Praca jako specjalista ds. kontroli jakości – zarobki i wymagania

Aktualizacja: 31 października 2021
4 min
Każda fabryka musi spełnić szereg wymagań związanych zarówno z obowiązującymi regulacjami prawnymi, jak i wewnętrzną polityką firmy. W końcu to nie tylko cena, ale też jakość produktu ma wpływ na to, czy konsument zdecyduje się na jego zakup, czy może skorzysta z oferty konkurencji. Coraz więcej fabryk decyduje się na wprowadzenie wyśrubowanych norm – ich implementacją oraz przestrzeganiem zajmuje się specjalista ds. kontroli jakości, który jest też odpowiedzialny m.in. za wykrywanie wad w gotowych produktach. Czym jeszcze zajmują się pracownicy działu kontroli jakości? Jakie wymagania muszą spełnić kandydaci podczas rekrutacji na to stanowisko? Ile zarabia specjalista ds. kontroli jakości? Przekonajmy się!Praca jako specjalista ds. kontroli jakości – zarobki i wymagania

Czym zajmuje się specjalista ds. kontroli jakości?

Specjalista ds. kontroli jakości to wykwalifikowany pracownik zakładu produkcyjnego zajmujący się... kontrolą jakości. To enigmatyczne określenie obejmuje szereg czynności związanych z nadzorowaniem każdego etapu procesu powstawania produktu. Ilość etapów zależy od stopnia skomplikowania danego towaru – przykładowo praca jako specjalista ds. kontroli jakości w fabryce mrożonego groszku wymaga sprawdzenia jedynie kilkunastu parametrów, podczas gdy nad produkcją samochodów mogą czuwać nawet dziesiątki pracowników.

W praktyce specjalista ds. kontroli jakości opracowuje oraz wdraża wymogi jakościowe oraz procedury kontrolne, a następnie weryfikuje ich przestrzeganie, przeprowadzając różne testy i badając konkretne partie produkcyjne. Ponadto bada on dostarczone do zakładu surowce i komponenty, przeprowadza audyty, przygotowuje dokumenty oraz raporty, oblicza wskaźniki jakościowe, a nawet prowadzi szkolenia dla pracowników. Można powiedzieć, że miarą efektywności pracy dobrego specjalisty ds. jakości jest mała liczba reklamacji złożonych przez klientów. Oczywiście te zawsze będą się zdarzać, ale nigdy nie wolno dopuścić do sytuacji, w której w wyniku naruszenia norm i przepisów do sprzedaży trafi produkt uszkodzony lub gorszej jakości, niż zadeklarowana. Warto przy tym zauważyć, że specjalista ds. kontroli jakości zazwyczaj pracuje w systemie zmianowym, w tym także w nocy. Dzień pracy jest przeważnie dłuższy niż standardowe 8 godzin – jedna zmiana może trwać 10, 12 albo nawet 16 godzin.

Jak znaleźć pracę jako specjalista ds. kontroli jakości?

Wymagania na stanowisko specjalisty ds. kontroli jakości różnią się w zależności od branży pracodawcy, rodzaju zakładu pracy oraz zakresu obowiązków. Kandydaci powinni posiadać wykształcenie średnie lub zawodowe, przy czym to drugie stanowi spory atut. Ponadto kluczowa jest znajomość języka angielskiego na poziomie B2 lub wyższym, dobra orientacja w przepisach BHP oraz umiejętność pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Pracodawcy wymagają też dobrego wzroku (choć niewielka wada na pewno nie będzie przeciwwskazaniem) oraz, w przypadku pracy w zakładzie produkcyjnym z branży spożywczej, braku alergii pokarmowych. Mile widziana jest teoretyczna oraz praktyczna znajomość zagadnień związanych z kontrolą jakości, ale pracę na tym stanowisku bez problemu uzyskają osoby bez żadnego doświadczenia.

Cechy dobrego specjalisty ds. kontroli jakości

Dobry specjalista ds. kontroli jakości powinien być cierpliwy, sumienny oraz drobiazgowy. Osoby zatrudnione na tym stanowisku muszą regularnie współpracować z pracownikami innych działów, dlatego przydatna jest też komunikatywność oraz umiejętność pracy w zespole. Podczas rekrutacji pracodawcy zwracają dużą uwagę na poczucie odpowiedzialności – specjalista ds. kontroli jakości musi bezwzględnie wywiązywać się ze wszystkich swoich obowiązków. Nawet najmniejsza pomyłka może narazić firmę na setki tysięcy złotych straty, np. przez konieczność wycofania konkretnej partii produktów.

Ile zarabia specjalista ds. kontroli jakości?

Średnie wynagrodzenie na stanowisku specjalisty ds. kontroli jakości wynosi ok. 5000 zł brutto miesięcznie. Najlepsi pracownicy mogą liczyć na zarobki w wysokości nawet 6200 zł brutto, podczas gdy początkujący otrzymają nie mniej niż 3400 zł brutto. Najczęściej spotykaną formą zatrudnienia jest umowa o pracę, często z dodatkowymi świadczeniami pozapłacowymi w rodzaju prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego. Na wysokość zarobków wpływ mają przede wszystkim posiadane doświadczenie, staż pracy, a także dodatkowe wykształcenie, np. z zakresu inżynierii produkcji. Wyższe pensje otrzymują także ci specjaliści ds. kontroli jakości, którzy są zatrudnieni w zakładach produkcyjnych znajdujących się w obrębie miast wojewódzkich.

Kariera jako pracownik działu kontroli jakości

Praca jako specjalista ds. kontroli jakości daje możliwość dalszego rozwoju kariery. Sumienni pracownicy z odpowiednim doświadczeniem mają szansę awansować na stanowisko szefa zmiany lub nawet całego działu, co wiąże się z rozszerzeniem zakresu obowiązków o np. opracowywanie oraz modyfikowanie norm jakościowych i procedur. Na awans mogą liczyć ci pracownicy działu kontroli jakości, który wykażą się zaangażowaniem, pomysłowością oraz skrupulatnością