Praca jako specjalista ds. sprzedaży – zarobki i wymagania

Marek Wojna
Ekspert kariery w Students.pl
Aktualizacja: 20 listopada 2021
4 min
Bez nich żadna duża firma nie może się rozwijać – specjaliści ds. sprzedaży pozyskują nowych i dbają o utrzymanie starych klientów, realizują plany sprzedażowe i przeprowadzają analizy, na podstawie których zarząd przedsiębiorstwa podejmuje decyzje strategiczne. Na czym dokładnie polega praca na tym stanowisku? Ile zarabia specjalista ds. sprzedaży i kto może nim zostać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej!Praca jako specjalista ds. sprzedaży – zarobki i wymagania

Czym zajmuje się specjalista ds. sprzedaży?

Specjalista ds. sprzedaży to pracownik, którego zadaniem jest koordynowanie ogółu procesów związanych ze sprzedażą produktów lub usług oferowanych przez firmę. W zależności od jej rozmiaru, rodzaju działalności oraz przyjętej strategii biznesowej w dziale sprzedaży może pracować od kilku do nawet kilku tysięcy osób. Ich podstawowym zadaniem jest pozyskiwaniem nowych kupujących, zazwyczaj poprzez kontakt mailowy lub telefoniczny, a także spotkania osobiste. Ponadto specjaliści ds. sprzedaży zajmują się utrzymaniem dotychczasowych klientów, oferując im przedłużenie dotychczasowej umowy oraz dodatkowe produkty lub usługi. Do pobocznych obowiązków pracowników działu sprzedaży należy przygotowywanie strategii oraz raportów sprzedażowych, współpraca z działem marketingu, monitorowanie działań konkurencji oraz tworzenie i aktualizowanie prognoz sprzedażowych, które są kluczowe przy podejmowaniu decyzji dotyczących długoterminowego rozwoju przedsiębiorstwa.

Co istotne, specjalista ds. sprzedaży to ogólna nazwa dla osoby pracującej w dziale sprzedaży. W praktyce niektórzy przedstawiciele handlowi lub telemarketerzy mogą być zatrudnieni jako specjalista ds. sprzedaży, ale tak naprawdę określenie to jest znacznie bardziej ogólne i obejmuje też pozostałych pracowników zajmujących się procesem sprzedażowym w firmie.

Jak zostać specjalistą ds. sprzedaży?

Do rozpoczęcia pracy jako specjalista ds. sprzedaży nie jest wymagane wykształcenie wyższe. Duża część firm nie wymaga nawet doświadczenia w handlu lub sprzedaży, choć stanowi ono duży atut w procesie rekrutacji. Kluczowe kompetencje zawodowe dla kandydata na specjalistę ds. sprzedaży to znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym, a także umiejętności z zakresu negocjacji oraz perswazji. Tych ostatnich można się nauczyć na różnych kursach, ale wielu z nas przychodzą one naturalnie. Dobry pracownik działu sprzedaży powinien umieć je wykorzystać do zainteresowania potencjalnego klienta ofertą, a następnie przekonać go do zakupienia usługi lub produktu.

Cechy dobrego specjalisty ds. sprzedaży

Praca na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży wymaga ciągłego kontaktu z ludźmi, dlatego najlepiej odnajdą się w niej ekstrawertycy. Warto przy tym pamiętać, że duża część rozmówców może nie być zainteresowana ofertą, dlatego nie wolno przejmować się odmowami. Inne cechy, które na pewno przydadzą się pracownikom działu sprzedaży to ambicja, chęć do poszerzania kompetencji zawodowych oraz umiejętność pracy pod presją. Co istotne, przed rozpoczęciem pracy jako specjalista ds. sprzedaży przechodzi się co najmniej kilkudniowe szkolenie z technik sprzedażowych oraz negocjacyjnych. Warto je wykorzystać jak najlepiej, bo opanowanie podstawowych informacji na pewno przełoży się na lepsze wyniki w pracy.

Ile zarabia specjalista ds. sprzedaży?

Średnie zarobki polskich specjalistów ds. sprzedaży wynoszą ok. 4200 zł brutto na miesiąc. Co ciekawe, najlepiej opłacani pracownicy są w stanie zarobić kwoty przekraczające 10000 zł miesięcznie! Jest to efektem różnych form rozliczeń funkcjonujących na rynku. Większość specjalistów ds. sprzedaży pracuje na umowie o pracę (rzadziej umowie zlecenie) ze stałą stawką godzinową lub miesięczną. Nie zawsze jest to praca na pełen etat – pracodawcy dość często zatrudniają na pół lub trzy czwarte etatu. Co istotne, duża część specjalistów ds. sprzedaży może liczyć na atrakcyjne premie, czy to za miesięczne wyniki sprzedaży, czy nawet za każdą konkretną sprzedaż. Oczywiście jej wysokość różni się w zależności od firmy, ale zdarza się, że bonusy są wyższe od podstawowego wynagrodzenia.

Rozwój kariery jako specjalista ds. sprzedaży

Choć praca w charakterze specjalisty ds. sprzedaży rzadko kiedy oferuje możliwość awansu do innych działów firmy, to dobry pracownik może liczyć na atrakcyjne podwyżki, których wysokość zależy od efektywności działań. To właśnie dlatego myśląc o karierze jako specjalista ds. sprzedaży, warto postawić na rozwój kompetencji zawodowych, a w szczególności tzw. kompetencji miękkich. Pomogą w tym różne książki, kursy i szkolenia z zakresu technik sprzedażowych i negocjacyjnych. Ich znajomość przełoży się na lepsze wyniki, co na pewno zostanie docenione przez pracodawcę.