Praca jako kierowca ciężarówki – zarobki, obowiązki, jak zostać
Kierowca ciężarówki – jakie ma obowiązki?
Kierowca ciężarówki prowadzi pojazd z punktu A do punktu B. Teoretycznie jest to więc prosta praca, ale w praktyce trzeba planować trasę i uważać na nieprzejezdne drogi (np. w wyniku wypadków, pogody lub remontów), dbać o ładunek oraz terminowość dostawy (nieterminowa dostawa w tej branży to wysokie kary umowne). Ta ostatnia jest o tyle istotna, że w Polsce i całej Unii Europejskiej obowiązują limity czasu pracy kierowców zawodowych, do których należy się bezwzględnie stosować, a za ich złamanie grozi wysoki mandat.
Typowy dzień pracy kierowcy ciężarówki zaczyna się od przygotowania do trasy, które obejmuje sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, dokumentacji oraz tachografu. Za każdym razem trzeba również upewnić się, że ładunek wciąż jest odpowiednio zabezpieczony – czasami zdarza się na trasie, że coś obluzuje się lub wręcz uszkodzi. W trakcie jazdy należy trzymać się przepisów ruchu drogowego oraz zasad dotyczących czasu pracy kierowcy – nie jest to proste, szczególnie przy długich, międzynarodowych trasach, które pokonuje się w kilka dni.
Na trasie kierowca musi sobie również radzić sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami. Niestety korki, złe warunki atmosferyczne oraz awarie są na porządku dziennym, czasami zdarzają się też wypadki lub zwykłe stłuczki. Należy wówczas dokładnie współpracować ze spedytorem, który powinien pomóc. To właśnie do jego zadań należy dbanie o dokumentację przewozową oraz przygotowanie kierowcy do odprawy celnej podczas przekraczania granicy.
Dojechanie na miejsce docelowe to nie koniec pracy. Kierowca musi nadzorować proces rozładunku towaru oraz uzupełnić dokumentację przewozową. Jeśli pojawią się jakieś problemy, to musi na nie reagować, kontaktując się ze spedytorem lub przełożonym.
Jak zostać kierowcą ciężarówki?
Aby rozpocząć karierę jako kierowca ciężarówki, należy wyrobić prawo jazdy kategorii C, które uprawnia do prowadzenia pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony. W praktyce większość pracodawców wymaga prawa jazdy kategorii C+E, które pozwala na prowadzenie ciężarówki z przyczepą. Oprócz tego kierowcy muszą przechodzić przez badania lekarskie oraz psychotechniczne, które potwierdzają zdolność do wykonywania zawodu.
Niektóre firmy transportowe oczekują od pracowników dodatkowych kwalifikacji, np. certyfikatu ADR, który uprawnia do przewozu materiałów niebezpiecznych. Uzyskanie go nie jest proste, ale certyfikat przekłada się to na wyższe zarobki, szczególnie jeśli mówimy o przewozie materiałów łatwopalnych lub radioaktywnych.
Prawo jazdy kategorii C oraz C+E – jak je wyrobić?
Uzyskanie prawa jazdy kategorii C wymaga ukończenia 21 lat oraz posiadania ważnego prawa jazdy kategorii B. Proces rozpoczyna się od zapisania na kurs, który składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Teoria obejmuje przepisy ruchu drogowego, zasady dotyczące transportu towarów oraz podstawowe aspekty techniczne związane z prowadzeniem dużych pojazdów. Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu teoretycznego kandydat przystępuje do części praktycznej, czyli jazdy w ruchu miejskim oraz na placu manewrowym. Egzamin praktyczny składa się z dwóch części – pierwsza to manewry, druga to jazda po mieście.
Jeśli chodzi o kategorię C+E, uprawnia ona do prowadzenia zestawów pojazdów z przyczepą. Aby uzyskać to prawo jazdy, konieczne jest wcześniejsze posiadanie kategorii C. Proces zdobycia kategorii C+E wygląda podobnie jak w przypadku kategorii C – obejmuje kurs teoretyczny oraz praktyczny, zakończony egzaminem. Różnica polega na tym, że kursanci uczą się manewrowania dłuższymi pojazdami, a warunki są, przynajmniej w teorii, trudniejsze (inne ułożenie przeszkód na torze itd.).
Koszt uzyskania prawa jazdy kategorii C oraz C+E to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Kursy są organizowane przez szkoły jazdy, a ich czas trwania jest różny. Warto jednak zainwestować w solidne szkolenie, ponieważ dobre przygotowanie praktyczne ułatwia zdanie egzaminu i szybkie rozpoczęcie pracy w zawodzie. Cały proces trwa minimum kilka miesięcy.
Ile zarabia kierowca ciężarówki?
Zarobki kierowcy ciężarówki różnią się w zależności od rodzaju tras, jakie wykonuje. Kierowcy międzynarodowi, obsługujący dalekie trasy na terenie Europy, mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu od 7000 do 10 000 złotych miesięcznie. Niekiedy jest to nawet więcej, szczególnie jeśli przewożą niebezpieczne materiały. Praca na trasach międzynarodowych jednak bardziej wymagająca – są to wręcz tygodnie spędzone poza domem, długie godziny jazdy i konieczność radzenia sobie w różnych krajach.
Z kolei kierowcy obsługujący krótsze trasy krajowe zarabiają średnio od 5000 do 7000 złotych miesięcznie. Mogą jednak liczyć na regularne powroty do domu i bardziej stabilne godziny pracy, ponoszą również mniejsze ryzyko zawodowe (wyobraźcie sobie wypadek drogowy za granicą – jest dużo trudniej wszystko załatwić, niż na miejscu, w Polsce). Tutaj również duże znaczenie ma rodzaj transportowanego ładunku, a także lokalizacja firmy, bo najlepiej zarabiają kierowcy ciężarówek z dużych miast.