Praca jako copywriter – ile można zarobić na pisaniu tekstów?
Czym zajmuje się copywriter?
Copywriter to osoba zajmująca się profesjonalnym pisaniem tekstów użytkowych zgodnie z wymogami pracodawcy. Termin „teksty użytkowe” jest niezwykle rozległy i obejmuje szereg różnych form, ale najczęściej zleceniodawcy potrzebują opisów produktów oraz kategorii sklepowych, artykułów tematycznych, poradników oraz tekstów sprzedażowych, czyli sloganów, ofert, artykułów sponsorowanych itd. Warto przy tym zaznaczyć, że copywriter wcale nie musi być ekspertem w dziedzinie, o której pisze. Niezbędne informacje uzyskuje się w drodze researchu – trwa to zazwyczaj od kilkunastu minut do kilku godzin. Najważniejsza jest umiejętność pisania dobrych tekstów – pochwalić nią się mogą nieliczni. Dobry tekst jest poprawny pod względem językowym, atrakcyjny oraz użyteczny dla czytelnika, ale też doskonale zoptymalizowany pod kątem SEO. A zatem skuteczny copywriter powinien napisać taki tekst, który odpowie na pytania i wątpliwości czytelników, ale przede wszystkim zostanie przez nich przeczytany – a więc znajdzie się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania w Google. Oczywiście o ile wymaga tego pracodawca – często copywriter ma napisać tekst, który po prostu przekona czytelnika do zakupu reklamowanego produktu. Tak naprawdę najważniejsze jest spełnienie wymagań zleceniodawców.
Jakie rodzaje tekstów tworzą copywriterzy?
Wspomnieliśmy już pokrótce o kilku najpopularniejszych rodzajach tekstów, jakie pisują copywriterzy, ale tak naprawdę na rynku można znaleźć zlecenia na niemal wszystko, co tylko może ci przyjść na myśl. Co istotne, osoby z dużym doświadczeniem w branży dzielą twórców tekstów użytkowych na copywriterów oraz content writerów. Ci drudzy tworzą treści na różne strony internetowe i specjalizują się w tekstach blogowych czy poradnikach, podczas gdy ci pierwsi zajmują się pisaniem tekstów sprzedażowych, a więc opisów produktów, artykułów sponsorowanych itd. Rozróżnienie to funkcjonuje w branży, ale jest nieformalne, a większość pracodawców mianem copywritera określa osobę piszącą teksty użytkowe za pieniądze. Warto też zaznaczyć, że copywriter nie jest redaktorem ani korektorem (choć może też pracować w tym charakterze), a także nie tworzy utworów literackich na zamówienie. Copywriter może natomiast być ghostwriterem, choć w Polsce ze względu na przepisy prawa autorskiego zdarza się to bardzo rzadko. Istnieje też mocno rozwinięty segment SEO copywritingu, czyli pisania przeciętnych tekstów z myślą nie o ludziach, a o robotach wyszukiwarek intenretowych. Są to tzw. artykuły zapleczowe i precle, których najważniejszym zadaniem jest wspieranie pozycjonowania strony. SEO copywriter musi pracować w szybkim tempie – za każdy tekst zarabia on grosze, ale ponieważ są to teksty proste, może dostarczyć ich dziennie nawet kilkadziesiąt.
Jak zostać copywriterem?
By żyć z pracy jako copywriter, nie trzeba legitymować się żadnym wykształceniem. Pracodawcom zależy jedynie na tym, by otrzymać dobry tekst, napisany zgodnie z ich wytycznymi oraz dostarczony w terminie. Jeżeli umiesz pisać, to te trzy warunki powinny być proste do spełnienia, zaś prawdziwym problemem będzie... znalezienie pracodawcy. Nie oszukujmy się – większość zleceniodawców ocenia copywriterów na podstawie doświadczenia oraz portfolio, w którym można znaleźć kilka lub kilkanaście ich najlepszych realizacji. W przypadku bardziej specjalistycznych dziedzin (np. glebogryzarki, fotowoltaika, prawo podatkowe) istotna jest też wiedza oraz znajomość zagadnienia, potwierdzona dobrej jakości artykułami eksperckimi. Zważywszy na to, początkujący copywriter może mieć duży problem ze znalezieniem zlecenia. Rozwiązaniem tego problemu jest albo szukanie nisko płatnych ofert dla osób bez doświadczenia, albo wypełnienie portfolio kilkunastoma przykładowymi tekstami stworzonymi specjalnie na tę okazję. Gdy zrealizujesz już trochę zleceń, to świat stanie przed tobą otworem – doświadczeni copywriterzy są poszukiwani przez pracodawców, dzięki czemu mogą liczyć na zaskakująco duże zarobki.
Praca jako copywriter na etacie czy jako freelancer – co wybrać?
Jak wynika z badań rynku, nieco ponad połowa copywriterów to freelancerzy, czyli osoby, które nie pracują dla jednej firmy, a przyjmują zlecenia od wielu pracodawców. Praca na własny rachunek daje swobodę oraz generalnie wiąże się z dużo wyższymi zarobkami, ale też sporym ryzykiem. Zdarzają się miesiące, gdy zleceń jest niewiele, przez co faktyczne wynagrodzenie może się wahać. Natomiast praca jako copywriter na etacie zapewnia stabilność, co dla wielu osób będzie kluczową zaletą. Jeżeli wahasz się nad wyborem jednej z tych dwóch ścieżek, rozważ rozpoczęcie pracy jako freelancer – jeżeli nie będzie ci to odpowiadało, zawsze możesz zatrudnić się na etacie!
Ile zarabia copywriter?
Średnie zarobki copywriterów wynoszą ok. 4200 zł brutto na miesiąc. W zawodzie tym można zaobserwować ogromne widełki wynagrodzeń, mieszące się w przedziale od 500 zł do 12000 zł miesięcznie. Skąd tak wielkie rozbieżności? Duża część copywriterów traktuje swoje zajęcie jak pracę dodatkową. W końcu jako freelancer można pracować tyle, ile ma się ochotę, a więc nawet te kilkanaście godzin w miesiącu. Dla wielu osób pisanie tekstów to idealny sposób na podreperowanie domowego budżetu niskim kosztem. Natomiast najlepsi copywriterzy prowadzą własną działalność gospodarczą i często pracują więcej niż osiem godzin dziennie, co przekłada się na ich zarobki. Wspomniana średnia dotyczy zatem copywriterów zatrudnionych na etacie – freelancerzy tak naprawdę zarobią tyle, ile zapracują.
Jak rozliczają się copywriterzy?
W przypadku copywriterów będących freelancerami istnieje szereg sposobów na rozliczanie się z wykonanej pracy. Zazwyczaj zleceniodawcy płacą albo stałą stawkę za tysiąc znaków ze spacjami (zzs), albo za jeden tekst. Natomiast za granicą, szczególnie w kręgu krajów anglosaskich, najpopularniejsze jest rozliczenie za każde napisane słowo. Planując wycenę tekstów, warto pamiętać, że jedno słowo w języku polskim ma średnio ok. 7,2 znaku ze spacjami. Jeżeli chodzi o rynkowe stawki, te zmieniają się z czasem i zależą od wymagań zleceniodawców. Za zwykły artykuł blogowy początkujący copywriter może otrzymać od 8 do 12 zł netto za tysiąc zzs, podczas gdy doświadczeni twórcy pracują za stawki od 15 do 40 zł netto za tysiąc zzs. Co ciekawe, w przypadku specjalistycznych tekstów stawki potrafią przekraczać nawet 100 zł netto za tysiąc zzs. To właśnie dlatego jeśli chcesz podjąć pracę jako copywriter, koniecznie rozważ zdobycie wiedzy eksperckiej z jednej lub kilku niszowych dziedzin – czas poświęcony na naukę prędzej czy później zwróci się z nawiązką!