Praca jako specjalista ds. wsparcia sprzedaży - zarobki, wymagania

Aktualizacja: 27 września 2024
3 min
Specjalista ds. wsparcia sprzedaży wspiera sprzedawców i przedstawicieli handlowych w codziennej pracy. Jego równie ważnym, a może nawet ważniejszym zadaniem jest jednak analiza wyników sprzedażowych, planowanie i wdrażanie zmian oraz współpraca z działem marketingowym, aby zwiększyć wyniki sprzedażowe. Jakie dokładnie zadania wykonuje specjalista ds. wsparcia sprzedaży? Jak nim zostać i ile można zarobić?Praca jako specjalista ds. wsparcia sprzedaży - zarobki, wymagania

Obowiązki specjalisty ds. wsparcia sprzedaży

Specjalista ds. wsparcia sprzedaży pełni funkcję łącznika pomiędzy działem handlowym a innymi działami firmy. Najczęściej współpracuje z marketingiem, logistyką oraz obsługą klienta, rzadziej ze szkoleniami oraz innymi działami. Jego głównym celem jest zapewnienie sprawnej komunikacji i przepływu informacji oraz szeroko pojęte wsparcie zespołów sprzedaży. Najważniejszym zadaniem na tym stanowisku jest przygotowywanie ofert handlowych oraz dokumentacji potrzebnej w procesie sprzedaży. Specjalista dba o to, aby oferta była atrakcyjnie przedstawiona i zgodna z jej polityką, monitoruje również realizację zamówień.

Specjalista ds. wsparcia sprzedaży zajmuje się również analizą wyników sprzedażowych. Wykorzystuje się do tego mniej lub bardziej zaawansowane narzędzia analityczne – na ich podstawie przygotowuje się raporty, które pomagają menadżerom oraz dyrektorom w podejmowaniu decyzji strategicznych. Trzeba również planować oraz wdrażać innowacje, dbać o kompetencje zespołów sprzedażowych, odpowiadać na bieżące problemy, często rozstrzygać również reklamacje od klientów.

Jak zostać specjalistą ds. wsparcia sprzedaży?

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy ukończyli studia wyższe z zakresu zarządzania, ekonomii, marketingu lub logistyki. Najważniejsze jednak są praktyczne umiejętności oraz doświadczenie w takiej samej lub podobnej pracy, lub chociaż w szeroko pojętej pracy biurowej. Cennym atutem jest staż lub doświadczenie w dziale sprzedaży (szczególnie w korporacjach), bo zapewnia ono wiedzę na temat procesów sprzedażowych oraz umiejętności potrzebne na tym stanowisku.

Oczywiście niezbędna jest również znajomość programów do analizy danych, w tym systemów CRM oraz ERP, a także systemów zarządzania procesami sprzedażowymi. Niezbędna jest także praktyczna umiejętność korzystania z Excela, w tym znajomość zaawansowanych funkcji arkuszy kalkulacyjnych (np. tabeli przestawnych). Większość firm sprawdza umiejętności analityczne już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Poza tym do pracy niezbędna jest dobra organizacja oraz efektywne zarządzanie własnym czasem.

Ile zarabia specjalista ds. wsparcia sprzedaży?

Wynagrodzenie specjalisty ds. wsparcia sprzedaży zależy od jego doświadczenia, wielkości firmy oraz branży, w której pracuje. Średnie zarobki na tym stanowisku w Polsce wynoszą od 5 000 do 8 000 zł brutto miesięcznie. Osoby z większym doświadczeniem, szczególnie te pracujące w dużych firmach lub w sektorze technologicznym, mogą liczyć na wynagrodzenia przekraczające nawet 10 000 zł brutto. Jeszcze więcej zarobią przełożeni oraz team leaderzy. Dodatkowe premie i bonusy z reguły zależą od wyników osiąganych przez zespoły sprzedażowe, a więc pośrednio również od tego, jak radzi sobie specjalista ds. wsparcia sprzedaży.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij