Aktualizacja: 2 września 2021
1 min
KPI – ten tajemniczo brzmiący skrót pochodzi od pierwszych liter angielskich słów Key Performance Indicators, co po przełożeniu na język polski oznacza w dosłownym tłumaczeniu „kluczowe wskaźniki efektywności”. I taką właśnie rolę pełnią KPI. Są to finansowe i niefinansowe wskaźniki, które wykorzystywane są do zmierzenia poziomu zaawansowania realizacji celów w firmie.Co to jest KPI?

W zależności od branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo, wskaźniki KPI są różne. Nie ma jednego, uniwersalnego zestawu wskaźników, który byłby dopasowany do każdej branży.

KPI cechują natomiast pewne charakterystyczne właściwości wspólne. Wskaźniki efektywności muszą być mierzalne, co pozwala na obserwację ich zmian, tworzenia analiz tendencji itd. Muszą być one dopasowane do konkretnych celów, na jakie nakierowaliśmy przedsiębiorstwo, a KPI ma za zadanie zweryfikować poziom realizacji tych celów.

KPI stosuje się zarówno w branży produkcyjnej jak i w sprzedaży czy marketingu. Jednak ich wyznaczenie to tylko początek procesu. Kolejnym etapem postępowania jest użycie odpowiednich narzędzi do gromadzenia i przeprowadzenia analizy zgromadzonych informacji. Dane, które zostały pozyskane za pomocą kluczowych wskaźników efektywności należy w odpowiedni sposób przetworzyć i opracować, aby następnie na ich podstawie możliwe było podjęcie konkretnych i skutecznych działań w stronę dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Polityka cookies | Polityka prywatności | Zamknij