej wyłapać uchybienia w pracy sprzedawców lub innych osób z działu obsługi klienta.

Praca jako tajemniczy klient – zakres obowiązków

Sama praca tajemniczego klienta polega na odwiedzaniu różnych miejsc typu restauracje, salony, placówki bankowe, sklepy i inne miejsca sprzedażowo-usługowe. Podczas takich wizyt tajemniczy klient ma a zadanie zbadać jakość świadczonych tam usług, towarów, ale przede wszystkim ocenić samą obsługę klienta. Każdy audytor podczas takich wizyt musi wcielić się w rolę zwykłego klienta, który zainteresowany jest konkretną ofertą. Całość musi przebiegać według ustalonego scenariusza. Podczas takiej wizyty tajemniczy klient ma za zadanie bacznie obserwować i oceniać cały proces obsługi, wyglądu placówki, jakości towarów i usług. Po takiej wizycie do obowiązków mystery shoppera należy wypełnienie specjalnej ankiety. To tam umieszcza on wszelkie wnioski z przebytej wizyty. Często może zdarzyć się, że tajemniczy klient musi udać się do odległej restauracji czy centrum handlowego. Wówczas do obowiązków takiej osoby należy dojazd do wskazanego miejsca o określonej porze.

Ile wynosi wynagrodzenie w pracy tajemniczego klienta?

Praca tajemniczego klienta ma charakter pracy dodatkowej. Co za tym idzie pracodawcy najczęściej zatrudniają w oparciu o umowę zlecenie. Jeśli chodzi o wynagrodzenie to jest ono bardzo zróżnicowane. Zleceniodawcy zwracają poniesione koszty za zakup towarów lub wykonanie usługi oraz wypłacają wynagrodzenie za wykonanie audytu. Honorarium za jeden audyt może wynosić od 50 do 200 zł.Jeśli dane zlecenie jest wyjątkowo złożone lub obejmuje dodatkowe usługi albo prowadzone jest w języku obcym, to wówczas wynagrodzenie może wynosić nawet do 1000 zł. Jednak należy zaznaczyć, że takie zlecenia zdarzają się rzadko i zazwyczaj posiadają kilka etapów wykonania. Jeśli chodzi o samą pracę to nie liczy się w tym przypadku wiek. Często do sklepów z dziecięcymi zabawkami wysyłane są osoby, które udają się w takie miejsce w roli rodziców lub dziadków. Z powodzeniem jest to praca, która pozwala dorobić zarówno studentom, jak i osobom na emeryturze.Samych ogłoszeń warto szukać na grupach w mediach społecznościowych, które poświęcone są tej tematyce lub u specjalnych pośredników. Warto jednak przed przystąpieniem do zlecenia dokładnie sprawdzić daną firmę.Niestety w tej pracy łatwo można zostać oszukanym. Najlepiej zdecydować się na zlecenie tylko od pracodawców, którzy posiadają sprawdzone opinie. Sama praca jest elastyczna, zatem wykonać ją można o dowolnej porze, o ile inaczej nie ustalono w umowie.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij