Praca jako specjalista ds. obsługi klienta – zarobki, wymagania
Czym zajmuje się specjalista ds. obsługi klienta?
Najważniejszym zadaniem specjalisty ds. obsługi klienta jest szeroko rozumiane pomaganie konsumentom. Obejmuje to każdy etap procesu sprzedażowego, a także przyjmowanie oraz obsługę reklamacji, tworzenie raportów, prowadzenie dokumentacji i rozmaite zadania pomocnicze. W praktyce specjalista ds. obsługi klienta odpowiada na pytania klientów i stara się im udzielić wsparcia, wyjaśniając wątpliwości lub pomagając w rozwiązaniu problemów. Odbywa się to przede wszystkim albo telefonicznie, albo mailowo, albo przez czat internetowy lub rozmowę video. Głównym celem specjalisty ds. obsługi klienta jest udzielenie pomocy konsumentowi, natomiast wiele firm wymaga także prowadzenia aktywnych działań sprzedażowych i przygotowywania różnych rodzajów raportów.
Praca jako specjalista ds. obsługi klienta w call center
Duża część specjalistów ds. obsługi klienta jest zatrudnionych na infolinii w call center, gdzie zajmuje się odbieraniem telefonów. Zazwyczaj wiąże się to z udzielaniem informacji, przyjmowaniem reklamacji oraz przyjmowaniem i realizowaniem dyspozycji złożonych przez rozmówców. Warto jednak pamiętać, że praca w call center nie musi być związana z obsługą klienta, czego przykładem jest choćby telemarketing. Zresztą bardzo wielu specjalistów ds. obsługi klienta ma znacznie szerszy zakres obowiązków niż tylko odbieranie telefonów, czego przykładem może być odpisywanie na maile czy rozmowa przez czat internetowy.
Jak zostać specjalistą ds. obsługi klienta?
Choć do pracy jako specjalista ds. obsługi klienta nie jest wymagane żadne konkretne wykształcenie, to rekruterzy zwracają uwagę na szereg czynników, które mogę znacząco zwiększyć szansę na zatrudnienie. Kandydaci powinni opanować język angielski na poziomie komunikatywnym (dotyczy to zarówno mowy, jak i pisma), a dużym atutem jest też znajomość innych języków obcych. Rekruterzy wymagają też cierpliwości oraz dużych zdolności interpersonalnych, które są kluczowe przy obsłudze niezadowolonych konsumentów. Duża część z nich jest często opryskliwa, chamska, a nawet agresywna, dlatego specjalista ds. obsługi klienta powinien charakteryzować się opanowaniem oraz stanowczością. Przy rozwiązywaniu sporów przydadzą się umiejętności negocjacyjne, a także uprzejmość oraz profesjonalizm, jakże istotne podczas reprezentowania wizerunku firmy.
Czy praca jako specjalista ds. obsługi klienta jest wymagająca?
Prawie ciągle mamy z nimi kontakt, ale rzadko o tym myślimy i jeszcze rzadziej ich doceniamy. Wbrew pozorom specjaliści ds. obsługi klienta mają bardzo wymagającą, stresogenną pracę. Nawet najmniejsze potknięcie może zrazić do siebie klienta i zburzyć pieczołowicie budowany wizerunek marki. A o wpadkę nie jest trudno, szczególnie jeśli konsument jest niezadowolony z usług. Niestety wielu rozmówców wyładowuje agresję na specjalistach ds. obsługi klienta, przez co praca ta jest dość obciążająca psychicznie i nie nadaje się dla każdego. Warto mieć to na uwadze przed przystąpieniem do rekrutacji!
Ile zarabia specjalista ds. obsługi klienta?
Specjalista ds. obsługi klienta to bardzo popularny zawód, który wykonywać może duży procent osób aktywnych zawodowo. Duża podaż pracowników przekłada się na dość niskie średnie wynagrodzenie wynoszące ok. 3300 zł brutto miesięcznie. Najgorzej opłacani specjaliści ds. obsługi klienta mogą liczyć na pensję w wysokości płacy minimalnej, zaś najlepiej zarabiający otrzymają nawet 6000 zł brutto. Na wysokość wynagrodzenia największy wpływ ma staż pracy, znajomość języków obcych, zakres obowiązków oraz rodzaj pracodawcy. Najwięcej zarobią ci specjaliści ds. obsługi klienta, którzy znają język angielski oraz dodatkowy język obcy i w ramach pracy będą wykonywać dodatkowe obowiązki, np. związane z przygotowywaniem raportów, odpowiadaniem na reklamacje czy zachęcaniem klientów do zakupu dodatkowych usług.