Praca jako kierowca autobusu – wymagania i zarobki

Tomasz Bobusia
Aktualizacja: 18 lutego 2024
5 min
Choć nie każda gmina zapewnia mieszkańcom dostęp do sieci wygodnych połączeń autobusowych, to dzięki środkom z Unii Europejskiej jakość polskiej komunikacji publicznej stale się polepsza. Nowe inwestycje sprawiają, że coraz chętniej korzystamy z autobusów, zarówno w ramach połączeń lokalnych, jak dalekobieżnych. Rosną też potrzeby przewoźników, którzy poszukują osób chętnych do zatrudnienia na stanowisku kierowcy autobusu. Na czym polega praca w tym zawodzie? Jakie wymagania musi spełnić kierowca autobusu? Na jakie zarobki może liczyć? W naszym poradniku znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania i dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o pracy jako kierowca autobusu!Praca jako kierowca autobusu – wymagania i zarobki

Na czym polega praca jako kierowca autobusu?

Najważniejszym zadaniem kierowcy autobusu jest przewiezienie pasażerów zgodnie z rozkładem jazdy. Bezpieczeństwo jest kluczowym aspektem tej pracy – każdy kierowca odpowiada za życie i zdrowie pasażerów, co wiąże się z obowiązkiem przepisowej jazdy, ale też reagowania na nieprzewidziane sytuacje (np. omdlenie, bójka) oraz egzekwowania regulaminu przewoźnika, szczególnie w kwestii przewozu bagaży, wózków dziecięcych, rowerów czy zwierząt. Warto zaznaczyć, że szczegółowy zakres obowiązków różni się w zależności od przewoźnika oraz rodzaju trasy.

Praca jako kierowca autobusu miejskiego lub gminnego

Duża część jednostek samorządu terytorialnego, w tym gminy oraz miasta na prawach powiatu, organizuje transport publiczny o zasięgu lokalnym. Jego celem jest przewożenie pasażerów na krótkich dystansach, czyli tzw. komunikacja lokalna. Kierowcy autobusów miejskich lub gminnych jeżdżą po stałych, ustalonych trasach i bardzo często zatrzymują się na przystankach. W zależności od przewoźnika sprzedają oni bilety na przejazd oraz kontrolują pasażerów wchodzących do pojazdu. Trasy są raczej krótkie, a przejazd trwa od z reguły od kilkunastu minut do nie więcej niż dwóch godzin.

Kierowca autobusu pracujący dla przewoźnika lokalnego może liczyć na kilku- lub kilkunastominutowe przerwy pomiędzy poszczególnymi wyjazdami. Jest to praca w systemie zmianowym, a zmiany trwają od 6 do nie więcej niż 12 godzin. Grafik jest narzucany z góry, a kierowca autobusu lokalnego w niektórych sytuacjach może nie otrzymać urlopu (np. w Dzień Wszystkich Świętych). Warto pamiętać, że najwięcej autobusów miejskich wyjeżdża na ulice w godzinach szczytu (8-11 oraz 15-18), co często przekłada się na konieczność pracy o tej porze dnia.

Praca jako kierowca autobusu dalekobieżnego

Przewoźnicy prowadzący połączenia dalekobieżne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, oferują zupełnie inne warunki pracy od komunikacji lokalnych. Kierowca autobusu dalekobieżnego też pracuje w systemie zmianowym, choć te trwają nawet kilka dni, w zależności od długości trasy. W trakcie pracy należy pojawić się na przystanku początkowym w określonym czasie, sprawdzić bilety pasażerom, pomóc im załadować bagaże. Już w trasie trzeba zatrzymywać się na wszystkich przystankach uwzględnionych w rozkładzie, pamiętając o rozładowywaniu i ładowaniu bagaży i udzielaniu informacji pasażerom.

Punktualność jest kluczowa, bo pasażerowie pojawiają się na przystanku o konkretnym czasie. W razie przedwczesnego przyjazdu trzeba poczekać na godzinę odjazdu. Kierowcy autobusów dalekobieżnych często pracują w parach, szczególnie w przypadku połączeń międzynarodowych – gdy jeden z nich prowadzi, drugi odpoczywa lub śpi, a następnie zmienia go za kierownicą. Po zakończeniu trasy należy odprowadzić pojazd do bazy. Dopiero wtedy otrzymuje się wolne, oczywiście aż do kolejnej zmiany.

Praca jako kierowca autokaru wycieczkowego

Dużą popularnością cieszą się też usługi wynajmu autokaru wraz z kierowcą. Tego rodzaju usługi są szczególnie przydatne dla osób organizujących wycieczki, np. nauczycieli szkolnych, członków samorządu studenckiego czy przedstawicieli kurii prowadzących pielgrzymki. Kierowca autokaru wycieczkowego musi dostosować się do życzeń klientów. Pozostaje on dyspozycyjny przez właściwie cały czas trwania wycieczki, za co może liczyć na atrakcyjne wynagrodzenie.

Jak zostać kierowcą autobusu?

Aby znaleźć zatrudnienie jako kierowca autobusu, należy posiadać prawo jazdy kategorii D uprawniające do zawodowego przewożenia osób autobusem. Mogą się o nie ubiegać osoby z ważnym prawem jazdy kategorii B, w wieku co najmniej 24 lat (osoby w wieku od 21 do 23 lat mogą ubiegać się o zwolnienie z tego obowiązku) oraz zdrowe, co powinny potwierdzić badania lekarskie oraz psychologiczne. Jeżeli spełniasz te wymagania, to możesz złożyć wniosek do lokalnego starostwa powiatowego, które wyda ci kwalifikację wstępną umożliwiającą podjęcie kursu. W trakcie nauki czeka cię co najmniej 260 godzin zajęć teoretycznych oraz 16 godzin jazd praktycznych. Jeśli spełnisz wszystkie wymagania, to przyszedł czas na przystąpienie do państwowego egzaminu. Jeśli go zdasz, to uzyskasz uprawnienia.

Koszt prawa jazdy kategorii D wynosi od 6 do nawet 12 tysięcy złotych – to spory wydatek, ale warto go traktować jako inwestycję w przyszłość. Gdy uzyskasz uprawnienia, możesz już podjąć pracę jako kierowca autobusu. Znalezienie zatrudnienia nie powinno być trudne, szczególnie w większych miastach z rozwiniętą komunikacją publiczną oraz szeroką ofertą połączeń dalekobieżnych.

Ile zarabia kierowca autobusu?

Średnie zarobki kierowcy autobusu wynoszą ok. 5500 zł brutto miesięcznie, przy czym ci najlepiej opłacani otrzymują nawet 7500 zł brutto. Najczęściej spotykaną formą zatrudnienia jest umowa o pracę z płatnymi nadgodzinami. Te ostatnie potrafią być zaskakująco atrakcyjne, szczególnie za pracę w święta czy na nocne zmiany.

Wysokość wynagrodzenia kierowcy autobusu zależy od doświadczenia, wysokiej kultury jazdy, braku mandatów oraz skarg od pasażerów, a także od miejsca pracy i rodzaju przewoźnika. Na największe zarobki mogą liczyć kierowcy obsługujący połączenia dalekobieżne, choć warto pamiętać, że to uciążliwa i męcząca praca, która wymaga kilkudniowych nieobecności w domu. Nieco gorzej można zarobić za jazdę autokarem wycieczkowym na wynajem, zaś najmniej otrzymają kierowcy komunikacji lokalnej. W zamian za niższą pensję mogą oni liczyć na liczne przerwy oraz krótsze godziny pracy.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij