Co to jest compliance?
Pojęcie, a zarazem podejście nazywane z angielskiego Compliance czyli „zgodność”, to sposób prowadzenia biznesu w taki sposób, aby zachować zgodność jego funkcjonowania z ustalonymi odgórnie standardami.
Przedsiębiorstwo zorganizowane w myśl compliance funkcjonuje w sposób ustrukturyzowany, w którym każda jednostka ma ściśle określone zadania i obowiązki, a cała firma postępuje zgodnie z krajowymi, międzynarodowymi i/lub lokalnymi przepisami, w tym również zgodnie z przepisami, które dotyczą konkretnej firmy, a które zostały ustalone przez osoby, zasiadające na stanowiskach kierowniczych.
Poza przestrzeganiem przepisów, przedsiębiorstwo działające zgodnie z ideą compliancebędzie opracowywać, zapisywać, gromadzić i przekazywać nowo przybywającym do firmy pracownikom dobre praktyki działania firmy, które zazwyczaj powstają na skutek wielomiesięcznego lub wieloletniego analizowania działań własnych firmy, zmieniania ich i testowania różnych wariantów pracy tak, aby odkryć najbardziej efektywne i najbardziej ekonomiczne metody działania, które w efekcie mogą dać najbardziej pożądany efekt końcowy w postaci np. dobrego wyrobu lub fachowo zrealizowanej usługi.
Aby wdrożenie compliancebyło jak najbardziej efektywne, firma musi przygotować się na uruchomienie tego systemu pracy zarówno w sposób zewnętrzny jak i wewnętrzny. Płaszczyzna wewnętrzna to właśnie szereg przepisów, standardów i dobrych praktyk, które stanowią podstawy etycznego i opłacalnego działania firmy. Zaś płaszczyzna zewnętrzna to zachowanie uczciwości podczas współpracy z kontrahentami, klientami, innymi instytucjami, wraz z dbałością o to, aby wszelkie zawierane z nimi umowy były zgodne z prawem oraz aby wszelkie tajemnice zawodowe oraz wrażliwe dane osobowe pozostały nieujawnione osobom lub firmom trzecim. W zakres działań zewnętrznych wlicza się również zwalczanie wszelkich prób manipulacji finansowych w przedsiębiorstwie czy eliminacja zagrożenia wycieku danych wrażliwych.