Jak sprostować świadectwo pracy?

Aktualizacja: 13 listopada 2024
4 min
Po rozwiązaniu lub zakończeniu umowy o pracę każdy pracownik musi otrzymać świadectwo pracy od byłego pracodawcy. Jest to dokument, który podsumowuje historię zatrudnienia – zawiera też informacje o ewentualnym zwolnieniu dyscyplinarnym. Czasami jednak zdarzają się w nim błędy. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak sprostować świadectwo pracy?Jak sprostować świadectwo pracy?

Jakie błędy pojawiają się w świadectwie pracy?

Świadectwo pracy powinno rzetelnie odzwierciedlać historię zatrudnienia pracownika. Niestety w praktyce często zdarzają się różne błędy. Jakie?

Najczęstsze pomyłki dotyczą dat zatrudnienia i zwolnienia, nieprawidłowo podanych informacji o wykorzystanych urlopach oraz błędów we wskazaniu podstawy rozwiązania stosunku pracy. Wszystkie te niedokładności powinny zostać jak najszybciej sprostowane, aby świadectwo pracy było zgodne ze stanem faktycznym. Nieprawidłowości są niekorzystne dla pracownika, bo sugerują istnienie nieistniejących problemów, które często utrudniają znalezienie nowej pracy.

Oprócz oczywistych błędów merytorycznych zdarzają się także błędy formalne, które choć mogą wydawać się mniej znaczące, ale również wymagają poprawy. Najczęściej są to nieprawidłowości w podpisach (lub w ogóle brak podpisu – tak, to się zdarza!), brak pieczęci firmowej lub niewłaściwe wskazanie pełnomocnika, który wystawia świadectwo pracy. Błędy formalne też należy skorygować, szczególnie jeśli podważają wiarygodność wystawionego dokumentu.

Jakie są podstawy prawne do sprostowania świadectwa pracy?

Kodeks pracy przewiduje, że pracownik ma prawo domagać się sprostowania świadectwa, jeśli zawiera ono błędy lub nieścisłości. Artykuł 97 § 2 Kodeksu pracy precyzuje, że w przypadku gdy świadectwo pracy jest nieprawidłowe lub niekompletne, pracownik może w ciągu 14 dni od otrzymania dokumentu złożyć wniosek o sprostowanie do pracodawcy. Pracodawca natomiast ma obowiązek ustosunkować się do takiego wniosku w ciągu 7 dni, a jeżeli uzna żądanie pracownika za zasadne, powinien niezwłocznie wydać nowe świadectwo.

Jeżeli jednak pracodawca odmówi sprostowania świadectwa, pracownik ma prawo zwrócić się do sądu pracy. Zgodnie z przepisami pracownik może w ciągu 7 dni od uzyskania odmowy złożyć odwołanie do sądu pracy, który rozpatrzy, czy istnieją podstawy do sprostowania dokumentu. Takie postępowanie sądowe jest zazwyczaj procedurą stosunkowo krótką (znacznie krótszą, niż pozwy w razie innych nieprawidłowości), a sądy w takich przypadkach często przychylają się do wniosków pracowników, o ile przedstawione przez nich dowody jasno wskazują na błędy w świadectwie pracy.

Jak poprawnie złożyć wniosek o sprostowanie świadectwa pracy?

Aby skutecznie doprowadzić do sprostowania świadectwa pracy, pracownik powinien złożyć odpowiednio sformułowany wniosek. W dokumencie tym należy dokładnie wskazać, jakie błędy zostały popełnione i jakie informacje powinny zostać sprostowane. Precyzja jest bardzo ważna, bo w razie odmowy ze strony pracodawcy dokument posłuży jako podstawa do odwołania do sądu pracy.

Forma wniosku o sprostowanie jest właściwie dowolna, poza tym, że musi spełniać rygory oficjalnego pisma urzędowego. A więc musisz na nim zamieścić datę, miejsce, szczegółowe informacje o nadawcy i odbiorcy, a także swój własnoręczny podpis. Wniosek możesz złożyć osobiście, wysłać pocztą lub e-mailem do odpowiedniej osoby. Jeśli przewidujesz problemy ze strony swojego byłego pracodawcy, zachowaj dowody odebrania lub przyjęcia wniosku.

Co zrobić, jeśli pracodawca odmawia sprostowania świadectwa pracy?

W przypadku odmowy sprostowania świadectwa pracy przez pracodawcę możesz skierować sprawę do sądu pracy. Odmowa pracodawcy powinna być przekazana na piśmie, aby mogła stanowić formalny dowód w postępowaniu sądowym. Pracownik ma wtedy 7 dni od otrzymania odmowy na wniesienie pozwu o sprostowanie świadectwa do sądu pracy. Jest to stosunkowo krótki termin, dlatego ważne jest, aby działać sprawnie i nie zwlekać z podjęciem kolejnych kroków. Procedura jest dość prosta, ale łatwo jest samodzielnie popełnić błąd, dlatego należy wówczas skorzystać z pełnomocnika lub uzyskać bezpłatną pomoc prawną w odpowiednim miejscu.

Jakie są konsekwencje błędnego świadectwa pracy dla pracownika?

W przypadku zatrudnienia u nowego pracodawcy nieprawidłowe informacje na świadectwie pracy wpływają na ocenę wiarygodności pracownika. Dotyczy to zwłaszcza dat zatrudnienia oraz podstawy rozwiązania umowy. Poza tym jeśli świadectwo zawiera nieprawidłowe informacje o wykorzystywanych urlopach czy też okresach niezdolności do pracy, spowoduje to problemy przy wyliczeniu należnych świadczeń.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij