Praca jako hostessa – zarobki, wymagania i zakres obowiązków

Zdjęcia profilowe Marek Wojna
Marek Wojna
Ekspert kariery w Students.pl
Aktualizacja: 6 czerwca 2022
4 min
Każdy choć raz w życiu spotkał osoby, które pracują jako hostessa lub host. Najczęściej kojarzeni są oni z degustacji w supermarketach lub roznoszenia ulotek, jednak zakres ich działań jest znaczne szerszy. Praca w tym zawodzie opiera się głównie na bezpośredniej promocji wydarzeń i produktów, ale nie tylko. Samo słowo hostessa oznacza gospodynię, która dba o swoich gości. Czym dokładnie zajmują się hostessy? Czy jest to również praca dla mężczyzn? Jakie trzeba spełniać warunki i co najważniejsze, ile zarabiają hostessy? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej!Praca jako hostessa – zarobki, wymagania i zakres obowiązków

Czym zajmuje się hostessa?

Hostessa to osoba, która zajmuje się profesjonalnym promowaniem różnorodnych imprez lub produktów. Tak naprawdę zakres obowiązków w tym zawodzie jest szeroki. Najczęściej hostessy zatrudniane są do przeprowadzenia bezpośrednich kampanii promocyjnych na targach, wystawach, w klubach nocnych, w supermarketach, na imprezach sportowych, konferencjach, a także bankietach. Głównym zadaniem podczas takich uroczystości jest pełnienie roli reprezentatywnej i promowanie przedmiotu, oferty lub usługi firmy. Do obowiązków w takiej pracy należy także witanie i żegnanie gości, udzielanie wszelkich informacji na temat usługi, produktu czy samego wydarzenia, wydawanie materiałów promocyjnych. To jednak nie wszystkie zadania, często hostessa wręcza nagrody, kwiaty i upominki, pozuje do zdjęć z uczestnikami wydarzenia oraz prowadzi rozmowy grzecznościowe. Coraz częściej na poszukiwane są hostessy, które w ramach swojej pracy przeprowadzają ankiety lub zbierają dane osób, które wyraziły zainteresowanie produktem lub usługą.

Jak zostać hostessą?

Wielu osobom praca hostessy kojarzy się głównie z kobietami. Nic bardziej mylnego, w tym zawodzie mogą realizować się również panowie – hostowie. Ze względu na charakter tej pracy, jest ona skierowana dla osób w przedziale wiekowym od 18 do 30 lat. Ze względu na to, że praca kierowana jest dla osób młodych, trudno wymagać od takich osób dużego doświadczenia. Tak naprawdę, aby zostać hostessą lub hostem, nie trzeba spełniać szczególnych wymagań. Wymagane kompetencje zależą od konkretnej oferty. Trudniej będzie uzyskać angaż podczas prestiżowych targów, bez wcześniejszego doświadczenia, jednak praca na promocji w supermarkecie nie będzie już tak mocno wymagająca.

Jakie umiejętności i predyspozycje musi posiadać hostessa?

Wykonując ten zawód, należy posiadać wysoką kulturę osobistą oraz być osobą komunikatywną. Przydatna jest także umiejętność poprawnego formułowania zdań oraz dobra dykcja. Takie cechy pozwolą nawiązać kontakt i ułatwią komunikację podczas różnych wydarzeń. Ze względu na charakter pracy i styczność z różnymi ludźmi, ważne jest także radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami. Z pewnością takie osoby muszą wyróżniać się pogodnym usposobieniem, niezwykłą cierpliwością i wyrozumiałością oraz otwartością i spostrzegawczością. Sama praca bardzo często ma charakter stojący, dlatego należy pamiętać, że nie jest ona odpowiednia dla osób mających problemy zdrowotne. Przeszukując ogłoszenia, można natrafić również na takie, gdzie podane są wymagania dotyczące wyglądu. Najczęściej jest to wzrost minimum 170 cm, zgrabna sylwetka oraz miła aparycja. W przypadku prezentacji w supermarketach lub eventach kulinarnych obowiązkowe jest także posiadanie książeczki sanepidu. Przy okazji angażu w większych, prestiżowych wydarzeniach wymagana jest komunikatywna znajomość języka angielskiego lub umiejętność prowadzenia rozmów biznesowych. Jeśli angaż dotyczy np. animacji dla dzieci, preferowane są kompetencje pedagogiczne. Wszystko zależy zatem od konkretnego wydarzenia, na które poszukiwana jest hostess.

Gdzie szukać pracy jako hostessa?

Hostessy najczęściej zatrudnione są na zasadzie umowy o zlecenia lub o dzieło. Tryb samej pracy jest mocno sezonowy, weekendowy. Najwięcej ofert pojawia się w okresie wakacyjnym lub przed większymi świętami. Jeśli chodzi o szukanie zleceń, to są dwie możliwości – grupy na portalach społecznościowych oraz agencje. Ogłoszenia na takich stronach, głównie różnych grupach na Facebooku, pochodzą od agencji i bezpośrednio od organizatorów. Zaletą takich grup jest duża różnorodność ogłoszeń. Na Facebooku istnieje ponad 100 grup zrzeszających osoby zainteresowane pracą w tym zawodzie. Druga możliwość to szukanie zleceń za pomocą agencji hostess. W takim przypadku jest to nieco bezpieczniejsza opcja i warto rozważyć ją na samym początku swojej pracy.

Ile zarabia hostessa?

Wynagrodzenie hostess jest różnorodne i zależy od bardzo wielu czynników, m.in.: miejsce pracy, zakres obowiązków, sposób znalezienia zlecenia, wieku, doświadczenia czy dodatkowych kompetencji. Najmniejsze zarobki dotyczą hostess, które zatrudnione są przy promocji w supermarketach. Stawka za godzinę pracy wynosi 12-17 zł netto. Podczas prestiżowych wydarzeń, targów lub bankietów stawka może wahać się od 20 do 50 zł netto. Szukając zleceń na własną rękę, hostessa może liczyć na wyższe wynagrodzenie, niż w przypadku angażu z agencji. Jeśli praca wymaga znajomości języka obcego, to kwota może wynosić nawet 200 zł netto za godzinę. W przypadku obsługi klientów premium i marek luksusowych wynagrodzenie może osiągać nawet do kilku tysięcy złotych za dzień pracy.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij