Aktualizacja: 18 lipca 2021
3 min
Nie jest ważne kogo Ty znasz, lecz kto zna Ciebie. To słowa, które odmieniły świat. Podobnie jak teoria, że tylko sześć osób oddziela nas od dowolnej, wybranej przez nas na świecie osoby. Jak skontaktować się z nimi? To możliwe. A wszystko dzięki networkingowi.

Networking to strategia polegająca na przekuwaniu kontaktów w kontrakty. W ostatnich latach zyskująca na popularności dzięki organizowaniu spotkań networkingowych, podczas których uczestnicy wymieniają się wizytówkami, opowiadając jednocześnie o prowadzonych przez siebie biznesach.

Spotkanie networkingowe przebiega najczęściej według ściśle określonej agendy, prowadzonej przez uczestników, którzy dla danej grupy networkingowej zasłużyli się szczególnie i zostali mianowani jej zarządem. Grupa spotyka się zawsze cyklicznie – najczęściej raz w tygodniu. Dwoma najistotniejszymi punktami spotkania jest prezentacja uczestników grupy oraz tak zwane przekazanie rekomendacji. W trakcie prezentacji, każda z osób prezentujących swój biznes, poza przedstawieniem siebie i firmy, zgłasza również tak zwane zapotrzebowanie, czyli wyjawia innym uczestnikom do jakiej firmy lub osoby chciałaby móc dotrzeć ze swoim produktem lub usługą. Natomiast przekazanie rekomendacji oznacza umożliwienie nawiązania kontaktu zgłoszonego podczas prezentacji i zapotrzebowania. Warto tutaj wspomnieć, że przekazanie rekomendacji to nie tylko podanie numeru kontaktowego lub adres e-mail do osoby, do której kontaktu ktoś poszukuje. Rekomendacja to ocieplenie takiego kontaktu przed jego nawiązaniem przez osobę, która go potrzebuje.

Najłatwiej będzie posłużyć się przykładem. Jeśli uczestniczymy w spotkaniu networkingowym, podczas którego jeden z przedsiębiorców, zajmujący się montażem okien zgłosi, iż poszukuje kontaktu do właściciela budowanego nieopodal hotelu, a my znamy akurat tego właściciela, to chcąc dobrze przygotować uczestnikowi spotkania grunt pod zrobienie biznesu, najpierw kontaktujemy się z właścicielem budowanego hotelu i polecamy mu instalatora okien, którego poznaliśmy i prosimy, aby wysłuchał jego oferty. Po uzyskaniu zgody, przekazujemy w części rekomendacyjnej kontakt do właściciela hotelu informując jednocześnie, że rekomendacja została już przygotowana i właściciel czeka na telefon.

W Polsce istnieje co najmniej kilka organizacji networkingowych, z których najpopularniejszą i najlepiej rozwiniętą jest BNI, która doczekała się w Polsce już kilkudziesięciu grup w każdym z większych miast. BNI powołał do życia Ivan Misner, a do Polski wprowadził ją w 2006 roku Grzegorz Turniak.

Członkowie BNI oraz innych organizacji odnotowują nieraz kilkusetprocentowy wzrost obrotów dzięki zaangażowaniu się w aktywny networking i poszukiwanie klientów poprzez rekomendacje. Należy jednak pamiętać, że uczestnictwo w spotkaniach networkingowych wymaga od nas, aby nie tylko brać, ale też i dać coś od siebie. Jedną z naczelnych zasad BNI jest „Giver’s gain”, co przetłumaczono na język polski jako „Dający dostaje”.

Ivan Misner, założyciel BNI, powtarza, że proces budowania trwałych relacji biznesowych składa się z trzech kroków: V-C-P.

V- Visibility – stwórz możliwość, byś mógł zaistnieć, przyjdź na spotkanie, daj się znaleźć w social media i rób to w sposób przemyślany.

C- Credibility – bądź wiarygodny w tym, co robisz; znaj swoje mocne strony, bądź autentyczny i spójny z wartościami, którymi się kierujesz w życiu.

P- Profitability – bądź gotów do korzystania z relacji biznesowych dla swoich celów, jak i do wspierania innych w rozwijaniu ich biznesu. Tu obowiązuje zasada wzajemności.