Co po dziennikarstwie?
Studia na kierunku dziennikarstwo
Kształcenie na kierunku dziennikarstwo odbywa się zgodnie z systemem bolońskim, to znaczy, że jest dwuetapowe. Studia I stopnia trwają 3 lata i pozwalają na zdobycie tytułu licencjata. Studia II stopnia to studia magisterskie trwające 2 lata. Posiadając tytuł magistra i chcąc realizować się w pracy naukowo-dydaktycznej, można wziąć udział w rekrutacji do szkoły doktorskiej i podjąć studia III stopnia. Dziennikarstwo można studiować w trybie stacjonarnym (dziennie) oraz niestacjonarnym (zaocznie).
W programie studiów na kierunku dziennikarstwo znajdziemy szeroki wachlarz przedmiotów, które pozwolą młodym adeptom tej sztuki zarówno na zdobycie niezbędnej wiedzy z zakresu wybranych dziedzin (m.in. nauk społecznych, polityki, kultury), jak również na doskonalenie warsztatu. Należy podkreślić, że w zależności od uczelni, na którą się zdecydujecie, w waszym planie zajęć mogą znaleźć się różne przedmioty. Oto przykładowe zajęcia, które wymieniono w programie studiów I stopnia na wybranych uczelniach: filozofia, socjologia, ekonomia, etyka dziennikarska, teoria gatunków dziennikarskich, nauka o komunikowaniu, dziennikarskie źródła informacji, historia prasy i mediów, geografia polityczna i gospodarcza świata, psychologia społeczna, polski system polityczny, stylistyka i kultura języka, gatunki dziennikarskie w mediach, reklama, prawo prasowe, marketing i zarządzanie, public relations i nowe media. Studenci studiów licencjackich muszą odbyć praktyki zawodowe, m.in. z dziennikarstwa prasowego i telewizyjnego. Studia magisterskie pozwalają na pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu teorii komunikowania, metodologii nauk społecznych, kreatywnego pisania, dyplomacji publicznej, teorii internetu i marketingu. Główny nacisk na tym etapie kształcenia jest jednak położony na realizację przedmiotów ścieżkowych (specjalizacyjnych).
Dziennikarstwo to kierunek interdyscyplinarny i zróżnicowany. W jego ramach można realizować szereg ciekawych specjalności. Przygotowaliśmy dla Was zbiorczą listę specjalności prowadzonych na różnych uczelniach:
- dziennikarstwo prasowe i online
- creative writing
- media relations
- dziennikarstwo specjalistyczne
- dziennikarstwo muzyczne
- fotografia i film
- dziennikarstwo audiowizualne
- public relations i marketing medialny
- fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza
- dokumentalistyka - reportaż, film tv
- dziennikarstwo ekonomiczne i nowe media
- nowe media i komunikacja elektroniczna w organizacjach
- projektowanie komunikacji wizualnej i narracji
- zarządzanie komunikacją organizacji
- reklama i promocja
- dziennikarstwo sportowe i zarządzanie w sporcie
- zarządzanie i komunikowanie w biznesie
- marketing internetowy
- media i broker informacji
- reklama, concierge i PR
Na jakich uczelniach można studiować kierunki dziennikarskie?
Poszukując studiów dziennikarskich, w ofertach uczelni natrafimy na następujące nazwy kierunków:dziennikarstwo i komunikacja społeczna, dziennikarstwo, dziennikarstwo i medioznawstwo, komunikacja medialna i społeczna, dziennikarstwo i nowe media.
Kierunki dziennikarskie są prowadzone przez liczne uczelnie publiczne, w tym:
- Uniwersytet Warszawski
- Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Uniwersytet Łódzki
- Uniwersytet Wrocławski
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Uniwersytet Gdański
- Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
- Uniwersytet Rzeszowski
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Uniwersytet Zielonogórski
- Uniwersytet Szczeciński
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Uczelnie prywatne posiadające w swojej ofercie kierunki dziennikarskie to:
- Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
- SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie
- Dolnośląska Szkoła Wyższa
- Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
- Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
- Ateneum - Szkoła Wyższa w Gdańsku
- Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
- Collegium Civitas w Warszawie
- Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
- Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
- Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa
Praca po dziennikarstwie
Dziennikarz prasowy
Chociaż prasa zaliczana jest do mediów tradycyjnych, praca w redakcji gazety lub czasopisma to obecnie dużo więcej niż przygotowywanie materiałów, które mają ukazać się w druku. Podstawowa działalność większości redakcji obejmuje tworzenie treści dostępnych w internecie, często stanowiących niemalże relację na żywo z tego, co się dzieje. Wymaga to od dziennikarza umiejętności pracy pod presją czasu, a także sprawnej selekcji informacji.
Dziennikarz telewizyjny
Praca w telewizji to marzenie wielu młodych dziennikarzy, którzy chcieliby prowadzić autorskie programy. Niestety droga do osiągnięcia tego celu jest zazwyczaj dość długa, a czasem nieosiągalna. Praca dziennikarza telewizyjnego jest o tyle trudna, że wymaga nie tylko warsztatu i wiedzy, ale także odpowiedniej prezencji. Wiąże się także ze sporą dawką stresu - programy często prowadzone są na żywo. Należy pamiętać też, że poza dziennikarzami występującymi przed kamerą w redakcjach telewizyjnych pracują dziesiątki innych osób mających swój wkład w treści programów. Są to między innymi researcherzy, redaktorzy i wydawcy.
Dziennikarz radiowy
W dziennikarstwie radiowym podstawą jest głos. Jeśli jesteście posiadaczami ciepłego głosu, macie dobrą dykcję i poprawną wymowę, być może należycie do stosunkowo wąskiego grona osób, którym pisana jest kariera dziennikarza radiowego. Nad głosem można oczywiście pracować, dlatego ci z was, którzy marzą o pracy w radiowym studiu, nie powinni od razu porzucać marzeń. Podobnie jak w przypadku pracy w telewizji, praca w redakcji radiowej nie musi oznaczać prowadzenia audycji. Możecie zajmować się selekcją informacji, przygotowywaniem newsów i redakcją wiadomości.
Dziennikarz sportowy
Jesteście maniakami jakiejś dyscypliny sportowej? Śledzicie na bieżąco wszystkie rozgrywki? Znacie historię, nazwiska, daty i wszystkie detale związane z tym sportem? Jeśli dodatkowo posługujecie się poprawną polszczyzną, jesteście idealnym materiałem na dziennikarza sportowego. Taka osoba musi podzielać zainteresowania potencjalnych odbiorców, czyli tak samo jak oni być zafascynowana daną dyscypliną sportu. W innym przypadku tworzone przez nią artykuły, reportaże, komentarze czy relacje nie będą rozbudzały sportowych emocji. Praca dziennikarza sportowego to wspaniała okazja do połączenia pracy i pasji.
Redaktor serwisów internetowych
Współczesne media przeniosły się do internetu, stając się podstawowym źródłem informacji o aktualnych wydarzeniach. Na tej fali rozwinęły się liczne serwisy informacyjne, które funkcjonują wyłącznie w internecie - nie mają swojej edycji papierowej (np. Wirtualna Polska, Onet, Interia). Praca dziennikarza w serwisie internetowym wiąże się z tworzeniem artykułów, które spotkają się z zainteresowaniem jak największej ilości odbiorców. To wymaga znajomości określonych zasad, w tym SEO. Bardzo często konkretni redaktorzy są niejako przypisani do konkretnej tematyki, np. zajmują się wyłącznie tworzeniem treści o tematyce zdrowotnej, kulturalnej, społecznej czy motoryzacyjnej.
Social Media Manager
Media społecznościowe zawojowały świat i stały się kluczowym kanałem komunikacji z klientami. Absolwent dziennikarstwa to doskonały kandydat na Social Media Managera. Czym zajmuje się taka osoba? Opracowuje strategie obecności firm w social mediach, przygotowuje i publikuje posty, koordynuje i optymalizuje działania reklamowe, a także śledzi bieżące trendy i monitoruje działania konkurencji. Social Media Manager może być zatrudniony w agencjach zajmujących się marketingiem i PR, działach marketingu dużych firm, a także może pracować jako freelancer.
Copywriter
Praca jako copywriter polega na tworzeniu treści zgodnie z zasadami SEO (Search Engine Optimization), czyli w sposób zapewniający jak najlepszą widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych. Copywriter zajmuje się także analizą trendujących fraz i wyszukiwaniem słów kluczowych, które zwiększą szanse na pozycjonowanie strony na wysokich pozycjach.
Specjalista ds. marketingu
Studia dziennikarskie uczą tego, w jaki sposób komunikować się z drugim człowiekiem, co stanowi kluczowy aspekt jakichkolwiek działań marketingowych. Po ukończeniu studiów na kierunku dziennikarstwo będziecie mogli podjąć pracę w agencji reklamowej, agencji kreatywnej lub działach reklamy dużych firm i zajmować się opracowywaniem i wdrażaniem strategii marketingowych dla produktów i usług.
Specjalista ds. public relations/Rzecznik prasowy
Osoba z wykształceniem dziennikarskim to najlepszy kandydat do pracy w dziale public relations lub na stanowisko rzecznika prasowego. Zdobyte na studiach umiejętności oraz wiedza z zakresu teorii komunikowania się i nauk społecznych w połączeniu z wysoką kulturą osobistą i kulturą języka sprawiają, że absolwenci dziennikarstwa mają szansę dobrze sprawdzić się w tej roli. Rzecznicy prasowi i specjaliści ds. PR są zatrudnieni w bardzo wielu firmach i instytucjach, m.in. w urzędach, spółkach, korporacjach, szkołach wyższych.
Fotograf
Fotografia jest istotnym środkiem wyrazu, którego rola wydaje się rosnąć w związku z dynamicznym rozwojem nowych metod komunikacji. Wiele uczelni ma w swojej ofercie specjalizacje z fotografii dziennikarskiej. To ciekawa propozycja otwierająca drzwi do kariery w prasie, telewizji, świecie filmu, a także coraz liczniejszych redakcjach internetowych.