Co to jest inflacja?

Aktualizacja: 17 września 2021
2 min
„Pieniądz tańszy już od śmieci” rzekł kiedyś pewien znany, polski bard. Wprawdzie nie miał wtedy na myśli zjawiska inflacji, ale analizując na czym ona polega można z powodzeniem przytoczyć tę sentencję. Jeśli zatem idziesz do sklepu i za 100 złotych kupujesz te same produkty co pół roku wcześniej za 60 lub 70 to znaczy, że masz do czynienia właśnie ze zjawiskiem galopującej inflacji, czyli powszechnego wzrostu cen.

Inflacja to nic innego jak wzrost cen wszystkich dóbr, jakie na co dzień nabywamy na rynku materiałów konsumpcyjnych. I nie dotyczy to wyłącznie artykułów spożywczych, lecz także chemicznych, kosmetycznych, dóbr trwałych, lecz także surowców lub usług. Zjawisko inflacji nie występuje bez powodu. Jedną z jej głównych przyczyn jest nadmierna emisja pieniądza przez bank centralny, czyli tak zwane dodrukowywanie gotówki. Do tego dochodzi jeszcze bardzo gwałtowny wzrost kosztów produkcji (np. w przypadku surowców energetycznych), zbyt wysokie wydatki budżetu względem wpływów, nadmiernie rozwinięty poziom inwestycji, które nie zwracają się w założonym czasie, wadliwa struktura gospodarki.

Wystąpienie inflacji, poza suchym określeniem o spadku wartości pieniądza powoduje także wśród konsumentów chęć zbycia pieniądza o niskiej wartości poprzez nabywanie takich dóbr, których wartość nie ulega pomniejszeniu. Powoduje to, że tylko niektóre sektory gospodarki odnotowują wzrosty. Z kolei wzrost tylko niektórych cen powoduje reakcje łańcuchowe wzrostu cen innych produktów, które są powiązane ze sobą, jak dzieje się na przykład w przypadku cen benzyny – ilekroć podrożeje paliwo, wtedy rosną ceny wszelkich towarów, gdyż wzrastają koszty transportu dóbr.

Dodatkowo, firmy zarówno produkcyjne jak i usługowe ponoszą najczęściej dodatkowe koszty przy okazji wystąpienia inflacji, gdyż zmuszone są one podnieść swoje ceny, a co za tym idzie – wprowadzić zmiany np. w cennikach na stronach internetowych, banerach reklamowych lub jak w przypadku firm gastronomicznych - wydrukować nowe karty menu, co pociąga za sobą dodatkowe koszty.

Inflacje można podzielić na kilka rodzajów ze względu na jej poziom – licząc od największej, a zatem najgroźniejszej hiperinflacji, która występuje gdy miesięczny wzrost cen przekroczy 150 procent względem okresu poprzedniego, galopująca – przy rocznym wzroście od 10% w górę, umiarkowana, która waha się od 5 do 10 procent oraz inflacja pełzająca – o wartości do 5% wzrostu cen w ujęciu rocznym.