Pokolenie X, Y czy Z - do którego pokolenia należysz?
Czym jest pokolenie?
W definicji pokolenia trzeba podkreślić kilka ważnych elementów:
- to grupa osób urodzonych w tym samym okresie (kiedyś uznawano, że pokolenie trwa 25 lat, jednak obecnie ten czas się skrócił)
- to ludzie, którzy zostali ukształtowani przez podobne wydarzenia i przeżycia
- członkowie danego pokolenia posiadają zbliżoną hierarchię wartości i postawy w wielu kwestiach, na przykład pracy
Jakie mamy nazwy pokoleń?
Pokolenia, które są obecnie aktywne na rynku pracy to:
- pokolenie BB (baby boomers, boomers, bumerzy) - urodzeni w latach 1946-1964
- pokolenie X - urodzeni w latach 1965-1980
- pokolenie Y (millenialsi) - urodzeni w latach 1981-1996
- pokolenie Z (Gen Z) - urodzeni w latach 1997-2012
Kim są baby boomers?
Baby boomers to pokolenie osób urodzonych w ciągu 20 lat po II wojnie światowej (1946-1964). Nazwa pokolenia jest związana z ogromnym wyżem demograficznym przypadającym na lata powojenne. Boomerzy to obecnie pięćdziesięcio-, sześćdziesięcio- i siedemdziesięciolatkowie, dlatego wielu z nich opuściło już rynek pracy i jest na emeryturze. Jednakże osoby w wieku emerytalnym coraz częściej decydują się na kontynuowanie pracy, chociażby w niepełnym wymiarze godzin czy jako zajęcie dorywcze. Z tego powodu znajomość charakterystyki tego pokolenia może okazać się przydatna.
Boomerzy - jakie wartości są dla nich ważne?
Członkowie pokolenia baby boomers cenią sobie takie wartości:
- relacje z innymi ludźmi
- spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi
- ambicja
- pracowitość
- wytrwałość
- samodoskonalenie
- zaradność
- równość
- optymizm
Boomerzy w pracy
- pracowici
- zmotywowani
- ważne są dla nich pozycja zawodowa, prestiż i benefity pracownicze
- wierzą w swoje możliwości
- pewni swoich kompetencji
- skoncentrowani na osiąganiu sukcesów
- rywalizujący
- wierzą, że sukces i pozycja powinny być okupione ciężką pracą
- nie uznają dróg na skróty
- preferują komunikację twarzą w twarz
Pokolenie X - kim jest?
Osoby należące do pokolenia X urodziły się w latach 1965-1980. Są zatem dziećmi baby boomerów. Nazwa nawiązuje do X jako pewnej niewiadomej. Początkowo członków Gen X uważano za osoby zagubione, nieposiadające określonego celu i poszukujące sensu życia. Taka wizja została utrwalona również w kulturze. Na temat pokolenia X funkcjonuje wiele stereotypów, często niezwykle krzywdzących. Odnoszą się one między innymi do nadmiernego konsumpcjonizmu i niezdrowej rywalizacji w pracy. Pokolenie X wychowywało się w czasach intensywnego rozwoju technologii. Na lata ich dzieciństwa przypada początek ery komputerów osobistych, emaili, smsów i pierwszej telewizji muzycznej - MTV, za sprawą czego pokolenie X jest również nazywane pokoleniem MTV.
Pokolenie X - jakie wartości są dla niego ważne?
Członkowie pokolenia X cenią sobie między innymi takie wartości:
- niezależność
- elastyczność
- work-life balance
- rodzina
- posiadanie dzieci
- odpowiedzialność
- różnorodność
- przedsiębiorczość
- sceptycyzm
Pokolenie X w pracy
- dobrze wykształceni
- chętnie podejmują wyzwania
- samodzielni pracownicy
- korzystają z technologii (elektronika, social media)
- chętnie uczą się nowych rzeczy
- nie są tak przywiązani do miejsca pracy jak baby boomers
- wolą zmienić miejsce pracy, aby osiągnąć osobiste cele
- cenią sobie konstruktywny feedback
- wolą porozumiewać się za pomocą jasnych i krótkich komunikatów
Pokolenie Y - kim jest?
Pokoleniem Y nazywamy zazwyczaj osoby urodzone w latach 1981-1996, choć czasami do tej grupy zalicza się także osoby nieco starsze (urodzone do 2000 r.). Gen Y to ludzie, którzy dorastali na przełomie wieków. Z tego powodu nazywa się ich także millenialsami lub następną generacją. Inne określenie na pokolenie Y to pokolenie cyfrowe, ponieważ dzieciństwo i młodość millenialsów upłynęły pod znakiem błyskawicznego rozwoju technologii, w tym Internetu i mediów cyfrowych.
Pokolenie Y - jakie wartości są dla niego ważne?
Dla millenialsów ważne są:
- jakość życia
- gromadzenie ciekawych doświadczeń
- elastyczność
- swoboda
- pewność siebie
- otwartość na zmiany
- tolerancyjność
- umiejętności społeczne
Pokolenie Y w pracy
- najlepiej do tej pory wykształcone pokolenie
- chętnie rozwijają swoje umiejętności
- potrzebują równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
- poszukują pracy, która jest jednocześnie dobrą zabawą
- pracownicy biegli w wykorzystaniu nowoczesnych technologii
- od lojalności względem pracodawcy cenią sobie bardziej własną satysfakcję, dlatego mogą często zmieniać pracę
- oczekują kontroli i wsparcia od przełożonego
- dobrze odnajdują się w realiach zglobalizowanego rynku
- chcą być zauważeni i mieć coś do powiedzenia
- w komunikacji cenią sobie szybkość i efektywność, dlatego używają emaili i social mediów (Facebook, LinkedIn, Twitter)
Pokolenie Z - kim jest?
Osoby należące do pokolenia Z tworzą obecnie najmłodszą grupę pracowników. Członkowie Gen Z urodzili się w latach 1997-2012, a więc najstarsi z nich dopiero wkraczają na rynek pracy. Są to ludzie wychowani w warunkach niemal nieograniczonego dostępu do technologii, co ma ogromny wpływ na ich sposób funkcjonowania, również w życiu zawodowym. Zoomerzy (bo tak inaczej nazywa się to pokolenie) nie znają czasów, w których nie było Internetu, social mediów, smartfonów i aplikacji.
Pokolenie Z - jakie wartości są dla niego ważne?
Dla członków Gen Z liczą się:
- ambicja
- przedsiębiorczość
- otwartość
- różnorodność
- bezpośredniość
- poznawanie nowych ludzi
- gromadzenie doświadczeń
- troska o klimat
- zaangażowanie społeczne
- mobilność
Pokolenie Z w pracy
- jak żadne pokolenie do tej pory zwracają uwagę na work-life balance i własny dobrostan
- preferują pracę indywidualną
- polegają na technologii - korzystają z aplikacji i programów usprawniających i automatyzujących ich pracę
- poszukują stabilizacji - widmo dzieciństwa w czasach kryzysu gospodarczego
- ambitni i rywalizujący
- raczej nieufni i sceptyczni
- potrzebują jasnego określenia celów i oczekiwań przez przełożonych
- preferują komunikację bezpośrednią
Ciekawostka - rośnie kolejne pokolenie
Dzieci millenialsów i najstarszych zoomerów (osoby urodzone po 2013 roku) tworzą pokolenie alfa. Choć teraz mają zaledwie kilka lat, wiadomo już, jakie zjawiska i wydarzenia mogą kształtować ich wartości i sposób funkcjonowania w życiu zawodowym. Specjaliści nie mają wątpliwości, że Gen Alpha będzie pokoleniem osób będących non stop online (hyperconected), jeszcze bardziej zależnych od technologii i mobilnych.