Praca jako specjalista ds. SEO – zarobki, wymagania
Czym zajmuje się specjalista ds. SEO? Zakres obowiązków
Specjalista ds. SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, czyli wszystkimi działaniami, które mają na celu pozyskanie ruchu z wyszukiwarek internetowych takich jak Google, Yahoo czy Bing. Najważniejszy oczywiście jest Google, bo w zależności od szacunków, z usług giganta korzysta od 97 do aż 99 proc. polskich internautów.
Najważniejszym zadaniem specjalistów ds. SEO jest zwiększenie ruchu organicznego. Pod tym pojęciem kryją się wszystkie wyświetlenia strony, które pochodzą z wyszukiwarek internetowych. W przypadku serwisów publikujących newsy, artykuły blogowe czy zestawienia, kluczowy jest również Google Discover, czyli propozycje ciekawych tekstów, które wyświetlane są na smartfonach.
Jakie działania wchodzą w obręb SEO?
Eksperci zajmujący się pozycjonowaniem stron internetowych najczęściej dzielą SEO na dwie kategorie:
- SEO techniczne,
- SEO contentowe.
Obie z nich są kluczowe, a na rynku można znaleźć specjalistów ds. SEO, którzy specjalizują się zarówno w jednej, jak i w obu wspomnianych kategoriach. Na czym polega SEO techniczne i SEO contentowe?
SEO techniczne
SEO techniczne to wszystkie działania na stronie internetowej, które mają na celu usprawnienie kodu czy wyglądu serwisu. Google przy obliczaniu pozycji w wynikach wyszukiwania bierze pod uwagę kwestie takie jak szybkość działania strony internetowej, właściwe opisanie metadanych oraz przejrzystość interfejsu. Specjaliści ds. SEO technicznego działają na stronie internetowej w taki sposób, żeby dostosować ją do wymogów Google’a.
SEO contentowe
SEO contentowe obejmuje tworzenie treści na stronę internetową oraz pozyskiwanie tzw. backlinków, czyli linków prowadzących do strony. Jakość tekstów jest dla Google’a głównym czynnikiem, który decyduje o pozycji w wynikach wyszukiwania. Wpis powinien być rzeczowy, merytoryczny oraz oparty na wiarygodnych źródłach.
Przy obliczaniu pozycji w wyszukiwarce Google bierze też pod uwagę linki, które prowadzą do strony. System ten wziął się ze świata akademickiego. Jeśli praca badawcza jakiegoś naukowca jest często cytowana, szczególnie przez bardzo znane źródła naukowe, to prawdopodobnie jest wartościowa. Google w taki sam sposób traktuje linki, które zdaniem wyszukiwarki świadczą o jakości treści zamieszczanych na stronie. Jednym z zadań specjalistów ds. SEO jest link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków.
Jak zostać specjalistą ds. SEO? Wymagania
Do rozpoczęcia pracy jako specjalista ds. SEO nie jest potrzebne wyższe wykształcenie czy studia kierunkowe. W tej pracy najważniejsze jest doświadczenie i świetna znajomość wszystkiego, co związane z wyszukiwarkami internetowymi. Agencje SEO oraz prywatni klienci patrzą głównie na portfolio, a przy rekrutacji wymagane są konkretne case study z wykonanych projektów.
Najprostszym sposobem na rozpoczęcie kariery w SEO jest zgłoszenie się na staż do agencji SEO. Niestety taka okazja trafia się rzadko, więc w ramach alternatywy warto założyć własną stronę internetową i spróbować ją pozycjonować. Aby to zrobić, warto zapoznać się z bezpłatnymi poradnikami na temat SEO. W internecie znajdują się setki wartościowych źródeł w tym temacie, czy to w formie artykułów, e-booków, podcastów czy filmów na YouTube.
Specjalista ds. SEO to zawód, w którym najważniejsza jest praktyka. Jak wszędzie, początki są trudne, ale pierwsze doświadczenie daje przepustkę do dalszego rozwoju kariery.
Ile zarabiają specjaliści ds. SEO?
Zarobki specjalistów ds. SEO różnią się w zależności od formy zatrudnienia, prowadzonych projektów oraz doświadczenia. Najmniej zarabiają osoby zatrudnione w dużych firmach, które mają własne działy SEO. Wówczas przeciętna pensja to ok. 5000-7000 zł brutto miesięcznie.
Na nieco wyższe zarobki mogą liczyć specjaliści ds. SEO zatrudnieni w agencjach SEO i agencjach digitalowych. Z reguły zarabiają oni od 6000 zł do 12 000 zł brutto miesięcznie. W zamian za wyższe wynagrodzenie muszą prowadzić naraz kilka, a nawet kilkanaście projektów, co wymaga większego nakładu pracy i nastawienia na efekty.
Na rynku działają też niezależni eksperci SEO, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Oferują swoje usługi w charakterze freelancerów, często prowadzą audyty stron internetowych lub płatne konsultacje. Ich zarobki wahają się w zależności od liczby klientów, ale godzina pracy dobrego specjalisty ds. SEO to od 80 zł do nawet 200 zł brutto.