Praca jako notariusz – zarobki, obowiązki, egzamin

Aktualizacja: 7 października 2024
4 min
Każdy z nas ma kontakt z setkami dokumentów. To paragony fiskalne, faktury, umowy, zaświadczenia, protokoły i wiele, wiele więcej. Większość z nich jest łatwa do zrozumienia, ale czasami dokument musi spełnić dodatkowe wymagania, by mógł mieć określoną moc prawną. To właśnie tutaj pojawia się notariusz. Do jego zadań należy m.in. sporządzanie aktów notarialnych i poświadczanie dokumentów. Czym dokładnie zajmuje się notariusz, ile zarabia i jak można nim zostać?Praca jako notariusz – zarobki, obowiązki, egzamin

Czym zajmuje się notariusz?

Notariusz to licencjonowany prawnik, który jako osoba zaufania publicznego ma uprawnienia do sporządzania dokumentów wyrażających wolę jednej, dwóch lub większej liczby stron. Mogą to być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne, czyli firmy, organizacje, fundacje lub organy administracji publicznej.

Zadaniem notariusza jest upewnienie się, czy dany dokument został sporządzony prawidłowo i czy zawiera on rzeczywistą wolę wszystkich stron. Ma to na celu wyeliminowanie oszustw związanych z podrabianiem dokumentów oraz szeroko pojętym wyłudzaniem majątku – notariusz poświadcza przy pomocy wiedzy prawniczej oraz zaufania publicznego akty notarialne i dokumenty, dzięki czemu możemy mieć pewność, że faktycznie są one autentyczne.

Notariusz – lista obowiązków

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest sporządzanie aktów notarialnych. To specjalny rodzaj dokumentu, który jest niezbędny w przypadku niektórych form aktywności prawnej (np. sprzedaż nieruchomości). Może go sporządzić jedynie czynny notariusz. Jak wygląda ten proces?

Notariusz najpierw czyta treść dokumentu, po czym załącza do niego oświadczenia woli wszystkich stron i wraz z nimi go podpisuje. Oryginał aktu notarialnego zostaje złożony w aktach kancelarii notarialnej, dzięki czemu w razie sporów lub wątpliwości może on posłużyć jako dowód w postępowaniu sądowym.

Ale to nie koniec zadań notariusza. Przedstawiciele tego zawodu zajmują się też poświadczaniem już istniejących dokumentów. Ponadto mogą sporządzać protokoły z walnego zgromadzeń zarządów spółek kapitałowych lub osób decyzyjnych w spółkach cywilnych. Do tego kancelarie notarialne czasami przyjmują w depozyt ważne dokumenty – na przechowanie możemy oddać np. weksle lub papiery wartościowe.

Jak zostać notariuszem?

Notariusz to zawód regulowany – żeby móc w nim pracować, trzeba zdać egzamin notarialny organizowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Możemy do niego przystąpić tylko, jeśli spełniamy wymagania nałożone przez polskie prawo. Żeby zostać notariuszem, trzeba:

  • mieć co najmniej 26 lat,
  • ukończyć studia prawnicze i uzyskać tytuł zawodowy magistra prawa,
  • mieć pełną zdolność do czynności prawnych, nieskazitelny charakter oraz nieposzlakowaną opinię,
  • dostać się i ukończyć aplikację notarialną,
  • zdać egzamin notarialny,
  • odbyć 2-letnie praktyki zawodowe jako asesor notarialny.

Dopiero gdy spełnimy powyższe wymagania, możemy starać się o zdobycie licencji i uzyskanie wpisu do bazy notariuszy prowadzonej przez Krajową Radę Notarialną.

Jak wygląda egzamin na notariusza?

Do egzaminu notarialnego mogą przystąpić osoby, które ukończyły aplikację notarialną, posiadają stopień doktora nauk prawnych lub są objęte jedną z kilku wyjątkowych sytuacji opisanych w ustawie Prawo o notariacie. Egzamin na notariusza odbywa się raz do roku. Terminy wyznacza Ministerstwo Sprawiedliwości, które sprawuje nadzór nad tym procesem, natomiast członkami komisji są notariusze z największych izb notarialnych w kraju.

Egzamin notarialny składa się z dwóch części: pisemnej oraz ustnej. Kandydat na notariusza musi samodzielnie wykonać zadania egzaminacyjne, polegające na opracowaniu projektów aktów notarialnych oraz udzieleniu odpowiedzi na pytania. Próg zdawalności to 70 proc. maksymalnej możliwej liczby punktów.

Ile zarabia notariusz?

Zarobki notariuszy są zróżnicowane i zależą nie tylko od doświadczenia, ale też formy i miejsca zatrudnienia. Zasadniczo notariusze albo prowadzą własne kancelarie notarialne, albo są w nich zatrudnieni. W tym drugim przypadku zarobki są mniejsze – wynoszą od 8000 do 17000 zł brutto miesięcznie, w zależności od doświadczenia oraz umiejętności.

Natomiast notariusze pracujący na własny rachunek mogą zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko zależy od liczby oraz rodzaju klientów, a także zakresu świadczonych usług. Najwyższe wynagrodzenia otrzymują notariusze, których kancelarie obsługują duże firmy i korporacje. Zarobki w tym zawodzie są niezłe, ale notariuszami zostaną jedynie najlepsi i najbardziej zdeterminowani prawnicy.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij