Aktualizacja: 18 września 2021
5 min
Znacie powiedzenie “Wyróżnij się albo zgiń”? W dzisiejszym świecie dotarcie do klienta i sprzedanie mu swojego produktu nie należy do łatwych zadań. Rozwój internetu i błyskawicznych metody komunikacji, a także usprawnienie łańcucha dostaw sprawiły, że osoba poszukująca konkretnej usługi lub towaru może wybierać spośród ofert z całego kraju, a nawet świata, a nie tylko uwzględniać to, co jest dostępne na lokalnym rynku, jak to miało miejsce jeszcze 20-30 lat temu. W takiej rzeczywistości sprawny marketing pozwalający na dotarcie do klienta, zrozumienie jego potrzeb i dostarczenie mu dokładnie tego, czego potrzebuje, wydaje się być niezbędny do osiągnięcia sukcesu.Co po marketingu?

Studia na kierunku marketing

Nauka na kierunku marketing przebiega dwuetapowo. Studia I stopnia trwają 3 lata, kończą się obroną pracy licencjackiej i uzyskaniem tytułu licencjata. Chcąc uzyskać tytuł magistra, należy kontynuować kształcenie na 2-letnich studiach magisterskich.

W ofercie uczelni marketing może figurować jako niezależny kierunek bądź też być specjalnością do wyboru na innych kierunkach (głównie na zarządzaniu). Marketing można studiować w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym (wieczorowo lub zaocznie ze zjazdami w wybrane soboty i niedziele bądź piątki, soboty i niedziele w zależności od uczelni). Niektóre szkoły (na przykład Akademia Leona Koźmińskiego) uruchomiły także studia niestacjonarne online, w ramach których zdecydowana większość zajęć prowadzona jest zdalnie, a tylko 2 zjazdy w semestrze odbywają się stacjonarnie.

Marketing jest dziedziną interdyscyplinarną. Studenci tego kierunku zdobywają wiedzę z zakresu podstaw zarządzania, prawa cywilnego, ekonomii, statystyki, finansów i rachunkowości czy psychologii. Uczą się między innymi prowadzenia badań marketingowych, wykorzystywania nowoczesnych technologii w biznesie, zarządzania marketingiem, budowania relacji z klientami, analizy branży i oceny efektywności prowadzonych działań. Program studiów różni się w zależności od wybranej specjalności. Oto niektóre ze ścieżek kierunkowych możliwych do wybrania przez studentów marketingu:

  • reklama i public relations
  • e-marketing
  • handel i budowanie relacji z nabywcami
  • marketing miast i regionów
  • marketing międzynarodowy
  • analityka rynku
  • zarządzanie produktem
  • marketing, reklama i nowe media
  • content marketing
  • customer care
  • innowacyjny marketing
  • strategie i techniki sprzedaży

Na jakich uczelniach można studiować marketing?

Jeśli rozważacie karierę w marketingu, zapoznajcie się z ofertą następujących uczelni:

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Politechnika Lubelska
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
  • WIT Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania
  • Collegium Humanum
  • Warszawska Szkoła Zarządzania
  • Collegium Civitas
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
  • Akademia Ignatianum w Krakowie

Praca po marketingu

Praca w agencji reklamowej

Agencje reklamowe wspierają swoich klientów w takich kwestiach jak budowanie wizerunku firmy, tworzenie strategii sprzedaży, promowanie konkretnych usług i produktów oraz zdobywanie kontrahentów. Dbają także o odpowiednią reprezentację klienta w mediach społecznościowych oraz dostarczają dane na podstawie analizy rynku. Kariera w agencji reklamowej to dobra propozycja dla osób kreatywnych, komunikatywnych oraz otwartych na zdobywanie nowych doświadczeń i podwyższanie swoich kwalifikacji.

Praca w dziale reklamy/komunikacji większej firmy

Wiele firm posiada własne działy zajmujące się reklamą, marketingiem, public relations czy komunikacją z klientem. Do zadań osoby podejmującej pracę w takim miejscu będzie należało na przykład opracowywanie strategii sprzedaży, badanie potrzeb i satysfakcji klienta, opracowywanie akcji promocyjnych, reprezentowanie firmy na imprezach branżowych, prowadzenie kampanii reklamowych w internecie czy redagowanie tekstów marketingowych.

Product Manager

Podejmując się pracy w zawodzie Product Managera, będziecie niejako opiekunami konkretnych produktów lub kategorii produktów. Do waszych obowiązków będzie należało opracowywanie planów marketingowych i mediowych, analizowanie konkurencyjności produktu, tworzenie kampanii ATL/BTL, przygotowywanie koncepcji rozwoju produktu i troska o dobry wizerunek firmy.

Specjalista ds. sprzedaży internetowej

Polski rynek sprzedaży internetowej wyróżnia się jedną z największych dynamik wzrostu w europejskiej gospodarce. Według ekspertów PwC w 2020 r. polska branża e-commerce była warta 100 mld złotych. Nie bez powodu na sprzedaż produktów i usług w internecie decyduje się więc coraz więcej firm. Specjalista ds. e-commerce odpowiada między innymi za prowadzenie sprzedaży na różnych platformach zakupowych, wystawianie produktów, tworzenie ofert cenowych, opracowywanie planów promocyjnych, projektowanie ścieżek zakupowych oraz tworzenie tekstów reklamowych.

Analityk rynku

Jeśli nie przeraża was praca z dużą ilością danych, jesteście skrupulatni i lubicie rozumieć, co z czego wynika, jako absolwenci marketingu możecie wybrać karierę analityka rynku. W tym zawodzie niezbędna jest rozległa i aktualna wiedza na temat procesów biznesowych zachodzących na rynku, w którym uczestniczy klient lub pracodawca. Analityk zbiera dane na temat cen, ofert i technologii, nadzoruje procesy wdrożeniowe i jest głosem doradczym w zakresie wprowadzania nowych strategii i rozwiązań.

Ekspert ds. badań marketingowych

Bez względu na to, o jaki produkt chodzi, jedną z najcenniejszych informacji dla sprzedawcy jest to, kim są i czego potrzebują jego klienci. Takich danych dostarczają badania marketingowe projektowane, przeprowadzane i opracowywane przez przeszkolonych ekspertów. Znajdują one zastosowanie przede wszystkim przy tworzeniu kampanii reklamowych.

Copywriter

Podstawowym założeniem content marketingu - jednej ze strategii marketingowych, jest dostarczanie potencjalnemu klientowi użytecznych i wartościowych treści, na przykład artykułów czy infografik. Tworzeniem tego typu materiałów zajmują się copywriterzy.

Specjalista ds. SEO

Jak sprawić, aby spośród tysięcy podobnych produktów w internecie klient trafił właśnie na nasz? Należy zadbać o SEO, czyli optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jeśli interesujecie się marketingiem w internecie, popularny obecnie zawód specjalisty ds. SEO może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Social Media Manager

O tym, że media społecznościowe to potęga, nikogo nie trzeba przekonywać. Ich potencjał marketingowy w kontekście prezentacji produktów i budowania relacji z klientem jest ogromny. Po ukończeniu studiów na kierunku marketing będziecie mogli z powodzeniem zająć się reprezentowaniem firm w mediach społecznościowych. Taka praca obejmuje na przykład redagowanie postów, tworzenie grafik, relacji, filmów i transmisji na żywo, prowadzenie interakcji z użytkownikami i moderowanie komentarzy.

Specjalista do spraw customer experience

Jako marketingowcy będziecie mogli również podjąć pracę w stosunkowo nowej dziedzinie jaką jest UX/CX (user experience/customer experience) i zająć się analizą doświadczeń klienta oraz optymalizacją świadczonych usług. Specjaliści UX sprawdzają na przykład, czy aplikacja, którą firma proponuje klientom, jest wygodna w obsłudze, czy klient dzwoniący na infolinię nie napotyka na nieuprzejmego konsultanta lub czy podczas wizyty w sklepie internetowym nie natrafia na błędy, przez które nie może dokończyć zakupów.